گسترش اعتراض صاحبان صنایع به قطعی مداوم برق در ایران: «تولید نابود شد»

«چرا در تمامی این سال‌ها هشدارهای کارشناسان نسبت به بحران کمبود برق در ایران را جدی نگرفتید؟»

قطع برق در یکی از محله‌های تهران- مرتضی نیکوبذل

درپی قطع مداوم برق منزل شهروندان، واحدهای تجاری و شهرک‌های صنعتی در ایران، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اعلام کرد که این اقدام باعث مختل‌شدن فعالیت بخش خصوصی شده است.

هم‌زمان مدیرعامل شرکت خودروسازی کرمان‌موتور، قطعی مکرر برق را علت اصلی کاهش و توقف تولید خودرو اعلام کرد و یک فعال صنفی هم در ایران گفت این بحران منجر به ترش شدن خمیر نانوایی‌ها و وارد شدن ضرر سنگین به نانواها شده است.

این درحالی است که رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که بسیاری از واحدهای تولید دارو در یک ماه و نیم ماه اخیر هر هفته با دو روز قطعی برق مواجه بوده‌اند که این مسئله علاوه بر کاهش نقدینگی این واحدها، به تولید آنان آسیب جدی زده است. از سوی دیگر، قطعی پیاپی برق صنایع مختلف و کارگاه‌های تولیدی، علاوه بر تحمیل خسارات مختلف به صاحبان صنایع، به بیکاری و کاهش قابل توجه درآمد کارگران ایرانی نیز منجر شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، ضمن انتقاد از وزارت نیرو به دلیل قطع برق واحدهای تولیدی، هشدار داد که این اقدام باعث «مختل شدن» فعالیت بخش خصوصی شده است.

صمد حسن‌زاده، رییس اتاق بازرگانی ایران، روز یکشنبه ۲۸ مرداد در پانزهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: «این‌طور نمی‌شود که وزارت نیرو هر زمان بخواهد برق واحد‌های تولیدی را قطع کند و هیچ غرامتی هم پرداخت نکند. صنایع کشور از ضعف مدیریت انرژی بسیار متضرر شده‌اند و طی تیرماه دو روز قطعی برق در هفته باعث شد تا فعالیت بخش خصوصی کاملا مختل شود. با تعطیلی بنگاه، تولید با کاهش روبه‌رو و زنجیره تولید محصولات دچار اختلال شده است. در ۳۶ ماه گذشته توسعه اقتصادی ما به پایین‌ترین میزان خود رسید، اما در تیر ۱۴۰۳ به‌دلیل قطعی برق باز هم در ۱۳ رشته صنعتی کشور شاهد کاهش رشد بودیم.»

در همین حال مهدی بستانچی، رییس شورای هماهنگی شهرک‌های صنعتی ایران، با انتشار تصویر پیامک اطلاع‌رسانی شرکت برق استان تهران، به تمسخر ادعاهای دولت رئیسی در زمینه افزایش توان تولید برق ایران پرداخت و در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «اسب زین‌شده‌ دولت مرحوم رئیسی، شیفت شب کارخانجات شهرک‌های صنعتی استان تهران را تعطیل کرد. براساس ابلاغیه، برق شهرک‌های صنعتی از ۱۸:۳۰ تا ۱۰ شب قطع می‌شود. آقای دولت چه کسی خسارت تولیدکننده را می‌پردازد؟ دولت خسارت تولیدکننده را از حساب بیمه و مالیات کم می‌کند؟»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم روز یکشنبه اعلام کرد قطعی پیاپی برق در اصفهان، که بدون اطلاع قبلی و خارج از برنامه است، تنها در هفته گذشته موجب محبوس شدن ۱۹۴ شهروند در آسانسورهای اصفهان شد. منصور شیشه‌فروش افزود: «این قطعی برق در بخش‌های مصرف خانگی و تجاری باعث بروز مشکلات و ایجاد خساراتی برای ساکنان مناطق شهری و روستایی استان اصفهان شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان‌موتور که بزرگ‌ترین کارخانه خصوصی خودروسازی در ایران است، می‌گوید قطعی برق در تابستان امسال «اثرات مخربی بر خط تولید کارخانجات گذاشته و تولید خودرو را مختل کرده است». او توضیح داد: «معضل قطعی برق، نه‌تنها کارخانه و خطوط تولید، که سایر قطعه‌سازان را با معضل کاهش یا حتی توقف خط تولید مواجه کرده است تا این بحران موجب تاخیر در تولید و مونتاژ خودروها شود و درنهایت شاهد نارضایتی مشتریان به‌دلیل تاخیر در تحویل خودرو به آنها خواهیم بود.»

