پاسخ پزشکیان به انتقادها از کابینه‌اش؛ مردم باز هم صبر کنند

کابینه انتخابی پزشکیان ملغمه‌ای از سهم‌خواهان گروه‌های مختلف ازجمله امنیتی‌ها و تندروها است

مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی-رسانه‌های اجتماعی

مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، پس از حدود دو روز سکوت معنادار دربرابر سیل انتقادها به کابینه انتخابی‌اش با انتشار پستی در رسانه اجتماعی اکس مردم ایران را به «صبر» توصیه کرد. او از مردم خواست پس از شروع به کار کابینه عملکرد آن را «نقد» کنند.

مسعود پزشکیان در حساب کاربری‌اش مردم ایران را خطاب قرار داد و مدعی شد که حساسیت آنان در واکنش به انتخاب اعضای کابینه برای دولت «ارزشمند» است.

پزشکیان از انتقادهای مربوط به کابینه انتخابی‌اش برای خود دستاوردسازی کرد و نوشت: «بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم.»

رییس دولت چهاردهم که پیش‌تر وعده داده بود با مردم «صادق و شفاف» خواهد بود، ادعا کرد که در بررسی و انتخاب اعضای کابینه «از صاحب‌نظران متعدد» مشورت گرفته و تلاش کرده است که با «رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود» رقم بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس دولت چهاردهم که در کارزارهای انتخاباتی‌اش نیز به تناوب گفته بود اجرای سیاست‌های کلی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را پیگیری خواهد کرد، با انتخاب اعضای کابینه‌اش اثبات کرد که درباره این موضوع اغراق نکرده و دنباله‌رو دستورهای خامنه‌ای است.

پزشکیان، روز یکشنبه بیست‌ویکم مرداد، فهرست وزرای انتخابی‌اش را به مجلس شورای اسلامی فرستاد. در فهرست کابینه انتخابی پزشکیان برخلاف وعده‌هایش خبری از نمایندگان اقوام و مذاهب نبود. سهم زنان نیز به وزارتخانه راه و شهرسازی و معاونت امور زنان محدود شده بود.

در عوض، کابینه ملغمه‌ای بود از سهم‌خواهان گروه‌های مختلف جمهوری اسلامی ازجمله امنیتی‌ها و اصولگرایان تندرو که پزشکیان زیر عنوان «وفاق ملی» آن‌ها را جمع کرده بود.

این فهرست حتی صدای برخی حامیان رییس‌جمهوری جدید را نیز درآورد. در یکی از خبرسازترین واکنش‌ها، حسام‌الدین آشنا در توییتی به معاون اولی محمدرضا عارف و کناره‌گیری محمدجواد ظریف کنایه زد و نوشت: «معاون اول آمد و معاونین اول رفتند.»

علی عبدالعلی‌زاده، رییس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، نیز گفت که بیشتر اعضای فهرست پیشنهادی را نمی‌شناسد ولی برای دولت چهاردهم آرزوی موفقیت می‌کند.

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رییس‌جمهور در دولت اول روحانی، نیز گفت: «اگر رودربایستی نداشتند برای معاونت زنان هم یک مرد را تعیین می‌کردند.»

روز دوشنبه، با تداوم واکنش‌های انتقادآمیز به فهرست وزیران پیشنهادی، محمدرضا عارف از انتخاب‌های رییس دولت چهاردهم دفاع کرد و مدعی شد که راهبرد دولت در انتخاب وزرا و مدیران توجه به تفکر سیاسی آنان نیست.

محمدرضا عارف گفت: «مدیران دولت چهاردهم باید به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های نظام و مطالبات مردم باشند.»

معاون اول رییس دولت چهاردهم در حالی ادعای پیگیری «حل مشکلات معیشتی مردم» و «تحقق وعده‌های پزشکیان» به دست وزرا و مدیران انتخابی را داد که برخی از آنان مانند احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، در جریان کارزارهای انتخاباتی به‌صراحت گفته بودند دولت پزشکیان «مرعوب» است.

مسعود پزشکیان در کارزارهای انتخاباتی‌اش به تناوب وعده داده بود که حل مشکلات مردم را در اولویت قرار می‌دهد. تشکیل شورای راهبردی با ریاست محمدجواد ظریف نیز این تصور را درنظر برخی ایجاد کرد که دولت چهاردهم قصد دارد در رویه‌ای متفاوت با دوره‌های پیشین تخصص‌گرایی را مبنای انتخاب قرار دهد.

اما اندکی پس از انتشار فهرست اعضای کابینه، ظریف ضمن اعلام کناره‌گیری از سمت معاونت راهبردی رییس‌جمهوری، در پستی نوشت که در فهرست ۱۹ نفری وزرای پیشنهادی فقط ۱۰ نفر از افراد معرفی‌شده شورای راهبردی حضور داشتند و تنها ۳ نفر آنان انتخاب اول بودند.

فهرستی که درنهایت پزشکیان به مجلس فرستاد دربردارنده افراد امتحان‌ پس‌داده‌ جمهوری اسلامی بود که سوابق کاری‌شان اثبات می‌کند تغییر محسوسی رخ نخواهد داد و این موضوعی است که حتی برخی حامیان پزشکیان نیز به آن اذعان کرده‌اند.