التهاب بازار ارز و طلا در ایران؛ رشد سریع قیمت‌ها

انتشار خبر کشته شدن نصرالله بازارهای مالی ایران را دستخوش آشفتگی و تلاطم کرده است.

بازارهای مالی در ایران-عکس روزنامه همشهری

انتشار خبر حمله هوایی اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان در جنوب بیروت و نهایتا کشته شدن حسن نصرالله، بازارهای مالی ایران را دستخوش آشفتگی و تغییر قیمت‌ها کرده است.

در شرایطی که از ساعات پایانی روز جمعه ۶ مهرماه اخبار مربوط به کشته‌شدن حسن نصرالله به‌صورت غیررسمی منتشر شد، بازارهای مالی ایران روز شنبه را با رشد قیمت‌ در بازار ارز و طلا آغاز کردند.

قیمت دلار در همان دقایق ابتدایی آغاز به کار بازار با رشد ۱۰۰۰ تومانی از مرز ۶۰ هزار تومان رسیده بود با تایید رسمی کشته‌شدن نصرالله از سوی ارتش اسرائیل، حزب‌الله لبنان و رسانه‌های منتسب به این جریان و نهادهای رسمی جمهوری اسلامی از محدوده ۶۲ هزار تومان عبور کرد.

نخستین اثر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد از دسترس خارج‌شدن مجدد صفحات اعلام نرخ دلار بود که پس از نزدیک به سه سال با روی کار آمدن دولت چهاردهم امکان درج لحظه‌ای قیمت را پیدا کرده بودند.

یکی از صرافی‌های تهران در گفتگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی تاکید کرد، سرعت تغییر قیمت در بازار منجر به توقف خریدوفروش در صرافی‌های رسمی شد. این صرافی تایید کرد در حوالی میدان فردوسی حضور نیروهای امنیتی برای کنترل دستوری قیمت مشابه روزهای پس از ترور قاسم سلیمانی افزایش پیدا کرده است.

به گفته این فعال بازار ارز برآورد فعلی حاکی از آن است، طی روزهای آینده رشد قیمت دلار در صورت مداخله‌نکردن بانک مرکزی و نهادهای امنیتی می‌تواند حداقل تا ۶۵ هزار تومان ادامه پیدا کند و عبور قیمت از این محدوده و حرکت به سمت ۷۰ هزار تومان نیز دورازذهن نیست.

ساعت ۳ بعدازظهر به‌وقت‌تهران با تایید رسمی کشته‌شدن دبیرکل حزب‌الله لبنان به نظر معاملات در صرافی‌های رسمی متوقف شده است.

تفاوت حدود ۵۰۰ تومانی قیمت کانال‌های فروش دلار و قیمت اعلام شده برخی رسانه‌ها که دلار را از ۶۱.۷۵۰ تا ۶۲.۲۰۰ تومان ثبت کردند، تایید وضع آشفته‌بازارهای رسمی و فعالیت معدود فروشندگان خیابانی ارز حوالی میدان فردوسی است.

هم‌زمان با افزایش قیمت دلار، یورو نیز با رشد بیش از ۱۰۰۰ تومانی به ۶۸ هزار و ۵۹۰ تومان رسیده است. عددی که آخرین قیمت درج شده در سامانه‌های اعلام قیمت است و به نظر باقیمت بازارهای غیررسمی تفاوتی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی دارد.

رشد دستکم ۱۰۰۰ تومانی در بازار ارز بر پوند انگلستان نیز تاثیر داشته و قیمت آن را در محدوده ۸۲ هزار تومان تا ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسانده است.

شرایط حاکم بر بازار ارز به نظر با اعلام رسمی خبر کشته‌شدن حسن نصرالله از سوی حزب‌الله لبنان در روزهای آینده در صورت تشدید درگیری‌ها دچار التهاب بیشتری خواهد شد.

برخی فعالان رسانه‌‌ای از احتمال اعلام تعطیل رسمی برای روز یکشنبه خبر می‌دهند که در صورت تایید این خبر، تعطیلی احتمالی بازارهای مالی در روز یکشنبه می‌تواند تا حدی از شیب افزایش قیمت ارز بکاهد.

شرایط در بازار طلا در ایران نیز مشابه بازار ارز است. سکه امامی که هم‌زمان با سفر مسعود پزشکیان و‌ اخبار مربوط به آغاز مجدد مذاکرات جمهوری اسلامی و طرفین غربی از محدوده ۴۶ میلیون تومان به ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود، با بازگشایی بازار در روز شنبه رشد یک‌میلیون‌تومانی را ثبت کرد و اولین قیمت رسمی بازار ۴۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت سکه تا ظهر روز شنبه بی‌وقفه در حال افزایش بوده است و قیمت سکه امامی برای دقایقی با ثبت عدد ۴۹ میلیون و ۴۸۰ تومان به آستانه سقف تاریخی ۵۰ میلیون تومان رسید.

اما با کاهش موج اولیه هجوم خریداران قیمت با عقب‌گرد در محدوده ۴۷ میلیون و‌۵۰۰ هزار تومان تا ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفت. مطابق الگوی بازار ارز برآوردها حاکی از تداوم افزایش قیمت برای روزهای آینده است.

نیم‌سکه نیز با رشد ۹۰۰ هزارتومانی به نسبت روز پنجشنبه ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی با ثبت قیمت ۸ میلیون تومان در بازه زمانی هفت‌روزه رشدی یک‌میلیون‌تومانی را ثبت کرده است.

در بازار بورس، مدیریت جدید با آگاهی از تاثیر اخبار حمله اسرائیل بر نوسانات بازار، صبح روز شنبه را با دستور تعیین سطح نوسان یک‌درصدی آغاز کرد و توانست تا حدی از شدت التهاب بازار بکاهد.

این تصمیم نیز نتوانست از سرخ‌شدن تابلوی بازار بورس جلوگیری کند و افت ۸۱۷۴ واحدی شاخص کل در تابلوی بورس تهران ثبت شد.

در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل   تا تراز ۲,۱۴۶,۸۴۸ عقب‌نشینی کرد. ارزش معاملات خرد نیز با درنظرگرفتن تاثیر محدودیت دامنه نوسان یک‌درصدی، به حدود ۲,۴۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

 به نظر می‌رسد روند کاهش شاخص کل و خروج پول از بازار سرمایه طی روزهای آینده نیز ادامه یابد. فعالان بازار بر این باورند انتشار اخبار رسمی در خصوص وضعیت حسن نصرالله و تصمیم جمهوری اسلامی برای نحوه مواجهه با این خبر می‌تواند آینده بازارهای مالی ایران طی روزهای آینده مشخص کند.

بازاری که تیم اقتصادی دولت چهاردهم امیدوار بود با سفر مسعود پزشکیان به نیویورک حرکت به سمت ثبات را آغاز کند، در آستانه بحران قرار کرده است.

پاییز سال ۱۴۰۳ در شرایطی ازراه‌رسیده که روند حوادث منطقه‌ای در کنار بحران ناترازی‌های مالی و انرژی، دولت چهاردهم را با مشکلات متعددی برای کنترل بازارهای اقتصادی مواجه کرده و سایه جنگ، زمستان سختی پیش روی دولت چهاردهم قرار داده است.

بیشتر از اقتصاد