قطعی گسترده برق شهرهای ایران را به جهنمی سوزان بدل کرد

گاهی قطعی برق تا بیش از ۱۰ ساعت طول می‌کشد و در برخی مواقع نیز آب مشترکان خانگی هم قطع می‌شود

عکس تزیینی-شهروندی از شدت گرما دستمال بر سر گذاشته است-آرمان ملی

گزارش‌های میدانی از نقاط مختلف تهران و برخی شهرستان‌ها نشان می‌دهد که برق مشترکان خانگی بدون اطلاع قبلی ساعت‌های طولانی قطع می‌شود. این در حالی است که مسئولان وزارت نیرو ادعا می‌کنند چیزی به نام «قطع برنامه‌ریزی‌شده برق» وجود ندارد و تماس‌های شهروندان با اداره برق مناطق نیز نتیجه‌ای نمی‌گیرد.

قطعی‌های برق در بیشتر مناطق تهران اکنون به رویه‌ای روزانه بدل شده است. بسیاری از شهروندان با انتشار پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی تایید کرده‌اند که روزانه به‌طور میانگین دو تا چهار ساعت برق ندارند.

در برخی مواقع نیز آب مشترکان خانگی به همراه برق قطع می‌شود. گاهی نیز قطعی برق تا بیش از ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

طی روزهای اخیر برخی مغازه‌داران و فروشگاه‌های مواد غذایی با انتشار ویدیوهایی از خراب شدن کالاهای یخچالی‌شان و ضرر هنگفت پیامد آن به‌دلیل قطعی برق خبر داده‌اند. برخی شهروندان هم، با توجه به گرمای هوا و قطعی برق و آب، وضعیت موجود تهران را به «جهنم سوزان» تشبیه کرده‌اند. برخی نیز به جمهوری اسلامی کنایه زدند و در رسانه‌های اجتماعی نوشتند:‌ «قدرت اول منطقه که می‌خواهد اسرائیل را نابود کند توان تامین برق شهروندانش را ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال تلگرامی شهرما، روز دوشنبه به نقل از یک شهروند ساکن منطقه مرزداران تهران، از قطع ۱۰ ساعته برق در این منطقه خبر داد. پیش از این نیز یکی از مخاطبان سایت انتخاب از قطعی طولانی‌مدت برق در منطقه تهرانسر خبر داده بود. همین وضعیت در دیگر مناطق تهران از چیتگر در غرب گرفته تا تهرانپارس در شرق وجود دارد.

علاوه بر تهران، قطعی‌های پیاپی برق و در مواردی آب در کرج و دیگر شهرهای ایران نیز گزارش شده است. خبرگزاری حال‌وش، که اخبار بلوچستان را پوشش می‌ده، از قطعی برق بیمارستان امام علی شهرستان چابهار و به خطر افتادن جان بیماران این بیمارستان خبر داد.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه برخی بیمارستان‌ها تجهیزات برق اضطراری ندارند و قطعی‌های مداوم برق جان بیماران بخش فوریت‌های ویژه این بیمارستان‌ها را به خطر انداخته است.

با اینکه شواهد و گزارش‌های روزانه قطعی‌های پیاپی و طولانی‌مدت برق در نقاط وسیعی از تهران و برخی دیگر از شهرها را تایید می‌کنند، مصطفی رجبی مشهدی، سخن‌گوی صنعت برق، مدعی است که قطعی‌های برق در تهران کمتر از سه درصد بوده است.

سخن‌گوی صنعت برق، که پیش از این نیز ادعا کرده بود چیزی به اسم قطع برنامه‌ریزی‌شده برق وجود ندارد، در تازه‌ترین واکنش مدعی شد که قطعی‌های برق حاصل افزایش شدید دما است.

مسئولان وزارت نیرو در توجیه قطعی‌های پیاپی برق به گزارش‌های آماری درباره میزان مصرف برق متوسل شده‌اند و می‌گویند مصرف برق در کشور به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است.

دولتی‌ها با گرفتن انگشت اتهام به سمت مشترکان خانگی آنان را به زیاده‌روی در مصرف متهم می‌کنند، اما کارشناسان می‌گویند ناترازی تولید و مصرف برق در فرسودگی زیرساخت‌ها و اهمال وزارت نیرو در سرمایه‌گذاری و به‌روزرسانی صنعت برق ریشه دارد.

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، ضمن اشاره به این موضوع گفت که درآمد وزارت نیرو با افزایش قیمت برق در بخش خانگی و  صنایع بالا رفته ولی سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش نکرده است.

روز دوشنبه رضا ریاحی، نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق، به خبرگزاری ایلنا گفت اگر روند به همین ترتیب پیش برود طی ۱۰ سال آینده ناترازی برق به حدود ۳۷ هزار مگاوات خواهد رسید که فقط ۳۳ درصد از نیاز مصرفی را پوشش می‌دهد. به عبارت دیگر، یک‌سوم برق مورد نیاز کشور قابل تامین نخواهد بود.

روزنامه دنیای اقتصاد، روز سه‌شنبه بیست‌وسوم مرداد، در گزارشی به پیامدهای قطعی برق صنایع پرداخت و نوشت: «در صورت تداوم ضعف‌های زیرساختی تولید صنعتی در ایران همچون قطعی مکرر برق، در ماه‌های آتی ممکن است تولید صنعتی کاهش‌ یافته و برای جبران تقاضای داخل مجبور به واردات گسترده آن‌ هم در شرایطی شویم که کشور با کمبود ارز مواجه است.»

در این گزارش به نقل از علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، آمده است کمبودهای حاکم بر صنعت برق از سه منشا تولید، توزیع و مصرف برق نشات می‌گیرد و به این دلیل است که دولت‌ها برای احداث نیروگاه سرمایه‌گذاری مناسب نکرده‌اند و در عین حال سرمایه‌گذار غیردولتی هم انگیزه کافی برای احداث نیروگاه نداشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز دوشنبه نیز حسنعلی تقی‌زاده، رییس هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، ضمن تایید ناترازی ۱۷ هزار مگاواتی برق، در نشستی خبری گفت که تمام سیاست‌گذاری‌ها، قوانین و اتفاقاتی که در دولت و مجلس شورای اسلامی طی یک دهه گذشته اتفاق افتاده به ناترازی برق کنونی منجر شده است.

به گفته او، «سیاست‌گذاری‌های غلط» به سرکوب بخش خصوصی منجر شد و ناترازی برق را رقم زد.