بخت مدال‌آوری کاروان ورزش ایران در المپیک پاریس؛ فقط کشتی

رکوردها و مدال‌های یک سال گذشته نشان می‌دهد که به احتمال بسیار یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای تاریخ ورزش ایران رقم بخورد

وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک ایران-تیر ۱۴۰۳-مهر

امیدها برای کسب مدال کاروان ورزش ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس کمتر از دوره‌های قبل است. مسئولان ورزش ایران نیز  به افت فاحش کیفیت فنی ورزشکاران ایرانی در چند سال اخیر اعتراف کرده‌اند.

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان ایران، روز پنج‌شنبه در مراسم تقدیر از ورزشکاران المپیکی گفت: «هرچند کسب مدال هم اهمیت دارد، اما مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد و مردم بابت اینکه ورزشکاران تمام توان خود را در میدان مسابقه بگذارند هم خوشحال خواهند شد.»

محمود خسروی وفا، رییس کمیته ملی المپیک ایران نیز پیش از این گفته بود: «از اینکه در المپیک روی سکو بروید خوشحال می‌شویم، اما اگر روی سکو نرفتید هم خودتان را اذیت نکنید. به هر ‌حال ۹ هزار ورزشکار بدون مدال از المپیک بر‌می‌گردند.»

اکنون در شرایطی که تنها ۳۶ ورزشکار ایرانی سهمیه المپیک پاریس را کسب کرده‌اند و چهار سهمیه هم به لطف کمیته بین‌المللی المپیک و با هدف کمک به «کشورهای توسعه‌نیافته» به ایران پیشکش شده است، بخت کسب مدال کاروان ورزش ایران در رشته‌های مختلف چه‌قدر خواهد بود؟

کوچک‌ترین کاروان المپیکی ایران در دو دهه اخیر از نظر تعداد ورزشکاران (۲۹ ورزشکار مرد و ۱۹ ورزشکار زن) درحالی از پنجم تا ۲۱ مرداد با حریفان خود رقابت می‌کند که به نظر می‌رسد بخت زنان ورزشکار ایرانی برای کسب مدال به‌دلیل حمایت ناکافی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از آنان، مانند فراهم نکردن امکانات اولیه ورزشی، مخالفت با استخدام مربیان تراز اول جهانی و همچنین حجاب اجباری، بسیار پایین خواهد بود.

این درحالی است که در سال‌های گذشته ده‌ها ورزشکار تراز اول ایرانی و دارنده مدال‌های جهانی و المپیک، مانند کیمیا علیزاده، جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ورزش ایران و تنها زن ایرانی دارنده مدال المپیک، به‌دلیل سیاست‌های سرکوبگرانه نظام جمهوری اسلامی و تبعیض‌های ساختاری  به ترک ایران و عضویت در تیم ملی دیگر کشورها مجبور شده‌اند.

کاروان ایران در المپیک تابستانی پاریس تنها در ۱۴ رشته ورزشی کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تیراندازی، تیراندازی با کمان، وزنه‌برداری، تکواندو، شمشیربازی، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، سنگ‌نوردی، شنا و دوومیدانی شرکت خواهد کرد.

تیم‌های ملی والیبال و بسکتبال، به همراه تمامی مشت‌زنان ایرانی در اوزان مختلف، برخلاف دوره قبلی المپیک، موفق به کسب سهمیه پاریس نشدند و در وزنه‌برداری، دومین رشته پرمدال ایران در دوره‌های المپیک، هم تنها دو وزنه‌بردار ایرانی در المپیک ۲۰۲۴ حضور خواهند داشت.

اصلی‌ترین امید کاروان ایران در پاریس، مانند گذشته، کشتی‌گیران آزاد و فرنگی خواهند بود که تاکنون ۴۷ مدال از مجموع ۷۶ مدال المپیکی تاریخ ورزش ایران را کسب کرده‌اند. با این حال، تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن ۵۷ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک نشد و صرفا با ۵ کشتی‌گیر در این رقابت‌ها حضور خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کشتی فرنگی، مهدی محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در ۷۷ کیلوگرم، علیرضا مهمدی در ۸۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم حاضر خواهند بود. به نظر می‌رسد از این میان، دست‌کم اسماعیلی، مهمدی و میرزازاده بخت رسیدن به یکی از ۳ مدال المپیک را داشته باشند.
اما در کشتی آزاد، رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، یونس امامی در ۷۴ کیلوگرم، حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم،  امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم حضور دارند که هر ۵ کشتی‌گیر را باید بختیار ایستادن روی سکوهای المپیک دانست.

کشتی تنها رشته ورزشی ایران در المپیک پاریس است که می‌توان از همین حالا به کسب مدال‌های خوش‌رنگ از سوی کشتی‌گیرانش امیدوار بود.

در قایقرانی مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ دونفره سبک‌وزن، فاطمه مجلل در روئینگ تک‌نفره، نبی رضایی در کانوی هزار متر مردان و علی آقامیرزایی در کایاک هزار متر مردان رقابت می‌کنند که با توجه به رکوردهای قبلی این قایقرانان در مسابقات آسیایی نمی‌توان از هیچ‌یک آنان انتظار کسب مدال داشت.

در رشته تیراندازی هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر، فاطمه امینی و شرمینه چهل‌امیرانی در تفنگ بادی ۱۰ متر و محمد بیرانوند در اهداف پروازی در پاریس تیراندازی می‌کنند که این ورزشکاران نیز تنها با هدف کسب تجربه در المیپک حاضر می‌شوند.

در تکواندو مبینا نعمت‌زاده در وزن منفی ۴۹ کیلوگرم، ناهید کیانی در منفی ۵۷ کیلوگرم، مهران برخورداری در منفی ۸۰ و آرین سلیمی در وزن مثبت ۸۰ کیلوگرم نماینده ایران در این رشته‌اند و بخت چندانی برای ایستادن روی سکوهای المپیک ندارند.

اما در وزنه‌برداری، علی داودی، که در وزن فوق‌سنگین المپیک ۲۰۲۰ توکیو مدال نقره را به گردن آویخت و در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ نیز چهارم شد، تنها امید کسب مدال برای ایران محسوب می‌شود. میرمصطفی جوادی در وزن ۸۹ کیلوگرم دیگر نماینده وزنه‌برداری ایران در پاریس است.

در همین حال، نیما عالمیان، نوشاد عالمیان و ندا شهسواری در تنیس‌روی‌میز، علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر ارسباران در شمشیربازی و اسلحه سابر، مهدی الفتی در ژیمناستیک و پرش خرک، علی لبیب در دوچرخه‌سواری، مبینا فلاح در تیراندازی با کمان، رضا علی‌پور در سنگ‌نوردی، سامیار عبدلی طریق در شنا و درنهایت حسن تفتیان و فرزانه فصیحی در رشته دوومیدانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور خواهند یافت که بخت کسب مدال برای یکایک این ورزشکاران نیز کمتر از ۵ درصد ارزیابی می‌شود.

درنتیجه، بسیاری از کارشناسان ورزشی و مربیان در ایران، از حالا پیش‌بینی می‌کنند که یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای تاریخ ورزش ایران در دوره‌های المپیک، امسال در پاریس ثبت خواهد شد، مگر ‌آ‌نکه کشتی‌گیران ایرانی شگفتی بیافرینند و با کسب مدال‌های خوش‌رنگ آینده را به شکلی دیگر رقم بزنند.

بیشتر از ورزش