آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران سانتریفیوژ‌های بیشتری در فوردو نصب کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته را در سایت فوردو نصب کرده و قصد دارد سانتریفیوژهای بیشتری در نطنز نصب کند

تصویری از تاسیسات هسته‌ای ایران و لوگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تایید کرد که ایران درحال نصب سانتریفیوژهای بیشتر در تاسیسات زیرزمینی فوردو است.

دیپلمات‌ها این اقدام را واکنش تهران به صدور قطعنامه هفته پیش شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیف کرده‌اند که خواستار همکاری فوری ایران با بازرسان آژانس و رفع ابهامات است.

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته را در سایت فوردو نصب کرده و قصد دارد سانتریفیوژهای بیشتری در نطنز نصب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، ایران در ۹ و ۱۰ ژوئن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که هشت آبشار که هر کدام شامل ۱۷۴ سانتریفیوژ نسل ششم است را در سه تا چهار هفته آینده در واحد یک تاسیسات غنی‌سازی فوردو نصب می‌کند.

آژانس در تاریخ ۱۱ ژوئن، نصب دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته در واحد یک را تایید کرد. نصب چهار آبشار دیگر هم در حال انجام است.

در این گزارش آمده است که ایران از قصد خود برای نصب ۱۸ آبشار سانتریفیوژهای نسل دوم در در تاسیسات زیرزمینی نطنز نیز خبر داده اما هنوز بازه زمانی برای آن تایید نکرده است.

مقامات تهران پیش‌تر تهدید کرده بودند که به تصویب قطعنامه در شورای حکام واکنش نشان می‌دهند.

با این حال برخی دیپلمات‌ها می‌گویند واکنش تهران پایین‌تر از سطح انتظار آنها بوده است.

دفتر متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نصب سانتریفیوژهای بیشتر در سایت‌های غنی‌سازی فوردو و نطنز منتشر شده است، تاکید کرد در صورت اجرای این طرح‌ها به آن واکنش متناسب نشان می‌دهد.

در این بیانیه آمده است، گزارش آژانس به روشنی نشان می‌دهد که ایران به دنبال توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود به نحوی است که هیچ توجیه صلح‌آمیزی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر خواستار همکاری ایران با آژانس و اجرای تعهدات شده است. در این بیانیه آمده است آمریکا به همکاری با شرکا و متحدان برای آمادگی به‌منظور افزایش فشارها در صورت همکاری نکردن ایران با آژانس ادامه می‌دهد.