استقرار هفت هزار نیروی پلیس برای تحمیل حجاب اجباری در سواحل شمالی

جانشین فرمانده نیروی انتظامی: برای کنترل سواحل شمالی از «ظرفیت بسیج» هم استفاده می‌کنیم

جانشین فرمانده نیروی انتظامی و دو تن از مقام‌های پلیس در نشست خبری استان گیلان-تسنیم

قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد، در بازدید از ساحل فرح‌آباد شهرستان ساری، مخالفان حجاب اجباری را تهدید کرد و گفت که هفت هزار مامور نیروی انتظامی «برای کنترل سواحل و تفرجگاه‌ها» و «به‌طور مستقیم» در استان‌های شمالی مستقر می‌شوند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی، ضمن اشاره به اینکه حضور مردم در سواحل شمالی با آغاز فصل گرما بیشتر می‌شود، گردشگران را تهدید کرد و گفت «مسافران سواحل شمالی، چه زن و چه مرد باید به قانون احترام بگذارند و هفت هزار مامور نیروی انتظامی با هدف ایجاد امنیت و آرامش در سواحل حضور دارند».

این مقام نیروی انتظامی، حجاب اجباری را «هنجار قانونی» خواند و گفت کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، مرتکب «جرم مشهود» می‌شوند و نیروی انتظامی «وظیفه» دارد که «این مسئله را مدیریت کند».

درحالی‌که زنان در ایران به‌طور گسترده‌ای دست به نافرمانی مدنی زده‌اند و حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادعا کرد که مسافران در سواحل شمالی به قوانین جمهوری اسلامی «تمکین» می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاسم رضایی، روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای با خبرنگاران در میدان انتظام رشت نیز تهدیدهایش علیه مخالفان حجاب اجباری را تکرار کرد و مدعی شد که مردم ایران به طرح موسوم به «نور» نیروی انتظامی در ارتباط با حجاب اجباری «نمره بالا» داده‌اند و از اجرای این طرح راضی‌اند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی، مخالفت با حجاب اجباری را «تهدید» علیه جمهوری اسلامی خواند و گفت: «با توجه به اینکه تهدید سخت علیه نظام اسلامی دیگر امکان‌پذیر نیست، دشمن به تهدیدهای نرم روی‌ آورده است.»

او در ادامه ادعایش نیز افزود که آنچه «تهدید» و «فتنه» می‌نامد با «حضور مردم در صحنه» و «تلاش نیروی انتظامی» خنثی خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه نیروی انتظامی مسئله حجاب را «هوشمندانه رصد و مدیریت می‌کند، مسافران سواحل شمالی را به «برخورد» تهدید کرد و گفت: «حضور خانواده‌ها در سواحل باید با رعایت مقررات باشد و چنانچه کسی سعی در بر هم زدن آرامش دیگران داشته باشد، ابتدا تذکر می‌دهیم و در صورت تکرار حتما مقتدرانه قانون را اعمال می‌کنیم».

جانشین فرمانده نیروی انتظامی همچنین اعتراف کرد که نیروی انتظامی برای تحمیل حجاب اجباری به مردم در سواحل شمالی از «ظرفیت بسیج» نیز استفاده می‌کند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران از قول جانشین فرمانده نیروی انتظامی نوشت: «به کسانی جرائم سازمان‌یافته در تفرجگاه‌ها را مرتکب می‌شوند و از سوی خارج‌نشین‌ها هدایت می‌شوند هشدار جدی می‌دهم که با آنان قطعا برخورد خواهد شد.»

او در ادامه نیز صاحبان مشاغل در شهرهای شمالی را نیز تهدید کرد و گفت که آن‌ها نیز در صورت ارائه خدمات به مخالفان حجاب اجباری بدانند که «در حال ارتکاب جرم‌‌اند و هرگونه کار غیرقانونی و هنجارشکنی در اماکن، رستوران‌ها و هتل‌ها و غیره تحت تعقیب و رصد قرار می‌گیرد.»

رضایی با ارتباط دادن موضوع حجاب اجباری به تعداد افرادی که در جنگ ایران و عراق «شهید» شده‌اند، ادعا کرد که استان گیلان «مقدس» است و «کسی نمی‌تواند به اسم آزادی در آن هرج و مرج ایجاد کند».

خودروهای گشت ارشاد پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران از سطح خیابان جمع‌آوری شدند. با شروع خیزش سراسری، زنان ایرانی در همبستگی گسترده، حجاب اجباری را کنار گذاشتند.

مقام‌های جمهوری اسلامی نیز برای بازگرداندن اوضاع به قبل از کشته شدن مهسا امینی به روش‌های مختلف متوسل شدند. تصویب لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» از آن جمله است.

علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فروردین امسال، طی یک سخنرانی، حجاب را «واجب شرعی» خواند و به نهادهای حاکمیتی دستور داد با مخالفان برخورد کنند. پس از آن از ۲۵ فروردین، نیروی انتظامی اجرای «طرح نور» را برای برخورد با مخالفان حجاب اجباری آغاز کرد.

پس از آن نیز ویدیوها و تصاویری متعددی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران با زنان را نشان می‌داد. حالا نیز با شروع فصل گرما و احتمال افزایش شمار سفرها به سواحل شمالی، برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان تحت عنوان «برقراری آرامش و امنیت» در سواحل تشدید شده است.