تجهیزات نظامی مضاعف آمریکا در نزدیکی ایران می‌مانند؛ «همچنان احتمال واکنش تهران وجود دارد»

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون گفت که حضور جنگ‌افزارهای آمریکا در نزدیکی ایران بر محاسبات تهران تاثیر می‌گذارد

ناوگروه آبراهام لینکلن-AFP

درحالی که ناو آبراهام لینکلن ایالات متحده نیز به آب‌های منطقه رسید، مقامات آمریکایی که در جریان برآورد‌های اطلاعاتی قرار دارند، بر این باورند که همچنان احتمال نوعی واکنش تهران و حزب‌الله به ترور اسماعیل هنیه در ایران و فواد شکر در لبنان وجود دارد، از همین رو، تجهیزات نظامی مضاعفی که آمریکا اعزام کرده است، تا آینده قابل پیش‌بینی در منطقه باقی می‌مانند.

یک مقام آمریکایی در این زمینه به العربیه گفت: «جمهوری اسلامی همچنان می‌تواند ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تصمیم‌گیری برای حمله، این اقدام را انجام دهد اما این تصمیم هنوز اتخاذ نشده است.»

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان بودن مذاکرات آتش‌بس در غزه، مانع واکنش تهران شده است. برخی مقامات جمهوری اسلامی نیز در اظهارنظرهای اخیر خود از احتمال به تعویق افتادن پاسخ به اسرائیل صحبت کرده‌اند. برخی از آنها هم گفته‌اند، انتظار کشیدن برای پاسخ جمهوری اسلامی بخشی از عملیات روانی است. رویترز نیز به نقل از منابع خود گزارش داده است که آتش‌بس در غزه می‌تواند مانع حمله جمهوری اسلامی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنتاگون روز پنجشنبه، همزمان با ورود ناو آبراهام لینکلن به آب‌های منطقه گفت، اکنون تجهیزات نظامی آمریکا به ایران نزدیک‌تر شده‌اند. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در این زمینه گفت که حضور جنگ‌افزارهای آمریکا در نزدیکی ایران بر محاسبات تهران تاثیر می‌گذارد.

سینگ در این زمینه به حضور دو ناوگروه جنگی و چهار ناوشکن در نزدیکی ایران اشاره کرد و گفت، تقویت آرایش نظامی آمریکا در منطقه پیام بسیار قدرتمندی مبنی بر بازدارندگی ارسال می‌کند و آمریکا در صورت حمله به اسرائیل در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

آمریکا هزاران نیروی جدید، سیستم‌های دفاع موشکی بالستیک و زیردریایی هسته‌ای مجهز به موشک کروز را نیز به منطقه اعزام کرده است.

آمریکا در روزهای نخست پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران و فواد شکر در لبنان پیش‌بینی می‌کرد که پاسخ جمهوری اسلامی قریب‌الوقوع است. اما در برآوردهای بعدی، بازه زمانی مشخصی برای حمله احتمالی جمهوری اسلامی ارایه نداد.

مقامات آمریکایی همچنین پیش‌بینی می‌کنند که حزب‌الله لبنان در واکنش به ترور فواد شکر به قلب اسرائیل حمله کند.

با این حال یک مقام آمریکایی به العربیه گفته است که چشم‌انداز هنوز مبهم است و روشن نیست جمهوری اسلامی و حزب‌الله دقیقا چه خواهند کرد.

بیشتر از جهان