اولین اقدامات دنیامالی؛ از تهدید امنیتی تا پول‌پاشی و وعده استخدام دولتی به خبرنگاران

همسر و سه فرزند احمد دنیامالی تابعیت بریتانیایی دارند

احمد دنیامالی در کنار حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور-مهر

احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان دولت چهاردهم، طی روزهای اخیر با هدف کاهش انتقادات رسانه‌ای، به تهدید امنیتی برخی از خبرنگاران منتقد و همچنین ارائه پیشنهادهای مالی چشم‌گیر به شماری از خبرنگاران و فعالان سیاسی در ایران پرداخته است.

یکی از خبرنگاران ورزشی شاغل در ایران، روز چهارشنبه ۲۴ مرداد با بیان این خبر به ایندیپندنت فارسی گفت: «اطرافیان دنیامالی از همان روز یکشنبه تاکنون دائما تلاش می‌کنند با انواع پرونده‌سازی‌های امنیتی و تهدید به بازداشت، مانع از انتشار گزارش‌های افشاگرانه و انتقادی خبرنگاران علیه او شوند. مثلا در موردی با ارسال تصاویری از استوری‌های اینستاگرامی یک خبرنگار ورزشی در زمان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، او را تهدید کردند که یا انتقادات خود از دنیامالی را پایان دهد و یا علیه او در نهادهای امنیتی به اتهام حمایت از اعتراضات پرونده‌سازی می‌کنند تا بازداشت شود.»

این خبرنگار ورزشی افزود: «در سه روز اخیر تقریبا با تمامی خبرنگاران ورزشی مطرح در ایران تماس گرفته‌اند تا آنان را با انواع وعده‌های مالی یا وعده استخدام در دولت، ترغیب به حمایت از دنیامالی و پاک کردن گزارش‌های انتقادی قبلی کنند و بدین ترتیب زمینه‌ساز کسب رای اعتماد دنیامالی از نمایندگان مجلس شوند. مثلا دنیامالی روز گذشته شخصا با گروهی از دبیران ورزشی رسانه‌های مختلف جلسه گذاشت و به آن‌ها وعده داد که در صورت حمایت از او استخدام در وزارت ورزش یا سمت مدیریت روابط‌ عمومی فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی را به این خبرنگاران اعطا خواهد کرد. ضمن اینکه ظاهرا از همین حالا هم مبالغ قابل توجهی را به حساب چند خبرنگار مطرح واریز کرده‌اند.»

در میان اعضای کابینه مورد نظر مسعود پزشکیان، که فهرست آن روز یکشنبه هفته جاری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، احمد دنیامالی به‌دلیل عملکرد ضعیف مدیریتی در فدراسیون قایقرانی و باشگاه ملوان بندرانزلی و داشتن پرونده‌های متعدد فساد مالی از پرانتقادترین گزینه‌های پزشکیان به شمار می‌آید و حتی بسیاری از چهره‌های وابسته به نهادهای حکومتی نیز از انتخاب او شگفت‌زده شده‌اند.

فردی که حتی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، با حمایت از محمدباقر قالبیاف، دولت پزشکیان را «دولت مرعوب» خواند، اما ناگهان از سوی پزشکیان گزینه مطلوب برای وزارت ورزش و جهان به مجلس معرفی شد. او با توجه به سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی و برخورداری از لابی‌های قدرتمند سیاسی و امنیتی بخت بالایی برای کسب رای اعتماد دارد.

اما علاوه بر انتقادات گسترده جامعه ورزشی و رسانه‌ای ایران از پزشکیان بابت انتخاب دنیامالی، خبرگزاری انتخاب در گزارشی اعلام کرد که با توجه به اینکه یکی از فرزندان دنیامالی تابعیت خارجی دارد و براساس قانون مدیریت خدمات کشوری ایران او نمی‌تواند به وزارتخانه ورزش و جوانان برسد.

خبرنگار ورزشی ساکن ایران و منبع مطلع ایندیپندنت فارسی نیز در همین زمینه می‌گوید دو دختر و یک پسر احمد دنیامالی در شهر بیرمنگام انگلستان اقامت دارند و همسرش عطیه پورعسگرپرست نیز شهروندی بریتانیا را دارد. مشکلی که البته به نظر می‌رسد با توجه به هزینه‌کرد چشمگیر دنیامالی برای خاموش کردن نظرات مخالف و همچنین سابقه نظامی و امنیتی او، کسب مجوزهای حکومتی و رای اعتماد مجلسی‌ها را برایش هموار خواهد کرد.

احمد دنیامالی مدیری است با سابقه عضویت در سپاه پاسداران و نزدیک به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، که در دهه‌های اخیر انواع خطاها، سوءاستفاده‌های مالی، اعمال تبعیض‌های حکومتی و سرکوب امنیتی ورزشکاران مرد و زن در کارنامه‌اش ثبت شده است.

