گزارش‌ها از مشارکت پایین مردم در رای‌گیری برای تعیین رئیس جمهوری اسلامی

به نظر می‌رسد شهروندان ایرانی همچنان بر تصمیم خود برای براندازی جمهوری اسلامی مصمم‌اند

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، به همراه گزارش‌های شماری از خبرنگاران و نیروهای سیاسی ساکن ایران نشان می‌دهد که انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۳ نیز مانند چند انتخابات قبلی حکومت، با تحریم گسترده ایرانیان مواجه شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، تا ساعت ۱۷ به وقت ایران تنها ۱۶ میلیون ایرانی از میان ۶۱ میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌اند. مصطفی فقیهی، سردبیر وب‌سایت سایت انتخاب خبر داد که مردم در چهار استان تهران، فارس، خوزستان و آذربایجان غربی ‌به‌عنوان «پایگاه اصلی رای پزشکیان مشارکت ضعیفی در انتخابات داشته‌اند» و افزود: «اگر چنین وضعی در ساعات آتی ادامه یابد، اوضاع جالب نخواهد بود.»

صدرا محقق، روزنامه‌نگار ساکن ایران، در شبکه ایکس نوشت: «در استان کهگیلویه و بویراحمد که همیشه بالای ۸۰ و گاهی ۱۰۰ درصد مردمش در انتخابات شرکت می‌کردند، براساس اعلام رسانه‌های محلی و تا ساعت ۴.۳۰ بعدازظهر امروز فقط ۲۷ درصد مردم رای دادند.»

احسان بداغی، دیگر روزنامه‌نگار ساکن ایران و حامی مسعود پزشکیان، نیز عصر امروز نوشته است: «از صبح به برخی مناطق تهران سر زدم و یک ساعت قبل به پزشکیان رای دادم. وضعیت مشارکت طوری است که احتمالا از هفته آینده یک پرزیدنت جلیلی خواهیم داشت، مگر اینکه چیزی در این ساعات تغییر کند.»

محمد واعظ، مستندساز، هم با اشاره به اینکه «مشارکت تا اینجا ۲۶ درصد بوده و از ۶۱ میلیون واجد شرایط فقط ۱۶ میلیون رای دادند»، معقتد است: «این همون واقعیتیه که اصلاح‌طلب‌ها باید باهاش روبرو بشن.»

در همین حال سیاوش رضاییان، فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی، با بیان اینکه پس از رفتن به حوزه‌های رای‌گیری در مناطق پنج، شش و هفت تهران متوجه شد که میزان مشارکت از انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز پایین‌تر است، به کنایه نوشت: «کی ۲ ماه قبل فکرش رو می‌کرد که خرس‌های آذربایجان و پاس گل شورای نگهبان، امثال عباس عبدی رو به کارگران فصلی بالا نشان دادن دروغین درصد مشارکت تبدیل کند؟»

همچنین حسن اسدی زیدآبادی، وکیل دادگستری و فعال سیاسی ساکن ایران، بر مشارکت پایین مردم در انتخابات امروز تاکید کرد و احتمال داد که این انتخابات حکومتی، از انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته نیز با مشارکت کمتری به پایان برسد.

از سوی دیگر محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، مشارکت مردمی در انتخابات روز جاری را «بسیار پایین‌تر از حد انتظار» خواند و میثم شرفی، کاربر توییتری نزدیک به نیروهای اصلاح‌طلب، از میزان مشارکت مردم ابراز ناامیدی کرد.

امیررضا نظری، از اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نیز در شبکه ایکس نوشت: «در ستاد مرکزی دکتر پزشکیان هستم. عدد مشارکت بر اساس آنچه از استان‌های مختلف به‌دست ما رسیده چندان مطلوب نیست. به حسینیه ارشادها نبندیم و هموطنان را به حوزه‌های رای‌گیری دعوت کنیم.»

اما با وجود استقبال پایین مردم و تحریم گسترده معترضان، ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است که زمان پایان رای‌گیری در روز جمعه، تا ساعت ۲۰ به وقت ایران تمدید شده است. تصمیمی که به نظر می‌رسد به تحریم گسترده مردم مرتبط است و نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی در تلاش‌ا‌ند که تا جای ممکن، میزان مشارکت را بالا ببرند.

علی خامنه‌ای در سال‌های اخیر بارها در سخنرانی‌هایش تایید کرده است که حضور در انتخابات جمهوری اسلامی به معنای تایید این نظام و هواداری شهروندان از جمهوری اسلامی است، تفسیری خاص که موجب شده است تا بخش گسترده‌ای از شهروندان ایرانی که در سال‌های اخیر به‌دلیل سرکوب و کشتار گسترده یا افزایش فقر و بی‌عدالتی خواستار براندازی جمهوری اسلامی شده‌اند، از حضور در آن امتناع کنند و به ایجاد کارزارهای مختلف در رسانه‌های اجتماعی برای گسترده‌تر شدن تحریم انتخابات روی آورند.