روسیه: طالبان متحدان ما در مبارزه با تروریسم‌اند

با فروپاشی حکومت افغانستان، روسیه تماس و تعامل با طالبان را گسترش داده است

دیدار وزیر خارجه طالبان با سفیر روسیه در کابل/ وزارت خارجه طالبان

دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در افغانستان، شنبه ۳۰ تیر (۲۰ ژوئیه) مدعی شد که شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) «دشمن طالبان» است و این گروه در حال بیرون راندن داعش است.   

او به خبرگزاری تاس گفت که وضعیت امنیتی افغانستان در حال تغییر است و طالبان در مبارزه با تروریسم به متحدان مسکو بدل شده‌اند.

او افزود: «تروریست‌های اسیرشده در افغانستان در سلو‌ل‌های انفرادی زندان پلچرخی در کابل نگه‌داری می‌شوند. طالبان قطعا متحدان ما در امر مبارزه با تروریسم‌اند و برای از میان بردن هسته‌های تروریستی تلاش می‌کنند.»  

او گفت که تماس و تعامل مسکو با طالبان نزدیک‌تر شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تصریح کرد که روسیه در موضوع به رسمیت شناختن رژیم طالبان و حذف این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی، بر منافع خود تمرکز خواهد کرد: «در همه کشورهای منطقه جنبش طالبان در فهرست تروریست‌ها نیست. هر کشور انگیزه‌ و ویژگی‌های خود را در روابط با افغانستان دارد.»  

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، اواسط خرداد ماه گذشته خواستار برقراری روابط با رژیم طالبان شده و گفته بود: «ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که باید با واقعیت کنار آمد. در افغانستان طالبان قدرت را در دست دارند و ما باید با حکومت طالبان رابطه برقرار کنیم.»      

پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته بود که مسکو قصد دارد نام طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور خارج کند. او طالبان را قدرت اصلی در افغانستان خوانده و استدلال کرده بود که شورای امنیت سازمان ملل هم طالبان را گروه تروریستی اعلام نکرده و تنها ۱۲ تا ۱۵ عضو طالبان را در فهرست  گروه‌های تروریستی قرار داده است.    

پس از این اظهارات لاوروف، ضمیر کابلوف، نماینده پیشین  ولادیمیر پوتین در امور افغانستان، به خبرگزاری تاس گفت که پیشنهاد حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی به پوتین ارائه شده است، اما تاکید کرد که هنوز برای به رسمیت شناختن رژیم طالبان زود است. مسکو در سال ۲۰۰۳ طالبان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.    

روسیه پس از افزایش فشار نظامی طالبان بر حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن، برای تماس با طالبان اقدام کرد. برخی از مقام‌های افغان و فرماندهان خارجی، مسکو را به حمایت تسلیحاتی از طالبان متهم کردند، اما کرملین این ادعا را رد کرد.   

با فروپاشی حکومت افغانستان، روسیه تماس و تعامل با طالبان را گسترش داد و میزبان هئیت‌های متعدد طالبان بود. مسکو پایان ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان را دستاورد می‌داند و امیدوار است که طالبان برای مبارزه با تروریسم ازجمله شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) اقدام کنند.   

با سرنگونی نظام جمهوری، طالبان تمام زندانیان ازجمله اعضای داعش را رها کردند و رفته‌رفته تهدید داعش در این کشور افزایش یافت. مسکو از طالبان می‌خواهد که تهدید تروریسم در مرزهای آسیای جنوبی را دفع کنند، اما طالبان نتوانسته‌اند تهدید داعش را در جغرافیای افغانستان برطرف کنند.   

مبارزه با تروریسم، به‌ویژه القاعده و داعش، از برگ‌های طالبان روی میز گفت‌وگو با کشورهای منطقه و جهان است. طالبان از این کشورها می‌خواهند که در ازای مبارزه با تروریسم از آنها حمایت کنند. 

بیشتر از جهان