برای مثال، دنیامالی در زمستان ۱۴۰۲ و پس از ثبت‌نام برای نامزدی انتخابات مجلس، به‌دلیل باز بودن چندین پرونده مالی علیه او از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد، اما با دخالت قالیباف و انجام لابی‌هایی با دیگر مقام‌های ارشد نظام، در واپسین لحظات صلاحیتش تایید شد تا درنهایت با کسب تنها حدود هفت درصد رای واجدین شرایط مجددا نماینده بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یا در موردی دیگر، دنیامالی در سال ۱۳۹۵ و در جایگاه ریاست مجمع باشگاه ملوان بندرانزلی به‌دلیل انتقاد مریم ایراندوست، سرمربی تیم فوتبال زنان ملوان از او، ناگهان دستور به انحلال کامل این تیم محبوب داد و سپس در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با پرونده‌سازی امنیتی علیه ایراندوست و دختران فوتبالیست، مدعی همجنسگرا بودن بعضی از اعضای این تیم شد.

براساس اعلام یکی از اعضای تیم زنان ملوان در آن دوران به ایندیپندنت فارسی، «انتقاد ایراندوست از دنیامالی بابت دستمزدهای بسیار پایین بازیکنان و مربیان در رختکن ملوان»، دلیل عصبانیت دنیامالی و دستور انحلال این تیم «با اتهامی دروغین» بود.

مناصب دولتی و حکومتی احمد دنیامالی در چهار دهه اخیر قابل شمارش نیست، اما از مهم‌ترین آنها می‌توان به فرماندهی سپاه بندرانزلی، ریاست فدراسیون قایقرانی، ریاست مجمع باشگاه ملوان بندرانزلی، دو دوره عضویت در مجلس شورای اسلامی، عضویت در چهارمین دوره شورای شهر تهران، معاونت عمرانی شهرداری تهران در دوران قالیباف، معاونت وزیر راه، ریاست سازمان بنادر و کشتی‌رانی ایران، معاونت فنی شرکت راه‌آهن و مدیرعاملی منطقه آزاد بندرانزلی اشاره کرد.

احمد دنیامالی از ابتدا به لطف نسبت خانوادگی‌اش با رحمان دادمان، وزیر راه و ترابری دولت محمد خاتمی، وارد حلقه مدیران مورد اعتماد نظام جمهوری اسلامی شد و مدیریت پروژه ۵۰۰ میلیون دلاری توسعه و تجهیز فاز ۲ بندر رجایی بندرعباس نصیبش شد.

از جنجالی‌ترین موارد کارنامه احمد دنیامالی می‌توان به چهارمین انتخابات شورای شهر تهران اشاره کرد که او با اینکه به لطف حضور در فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان به شورا رفت، اما ناگهان در زمان رای‌گیری برای انتخاب شهردار جدید و با زیر پا گذاشتن «قسم‌نامه» خود، به ادامه شهرداری قالیباف در پایتخت رای داد تا رییس فعلی مجلس به لطف رای دنیامالی در این رای‌گیری ۱۶ به ۱۴ بر محسن هاشمی رفسنجانی پیروز شود.

پیش از آن هم دنیامالی با احکام قالیباف جایگاه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ و سپس ریاست هیئت‌مدیره شرکت کریت عمران را از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ برعهده داشت که، به گزارش برخی از خبرنگاران و رسانه‌های مستقل در ایران، در جریان پروژه‌هایی مانند ساخت برج میلاد، تونل توحید، تونل رسالت، بوستان آب و آتش و تونل نیایش، یا ساخت مجموعه تفریحی ۱۳۸ هکتاری و دو هزار میلیارد تومانی «هزار و یک شهر»، اتهامات مالی فراوانی علیه او مطرح شد و سپس دادگاه شعبه ۱۰۷۵ کارکنان دولت نیز او را به ۶ ماه انفصال از خدمات دولتی و ممنوع‌الخروجی از ایران محکوم کرد.

دنیامالی، که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ رییس ستاد انتخاباتی قالیباف در استان گیلان بود و قالیباف را «جزو پاکدست‌ترین مدیران نظام» می‌خواند، اردیبهشت ۱۳۹۱ از سوی محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت احمدی‌نژاد، به اتهام مسجل شدن اختلاس و سوءاستفاده‌های مالی در این فدراسیون، مانند اتهام «تصرف غیرقانونی اموال دولتی» و همچنین مخالفت با تبدیل فدراسیون قایقرانی به سه فدراسیون جداگانه، از کار برکنار شد.

بیشتر از ورزش