کدام‌یک از سران حزب‌الله و حماس در حمله‌های اخیر اسرائیل کشته‌ شده‌اند؟

حسن نصرالله تازه‌ترین نام اضافه‌شده به فهرست رهبران حزب‌الله و حماس است که در ماه‌های اخیر به دست اسرائیل کشته شده‌اند

ارتش اسرائیل روز شنبه ۲۸ سپتامبر (هفتم مهر) مدعی شد که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، را در حمله هوایی روز جمعه به بیروت کشته شده است. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، حسن نصرالله در مقر مرکزی این گروه شبه‌نظامی در حومه جنوبی بیروت شناسایی و هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

حزب‌الله تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران روز شنبه با انتشار یک بیانیه رسمی کشته شدن دبیرکل این سازمان را در حملات روز جمعه اسرائیل به ضاحیه تایید کرد. در بیانیه حزب‌الله آمده است که آن‌ها متعهدند راه نصرالله را، که ۳۲ سال رهبری این گروه را برعهده داشت، ادامه دهند.

به گزارش الجزیره، حسن نصرالله تازه‌ترین نامی است که به فهرست رهبران و فرماندهان سیاسی حزب‌الله و حماس اضافه می‌شود، فرماندهانی که در ماه‌های اخیر و در بحبوحه جنگ غزه کشته شده‌اند.

در ادامه به نام برخی از مهم‌ترین رهبران و فرماندهان حزب الله و حماس اشاره می‌شود که یا اسرائیل کشتن آن‌ها را تایید کرده یا کشته شدنشان به تل‌آویو نسبت داده شده است.

فرماندهان کشته‌شده حزب‌الله

 حسن نصرالله: سخن‌گوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که رهبر حزب‌الله در حملات روز جمعه به پایتخت لبنان «حذف» شده است. نصرالله، مرد اول حزب‌الله لبنان، در ۳۱ اوت ۱۹۶۰ در شهرک البازوریه از محله‌های فقیرنشین شرق صور در جنوب لبنان به دنیا آمد، و در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۴ ارتش اسرائیل خبر کشته شدنش را، یک روز پس از حمله هوایی به بیروت، رسما تایید کرد.

 ابراهیم قبیسی: دو منبع امنیتی گفتند که در حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت در ۲۴ سپتامبر، ابراهیم قبیسی، فرمانده و چهره برجسته لشکر موشکی حزب‌الله کشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ابراهیم عقیل: فرمانده عملیات حزب‌الله، که در بدنه نظامی ارشد این گروه خدمت می‌کرد، بیستم سپتامبر در حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت کشته شد. عقیل که از نام مستعار تحسین و عبدالقادر نیز استفاده می‌کرد، یکی از اعضای ارشد نظامی شورای جهاد حزب‌الله بود. ایالات متحده او را متهم کرده بود که در دو بمب‌گذاری مرگبار در لبنان، که به کشته شدن صدها نفر منجر شد، نقش داشته است.

 احمد وهبی: او که در مقام فرمانده ارشد تا اوایل سال ۲۰۲۴ بر عملیات نظامی نیروهای ویژه رضوان در جنگ غزه نظارت داشت، روز ۲۰ سپتامبر در حمله اسرائیل کشته شد، حمله‌ای که چندین فرمانده ارشد ازجمله ابراهیم عقیل را در حومه بیروت هدف قرار داد.

 فواد شکر: در حمله اسرائیل به حومه جنوبی پایتخت لبنان در ۳۰ ژوئیه، فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله که ارتش اسرائیل او را دست راست نصرالله می‌خواند، کشته شد. شکر از شخصیت‌های برجسته نظامی حزب‌الله از زمان تاسیس این گروه بود. ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ شکر را تحریم کرد و او را به ایفای نقش محوری در بمباران پادگان دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳، که به کشته شدن ۲۴۱ پرسنل نظامی منجر شد، متهم کرد.

 محمد ناصر: رهبر ارشد حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل در سوم ژوئیه در صور لبنان کشته شد. اسرائیل مسئولیت کشتن او را برعهده گرفت و گفت که ناصر رهبری واحدی را برعهده داشت که مسئول شلیک از جنوب غربی لبنان به سوی اسرائیل بود. ناصر، معروف به حاج ابو نعمه، همچنین مسئول بخشی از عملیات حزب‌الله در مرز با اسرائیل بود.

 طالب عبدالله: فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله در روز ۱۲ ژوئن در حمله‌ای که اسرائیل مسئولیت آن را برعهده گرفت کشته شد. منابع امنیتی لبنان گفتند که او فرمانده حزب‌الله در منطقه مرکزی نوار مرزی جنوبی و هم‌رتبه با محمد ناصر بود. کشته شدن او باعث شد که حزب‌الله رگبار سنگینی از راکت‌ها را در سراسر مرز به سوی اسرائیل شلیک کند.

فرماندهان کشته‌شده حماس

 محمد ضیف: ارتش اسرائیل اعلام کرده است که محمد ضیف روز سیزدهم ژوئیه، پس از ارزیابی اطلاعاتی در پی حمله جنگنده‌هایی به منطقه خان یونس، در غزه کشته شده است. ضیف پیش از آن از هفت تلاش برای ترورش جان سالم به در برده بود. گفته می‌شود ضیف یکی از بنیان‌گذاران شاخه نظامی حماس به نام گردان‌های القسام و از طراحان حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل بوده است.

 اسماعیل هنیه: به نقل از حماس، هنیه در بامداد ۳۱ ژوئیه در ایران ترور شد. بنا بر گزارش‌ها، او براثر اصابت موشکی به محل اقامتش در تهران کشته شد. اسرائیل مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

 صالح العاروری: حمله هواپیمای بدون سرنشین اسرائیل به حومه جنوبی بیروت در ضاحیه، به کشته شدن صالح العاروری، معاون رئیس حماس، در دوم ژانویه ۲۰۲۴ منجر شد. عاروری بنیان‌گذار شاخه نظامی حماس به نام گردان‌های القسام بود.

بیشتر از جهان