آیا میشل اوباما جای بایدن را می‌گیرد تا وارد گود رقابت با ترامپ شود؟

بانوی اول سابق بارها تاکید کرده است که به سیاست علاقه‌ای ندارد و در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهد کرد

بر اساس یک نظرسنجی جدید، میشل اوباما، بانوی اول سابق، تنها دموکراتی است که می‌تواند دونالد ترامپ را در رقابتی رودررو در نوامبر شکست دهد.

یافته‌های این نظرسنجی، که رویترز/ایپسوس انجام داده است، نشان داد که بانوی اول سابق تنها دموکراتی است که بر فرض رقابت، از ترامپ پیشی می‌گیرد و حمایت از او در مقابل ترامپ ۵۰ به ۳۹ درصد است.

فقط چهار درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که به‌هیچ‌وجه رای نخواهند داد.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان داد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی، و ترامپ در رقابتی شانه‌به‌شانه و رو‌دررو، هر کدام ۴۰ درصد آرا را کسب می‌کنند، در حالی که هشت درصد گفتند که به فردی دیگر رای خواهند داد، و هشت درصد دیگر گفتند که اصلا رای نخواهد داد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، کامالا هریس در رقابتی رودررو با ترامپ ۴۲ درصد آرا را کسب می‌کند. در همین حال، دموکرات‌های دیگری که به‌عنوان جایگزین‌های احتمالی بایدن مطرح شدند عبارت‌اند از گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، که با سه درصد اختلاف، و گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان، که با پنج درصد اختلاف در این نظرسنجی از ترامپ عقب‌تر بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر نظرسنجی قبلی راسموسن ریپورتس که در فوریه سال جاری منتشر شد، اوباما گزینه نخست میان دموکرات‌ها بود که در فهرست نامزدهای ۲۰۲۴ جای بایدن را بگیرد.

بانوی اول سابق بارها گفته است که برنامه‌ای برای ورود به کاخ سفید ندارد، و در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری شوهرش در سال ۲۰۱۷ به‌صراحت گفت: «نه، نه، این کار را نخواهم کرد.»

او در سال ۲۰۱۹ بار دیگر بر مخالفتش با نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد و از رای‌دهندگان خواست، در عوض، از بایدن حمایت کنند.

اما گمانه‌زنی‌ها در مورد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ــ یا فهرست نامزدی احتمالی بایدن‌ـ‌میشل اوباما‌ــ دوباره در ماه مارس بالا گرفت، وقتی الیسین کمروتا، تحلیلگر سی‌ان‌ان، او را به‌عنوان گزینه معاون رئیس‌جمهوری مطرح کرد.

با وجود این، اوباما در بیانیه‌ای که به ان‌بی‌سی نیوز ارسال شد، بار دیگر این درخواست‌ها را رد کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق، نیز شایعه‌ها در مورد حضور همسرش در فهرست نامزدهای دموکرات را رد کرد و گفت او «به سیاست علاقه‌ای ندارد» و در آینده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد شد.

به‌رغم مخالفت اوباماها با این ایده، کاربران رسانه‌های اجتماعی از شرکت بانوی اول سابق در انتخابات ۲۰۲۴ اعلام حمایت می‌کنند.

فردی در ایکس [توییتر سابق] نوشت: «میشل اوباما. امشب نامزدی‌ات را اعلام کن. ما از تو حمایت خواهیم کرد.»

فرد دیگری گفت: «میشل اوبامای عزیز، متاسفم اما باید نامزد ریاست‌جمهوری شوی. این فقط به تو و خانواده‌ات مربوط نمی‌شود. این موضوع به افرادی زیادی در حال حاضر و در آینده مربوط است.»

فرد سومی نوشت: «ایده رقابت میشل اوباما با دونالد ترامپ برای ریاست‌جمهوری را دوست دارم. نسبت به بایدن پیر شانس خیلی بیشتری دارد.»

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که بایدن پس از عملکرد فاجعه‌بارش در مناظره هفته گذشته که بارها کلمات را با هم اشتباه کرد و به نظر می‌رسید رشته افکارش را گم می‌کند، با همصدایی فزاینده درخواست‌ها برای کناره‌گیری‌اش، از جمله از داخل حزب خودش، مواجه است.

رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه عملکرد ضعیفش در مناظره را به خستگی پرواز نسبت داد و به خبرنگاران گفت که او «هوشمندانه عمل نکرده بود» که پیش از مناظره «چند بار به سراسر جهان سفر کرد». مشاوران بایدن عامل عملکرد ضعیفیش را سرماخوردگی عنوان کرده‌اند.

با این حال، برخی دموکرات‌ها متقاعد نشده‌اند. لوید داگت، نماینده تگزاس، اولین قانون‌گذار دموکرات در تصدی بود که به‌صورت علنی خواستار کناره‌گیری بایدن شد. تیم رایان، نماینده سابق اوهایو، در مقاله‌ دیدگاهی در نیوزویک نوشت که او معتقد است هریس «بهترین مسیر روبه‌جلو» حزب است و کسانی را که معتقدند هریس نسبت به «جو بایدنی که آن شب دیدیم و همچنان خواهیم دید» شانس کمتری در شکست ترامپ دارد، متهم کرد که «در واقعیت زندگی نمی‌کنند».

دستیاران هریس نیز مانند اوباما هرگونه صحبت از فهرست نامزدی حزب دموکرات را که شامل هریس و بایدن نباشد، رد کرده‌اند.

در بیانیه دفتر هریس آمده است: «هریس، معاون رئیس‌جمهوری، مشتاقانه منتظر است تا برای دوره دوم در کنار پرزیدنت جو بایدن خدمت کند.»

نیوسام و ویتمر نیز این تصور را که آن‌ها ممکن است در فهرست نامزدی جای بایدن را بگیرند، رد کردند.

روز جمعه در محل جمع‌آوری کمک‌های مالی به کارزار انتخاباتی بایدن، فرماندار کالیفرنیا چنین بحث‌هایی را «بی‌فایده و غیرضروری» خواند.

او نوشت: «ما قرار نیست به‌دلیل یک عملکرد به او پشت کنیم. کدام حزبی چنین کاری می‌کند؟»

پیت بوتیجج، وزیر ترابری، وس مور، فرماندار مریلند، و جی. بی. پریتزکر، فرماندار ایلینوی، نیز به‌عنوان جایگزین‌های احتمالی مطرح شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان