یک کشتی دیگر در سواحل یمن هدف حمله موشکی قرار گرفت

حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی از ماه نوامبر بیش از ۵۰ حمله به کشتی‌ها، توقیف یک کشتی و غرق کردن کشتی دیگری را انجام داده‌اند

نمای هوایی از یک کشتی در دریای سرخ ـ AFP

شرکت امنیت دریایی امبری روز سه‌شنبه ۲۸ مه (هشتم خرداد) اعلام کرد که یک کشتی در دریای سرخ در سواحل یمن مورد حمله قرار گرفته و مورد آسیب قرار گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به این کشتی را برعهده نگرفته، اما گمان می‌رود که این اقدام از سوی شورشیان حوثی یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی انجام گرفته باشد که با ادعای حمایت از فلسطین به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ حمله می‌کنند.

اطلاعاتی که از سوی مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا درباره این حمله جدید گزارش شده نشان می‌دهد که این اتفاق در شهر بندری حدیده در جنوب دریای سرخ، در نزدیکی تنگه باب المندب که آن را به خلیج عدن متصل می‌کند، روی داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت امنیت خصوصی امبری اعلام کرد که کشتی مورد حمله گزارش داده «به انبار بار آسیب رسیده و آب در حال نفوذ به کشتی است.»

بررسی محل حمله نشان می‌دهد که با مسیر عبوری کشتی فله‌بر «لاکس» Laax با پرچم جزایر مارشال مطابقت دارد. این کشتی فله‌بر گزارش داده بود که عازم فجیره در امارات متحده عربی است.

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و سپس حمله‌های تلافی‌جویانه اسرائیل در غزه، حوثی‌ها حمله به کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن را افزایش دادند و گفتند که هدف از این اقدام حمایت از حماس و تقابل با عملیات اسرائیل است.

حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن زنجیره تامین در جهان را تا حدی مختل کرده است. بسیاری از خطوط حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی برای در امان ماندن از حمله احتمالی حوثی‌ها مسیر دریایی طولانی‌تری را طی می‌کنند که مشکلات بیشتری ایجاد کرده است، از جمله طولانی‌تر شدن مدت انتقال کالا و افزایش مصرف سوخت. 

بنا بر اعلام اداره دریانوردی ایالات متحده، حوثی‌ها از نوامبر بیش از ۵۰ حمله به کشتی‌ها، توقیف یک کشتی و غرق کردن کشتی دیگر را انجام داده‌اند.

در هفته‌های اخیر، سرعت حملات حوثی‌ها کاهش یافته، اگرچه شورشیان ادعا کرده‌اند که پهپادهای جاسوسی آمریکا را سرنگون کرده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن روز دوشنبه هفتم خرداد در نطقی تلویزیونی گفت این گروه به سه کشتی در اقیانوس هند و دریای سرخ و همچنین دو ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ حمله کرده است. او به زمان انجام این حملات اشاره‌ای نکرد و تنها گفت برای هدف قرار دادن کشتی‌ها از موشک و برای حمله به ناوشکن‌ها از پهپاد استفاده شده است.

شرکت‌های کشتی‌رانی و ارتش آمریکا حملات مورد ادعای حوثی‌های یمن را تایید نکرده‌اند.

بیشتر از جهان