روایت دقیقه به دقیقه ترور اسماعیل هنیه در یک نشریه نزدیک به اسرائیل

اقدام به ترور رهبر سیاسی حماس که پس از حمله هفتم اکتبر درباره آن تصمیم گرفته شد، نیاز به مجموعه‌ای پیچیده از ترتیبات شبکه جاسوسی موساد داشت

وبسایت «جوئیش کرونیکل» با انتشار گزارشی به چگونگی ترور اسماعیل هنیه در تهران پرداخت و نوشت که اگرچه دولت اسرائیل مسئولیت این اقدام را نپذیرفته، همانطور که این باور عمومی وجود دارد، درواقع تل‌آویو مسئول کشته شدن رهبر حماس در تهران در هفته گذشته بود.

به نوشته این نشریه مستقر در لندن، بمبی که زیر تخت اسماعیل هنیه قرار داده شده بود، از سوی دو ایرانی که به وسیله موساد از واحد امنیتی انصارالمهدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استخدام شده بودند، کار گذاشته شده بود؛ یعنی همان افرادی که قرار بود امنیت ساختمان و مهمانان آن را تامین کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که «خود ایرانی‌ها هم بعد از ترور متوجه این موضوع شدند که در تصاویر دوربین‌های امنیتی روز ترور، نگهبانان دیده شدند که در راهرو به سمت اتاقی که هنیه قصد اقامت در آن را داشت، حرکت کردند و پس از باز کردن در با کلید وارد اتاق شدند.»

این نشریه در ادامه نوشت: «سه دقیقه بعد از آن نیز تصویر نگهبانان (که به هر کدام مبلغ شش رقمی و همچنین جابجایی فوری به یکی از کشورهای اروپای شمالی پیشنهاد شد) در دوربین‌ها ضبط شد که با آرامش اتاق را ترک می‌کنند، از پله‌ها به سمت ورودی اصلی ساختمان پایین می‌روند، از آن خارج می‌شوند و سپس سوار ماشین مشکی می‌شوند. نگهبان ایست بازرسی پارکینگ که آنها را می‌شناسد، بدون اینکه سوالی بپرسد در را برایشان باز می‌کند و آنها ساعتی بعد با کمک موساد به خارج از ایران منتقل می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر ادعای جوئیش کرونیکل، گزارش‌هایی که می‌گویند دستگاه انفجاری هفته‌ها یا ماه‌ها قبل در اتاق هنیه قرار گرفته اشتباه است. دوربین‌های امنیتی نشان می‌دهند که در روز انفجار، ساعت ۴:۲۳ بعدازظهر - حدود ۹ ساعت قبل از فعال شدن آن زمانی که هنیه وارد اتاق شد، کار گذاشته شده است. این انفجار که به وسیله یک دستگاه از راه دور انجام شد، پس از نیمه شب، دقیقا در ساعت ۰۱:۳۷ بامداد به وقت محلی رخ داد.

به نوشته این سایت، برای جلوگیری از شناسایی احتمالی، موساد یک ماده منفجره را به شکل آجری مسطح ساخت که به پایین تخت بسته شود. در عین حال برای کاهش آسیب رساندن به غیرنظامیان، آنها از بمبی استفاده کردند که از دقت بالایی برخوردار بود و فقط اتاق هنیه را هدف قرار می داد. در نتیجه، تنها یک منطقه خاص از ساختمان آسیب دید.

نویسنده جوئيش کرونیکل در ادامه تاکید می‌کند ترور هنیه که پس از حمله هفتم اکتبر حماس درباره آن تصمیم‌گیری شد، نیازمند مجموعه‌ای پیچیده از ترتیبات شبکه‌ای از جاسوسان موساد بود که در سراسر تهران پراکنده بودند، از جمله مامورانی که مدت‌ها قبل از جنگ غزه در ایران فعال بودند.

در ادامه این گزارش اشاره شده است که در طول ۲۰ سال گذشته، اسرائیل اطلاعاتی در مورد تلاش‌های ایران برای تولید سلاح هسته‌ای جمع‌آوری کرده است. این اطلاعات، علاوه بر جذب دو نفر از نیروهای سپاه، موفقیت عملیات ترور هنیه را ممکن ساخت.

