«پاشنه‌گربه‌ای» ظرافت کفش‌ پاشنه‌بلند و راحتی کفش‌ تخت را با هم دارد

کفش‌های پاشنه‌گربه‌ای در دهه ۱۹۸۰ به دنیای مد بازگشتند

تصویر ترکیبی آدری هپبورن و کفش پاشنه گربه‌ای/ AudreyHepburn FACEBOOK

دنیای مد برای زنانی کفش‌ تخت نمی‌پوشند و با  پاشنه ۱۰ سانتی هم راحت نیستند، گزینه مناسبی دارد که به لطف ستاره‌هایی مانند آدری هپبورن پرطرفدار شد.

به گزارش ووگ، پاشنه‌گربه‌ای‌ یکی از محبوب‌ترین کفش‌های سال ۲۰۲۴ هستند. منظور از پاشنه‌گربه‌ای یا بچه‌گربه‌ای (kitten heels) کفش‌ی است که مشخصه آن‌ پاشنه کوتاه (معمولا بین ۳.۵ تا ۵ سانتی‌متر) و باریکی است که با کمی زاویه زیر کفش قرار می‌گیرد. این مدل که هم ظرافت کفش‌ پاشنه‌بلند را دارد و هم راحتی کفش‌ تخت را، به گزینه‌ای همه‌کاره برای مناسبت‌های رسمی و غیررسمی و مدل محبوب زنان شاغل تبدیل شده است؛ موضوعی که خانه‌مدهایی چون گوچی و پرادا و طراحان برجسته کفش در جیمی چو همگی به آن کاملا واقف‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاریخچه

به گزارش تایمز، کفش‌های پاشنه‌گربه‌ای در دهه ۱۹۵۰ در قامت یک جایگزین شیک برای زنان جوان و دختران نوجوانی که هنوز به پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند عادت نداشتند، ظهور کردند و به‌عنوان یک کفش ساده‌ اما مناسب بازار رو‌به‌رشد «خانم‌های جوان» در نظر گرفته می‌شدند.

آدری هپبورن، یکی از نمادهای اصلی مد در آن دوران، با پوشیدن مکرر این مدل کفش چه در دنیای سینما و چه در زندگی روزمره، این سبک را رایج کرد. ظرافت و سلیقه او کمک کرد تا کفش پاشنه‌گربه‌ای به عنوان یک انتخاب شیک مطرح شود.

پاشنه‌گربه‌ای تا دهه ۱۹۶۰ همچنان محبوب بود و اغلب در مجموعه‌های مد آن زمان دیده می‌شد اما در دهه ۱۹۷۰ مد روز به سمت کفش‌هایی با کفی پهن (پلتفرم) و پاشنه‌بلندتر تغییر کرد.

بازگشت به صحنه در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰

کفش‌های پاشنه‌گربه‌ای در دهه ۱۹۸۰ به‌عنوان بخشی از احیای موج رترو، به دنیای مد بازگشتند و طراحان مد که شیفته جذابیت‌های حال‌وهوای قدیمی بودند، از آن استقبال کردند.

در دو دهه‌ای که از آغاز قرن ۲۱ می‌گذرد، طراحان معاصر هر روز بیشتر ویژگی‌های این مدل کفش را می‌ستایند و آن را در مجموعه‌های مختلف و نمایش‌های مد می‌گنجانند. این کفش با پاشنه‌های کوتاه و ظریفش به نمادی از کاربردی بودن در کنار پایبندی به مد روز تبدیل شده؛ چیزی که برای زنانی که بدون قربانی کردن شیک‌پوشی‌ به دنبال راحتی‌اند، بسیار جذاب است و به‌ویژه در محیط‌های اداری، ظاهر آراسته زنان شاغل را، بدون نیاز به تحمل کفش‌های پاشنه‌بلند، تکمیل می‌کند.

بیشتر از مُد و زیبایی