پایان نشست دوحه؛ مانور طالبان روی فرش قرمز سازمان ملل

معاون دبیرکل سازمان ملل که میزبانی نشست دوحه را برعهده داشت آن را موثر و موفقیت‌آمیز خواند

هیئت طالبان و دیپلمات‌های قطری در شهر دوحه-Zabehulah_M33/X

دور سوم نشست دوحه در مورد افغانستان، روز سه‌شنبه، ۱۲ تیرماه و پس از ملاقات سه نفر به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان با رزی‌ماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان شماری از کشورها در قطر پایان یافت. روز دوشنبه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در ایکس نوشت که نشست اصلی دوحه پس از ارائه گزارش اعضای هیئت طالبان و ملاقات‌های جداگانه با دیپلمات‌های کشورهای شرکت کننده در نشست، پایان یافت. رزی‌ماری دی‌کارلو، میزبان نشست نیز به نشانی پایان یافتن نشست، کنفرانس خبری برگزار کرد و در مورد نتایج صحبت‌های انجام شده اطلاعاتی ارائه کرد. سه نماینده از زنان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان که از نشست اصلی دوحه به درخواست طالبان حذف شدند، روز سه‌شنبه در مکانی دورتر از محل برگزاری نشست اصلی، با رزی‌ماری دی‌کارلو صحبت کردند.

سازمان ملل هویت افرادی را که به نمایندگی از جامعه مدنی و زنان برای ملاقات در حاشیه نشست دوحه دعوت شدند پنهان نگه‌داشتند. رزی‌ماری دی‌کارلو در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت سازمان ملل به درخواست این افراد هویت آنان را پنهان نگه‌داشته است. قدیم ویار، زهره صبا، زهره بهمن، فریده مهذب، طیبه هاشمی، مدینه محبوبی  و عمر صمد از افرادی هستند که به درخواست سازمان ملل تحت عنوان فعال مدنی به دوحه دعوت شدند. برخی گزارش‌ها وجود دارد که عاطف مشعل، یک مقام دولت پیشین افغانستان نیز تحت عنوان فعال مدنی به این نشست دعوت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز فهرست نام شرکت کنندگان و اینکه چه تعداد آنان حضوری و چه تعداد آنان به صورت آنلاین در ملاقات با رزی‌ماری دی‌کارلو حاضر شدند در دست نیست. ملاقات این افراد با معاون دبیرکل سازمان ملل نیز مانند بخش اصلی نشست دوحه پشت درهای بسته و به دور از دسترسی رسانه‌ها برگزار شد. از میان افراد دعوت شده تحت عنوان فعال مدنی، مدینه محبوبی به لابی به نفع طالبان در نشست‌های بین‌المللی متهم است. مدینه محبوبی در چندین نشست از جمله در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳، بدون اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان، از سازمان ملل و دولت‌های جهان خواست که با طالبان تعامل کنند.

یک هفته پیش از برگزاری نشست دوحه، حبیبه سرابی، استاندار بامیان در دولت پیشین افغانستان، زبیده اکبر، فعال حقوق بشر و نبیلا مصلح، معاون وزارت امور زنان در دولت پیشین، دعوت سازمان ملل را برای ملاقات با رزی‌ماری دی‌کارلو در حاشیه نشست دوحه رد کردند.

برگزاری دوم سوم نشست دوحه در حالی که زنان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان به درخواست طالبان از گفت‌وگوهای اصلی آن حذف شدند با اعتراض‌های گسترده‌ای همراه شد. شکریه بارکزی، عضو مجلس نمایندگان در دولت پیشین افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت افرادی که به نام فعال مدنی و به نمایندگی از زنان و جامعه مدنی افغانستان برای ملاقات با رزی‌ماری دی‌کارلو در حاشیه نشست دعوت شدند، مشروعیتی در این زمینه ندارند و صلاحیت نمایندگی از زنان و جامعه مدنی را ندارند. بارکزی افزود که سازمان ملل متحد به  افراد نامبرده «لقب فعال مدنی» داده است در حالی که نام بسیاری از آنان بار نخست است که با این عنوان شنیده می‌شود.

با این حال رزی‌ماری دی‌کارلو، ملاقات خود را با افرادی که به عنوان فعالان مدنی افغانستان با او ملاقات کردند موثر خواند. با این حال دی‌کارلو افزود که هنوز طالبان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان حاضر به گفت‌وگو با همدیگر نیستند. معاون دبیرکل سازمان ملل افزود که شرکت کنندگان نشست دوحه با طالبان گفت‌وگوهای ارزنده‌ای داشتند اما هیچ تعهدی در زمینه رفع تحریم‌های وضع شده روی طالبان صورت نگرفته است. پیشتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و رئیس هیئت طالبان مدعی شده بود که با نمایندگان سازمان ملل و شرکت کنندگان نشست در مورد برداشته‌شدن تحریم‌ رهبران طالبان و نظام بانکی به توافق رسیده‌اند.

با وجود این، شهروندان افغانستان در اعتراضاتی که به برگزاری نشست دوحه در شهرهای مختلف جهان برگزار شد گفتند سازمان ملل با پهن کردن فرش قرمز و فرمانبری از طالبان، نقض گسترده حقوق بشر و محروم شدن زنان و دختران افغانستان از حق تحصیل و اشتغال را عادی‌سازی می‌کند. به باور منتقدان، سومین دور نشست دوحه به سفارش طالبان برگزار شد و این گروه با ارائه ویدیوها و گزارش‌های تبلیغاتی، به دنبال فریب جهانیان بودند.

ذبیح‌الله مجاهد، در پیام‌های متعددی که در سه روز گذشته از دوحه منتشر کرد بارها مدعی شد که دیدگاه شرکت کنندگان نشست دوحه به تعامل با رژیم طالبان مثبت است.

بیشتر از جهان