از سوی دیگر، مشاور آرد و نان اتاق اصناف ایران روز یکشنبه ۲۸ مرداد درباره پیامد‌های قطعی مستمر برق در واحد‌های نانوایی گفت: «زمانی که به آرد آب و خمیرمایه افزوده می‌شود، امکان نگهداری آن از بین می‌رود و باید حتما پخته و به نان تبدیل شود. بنابراین وقتی خمیر داخل دستگاه خمیرگیر است، باید برش بخورد و وارد مرحله پخت شود. اما با قطع برق دیگر امکان تبدیل خمیر به نان وجود ندارد، چون خمیر ترش می‌شود و باید دور ریخته شود.»

محمدجواد کرمی افزود: «دورریز خمیر درحالی اتفاق می‌افتد که دولت اکنون هر کیلو گندم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرد و آرد حاصل از این گندم را با احتساب یارانه‌ای قابل‌توجه به نانوایان می‌دهد. به نانوایی‌ها در ازای نانی که می‌فروشند آرد داده می‌شود و وقتی خمیر به نان تبدیل و فروخته نشده باشد و در دستگاه کارتخوان کارتی کشیده نشود، با این برآورد که آرد مصرف نشده، سهمیه آرد نانوایی کاهش پیدا می‌کند.»

در همین حال یکی از صاحبان صنایع در مشهد نیز خبر داد که براساس بخشنامه دولتی از مدیران تمامی کارخانجات این شهر خواسته شده تا کارخانه‌های‌شان را دو هفته از ساعت ۷ صبح تا ۷ بعدازظهر تعطیل کنند. محمد بحرینیان با بیان اینکه چنین تصمیمی «در دوره جنگ هم سابقه نداشت»، به سایت جماران گفت: «هیچ از خود نمی‌پرسند که با چنین بخشنامه‌هایی جریمه دیرکرد قراردادهای امضاشده برای تولید قطعات چگونه باید پرداخت شود؟ با این تصمیم حتی نمی‌توان کارخانه را دوشیفته کرد. از طرفی براساس قانون کار، دستمزد کارگران برای شب بیشتر از شیفت روز است و مدیریت هزینه‌ها برای صنایع با دشواری انجام می‌شود.»

پیش از این علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان ایران، ۲۶ مرداد‌ به اقتصادآنلاین گفته بود که صنعت سیمان ایران در سال جاری در مقایسه با سال گذشته با کاهش تولید چشمگیر روبه‌رو بوده است و درحال حاضر ۷۰ درصد کوره‌های صنعت سیمان به‌دلیل قطعی پیاپی برق خاموش شده‌اند.

دولت‌های اخیر در نظام جمهوری اسلامی با وجود انواع تبلیغات حکومتی و آمارسازی‌ها درباره افزایش توان تولید برق ایران، در کشوری سرشار از نور آفتاب و بادهای سنگین نتوانسته‌اند برق مورد نیاز شهروندان را در تابستان تامین کنند.

یک عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، روز ۲۴ مرداد به ایلنا گفت: «واقعیت این است که ما از ۱۰ سال قبل بحران امروز را پیش‌بینی می‌کردیم. همان ۱۰ سال قبل به وزارت نفت پیشنهاد دادیم که بخشی از منابع حاصل از صادرات نفت را در انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کند که اگر این مهم محقق شده بود، امروز با برخورداری از مزارع خورشیدی، بحرانی در بخش برق نداشتیم. آلمان و بسیاری از کشورهای مترقی و حتی در حال توسعه جهان این مسیر را رفته‌اند و به مقصد هم رسیده‌اند، اما ما هنوز در ساده‌ترین مسائل ازجمله تامین برق در تابستان مشکل داریم.»