پس از تصمیم به انجام ترور هنیه، موساد جستجو برای فرصت مناسب را آغاز کرد و این زمان مناسب با سفر هنیه به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران فراهم شد. در آن زمان موساد با کمک واحد اطلاعاتی ۸۲۰۰ (واحد مسئول عملیات‌های مخفی ارتش اسرائیل)، تماس‌های تلفنی بین سازمان‌دهندگان مراسم تحلیف و مهمانان دعوت‌شده را شنود کرد. زمانی که ورود هنیه به تهران تایید شد، موساد اجرای طرح مدنظرش را آغاز کرد و آن همین بود که رهبر سیاسی حماس را در اقامتگاهی که معمولا در سفرهایش به تهران در آنجا می‌ماند، از بین ببرند.

سپس موساد مامورانش را فرستاد تا به طور منظم از منطقه بازدید کنند و تدارکات عملیاتی را انجام دهند، خیابان‌ها و کوچه‌های مورد استفاده را نقشه‌برداری کنند، راه‌های فرار احتمالی را شناسایی و اقدامات امنیتی ساختمان را بررسی کنند. اما ماموران هنگام رسیدن به منطقه با مشکل مواجه شدند. اقامتگاه روی تپه‌ای قرار داشت و اطراف آن را جنگلی از درختان سر به فلک کشیده احاطه کرده بود که مشاهده واضح ساختمان را بسیار دشوار می‌کرد. با این حال پنج مامور موساد لباس سبز پوشیدند و به سادگی از درختان نزدیک به ساختمان بالا رفتند. آنها در حالی که با رنگ سبز درختان استتار شده بودند، امکان نظارت کافی برایشان فراهم شده بود. نقش آنها این بود که به محض رسیدن اسماعیل هنیه به ساختمان، با علم به رنگ و شماره پلاک ماشین، ورود او را گزارش دهند. در غیاب منبعی در داخل ساختمان که بتواند آنها را از ورود هنیه به اتاقش مطلع کند، یکی دیگر از ماموران موساد که او نیز لباس سبز پوشیده بود، از شاخه‌های درختان بالا رفت و از زاویه‌ای که مشرف به پنجره اتاق هنیه بود ساختمان را تماشا کرد. نقش آنها این بود که به محض خاموش شدن چراغ اتاق هنیه به اپراتور فعال‌سازی بمب اطلاع دهند.

ساعت ۰۱:۲۰ تمام مهمانان دعوت شده وارد اقامتگاه شدند. هنیه پس از خداحافظی و در آغوش گرفتن و دست دادن با همراهانش، وارد اتاق شد و در حالی که محافظش بیرون درب اتاق ایستاده بود، حدود ۱۰ دقیقه بعد، پس از خاموش شدن چراغ، اپراتور بمب انفجاری را منفجر کرد و کل ساختمان را به لرزه درآورد. هانیه بلافاصله کشته شد و محافظ او، وسیم ابو شعبان هم به شدت مجروح شد که متعاقبا پس از خونریزی شدید جان باخت.

به نوشته جوئيش کرونیکل، وقتی هویت محافظ هنیه قبل از عملیات از سوی موساد بررسی شد، متوجه شدند که او هم یک «تروریست تحت تعقیب» است. او درواقع یکی از اعضای ارشد شاخه نظامی حماس بوده که در سال ۲۰۱۴ از طریق یک تونل به اسرائیل نفوذ کرده و پنج نفر از سربازان ارتش اسرائیل را به قتل رسانده بود.

این وبسایت در ادامه نوشت که پس از ترور، مقامات امنیتی ایران به محوطه اقامتگاه یورش بردند و ۲۸ مقام ارشد نظامی و پرسنل ستاد را که در آنجا حضور داشتند دستگیر کردند. تمام ابزارهای الکترونیکی آنها برای جستجوی ارتباطاتشان مصادره شد. ماموران ایرانی کل این مرکز را سانتی‌متر به سانتی‌متر گشتند و فریم به فریم دوربین‌های امنیتی را آنالیز کردند تا آن که متوجه شدند اعضای سپاه در این ماجرا نقش داشته‌اند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که موساد فرصت‌های متعددی برای حذف اسماعیل هنیه در قطر داشت؛ اما از انجام این کار خودداری کرد، زیرا قطر به عنوان یک مذاکره‌کننده حیاتی بین حماس و اسرائیل بر سر بحران گروگان‌گیری عمل کرد و در عین حال انجام یک ترور در خاک قطر ممکن بود هرگونه توافق صلح آینده بین اسرائیل و قطر را که قبل از جنگ غزه مورد بحث قرار گرفته بود، به خطر بیندازد.