شرکت‌های هوانوردی بین‌المللی آسمان افغانستان را به ایران ترجیح می‌دهند

درپی افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، شرکت‌های هوایی بین‌المللی با وجود تهدید حملات تروریستی در افغانستان پروازها در حریم هوایی این کشور را افزایش داده‌اند

شرکت‌های مسافربری هوایی در ماه اوت پروازهایشان بر فراز افغانستان را افزایش داده‌اند-@FDPM_AFG/X

خبرگزاری رویترز روز جمعه، دوم شهریور (۲۳ اوت)، از افزایش پروازهای شرکت‌های مسافربری هوایی بر فراز حریم هوایی افغانستان خبر داد. براساس این گزارش، خطوط هوایی سنگاپور، بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزا و چند شرکت دیگر برای خودداری از عبور از حریم هوایی ایران، پروازهایشان بر فراز افغانستان را، درمقایسه با سال گذشته، هفت برابر افزایش داده‌اند.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، پرواز شرکت‌های هوانوردی بین‌المللی بر فراز افغانستان متوقف شد، اما پس از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه این شرکت‌ها حریم هوایی افغانستان را امن‌تر از حریم هوایی ایران تشخیص دادند.

به گزارش رویترز، شرکت‌های هوانوردی بین‌المللی به‌دلیل افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و ایران، حریم هوایی این دو کشور را به‌شدت ناامن‌تر از افغانستان می‌دانند. این در حالی است که پس از آغاز جنگ اوکراین و بسته شدن حریم هوایی روسیه به روی بسیاری از شرکت‌های هوانوردی غربی، ایران مسیر جایگزین پروازهای اروپا و آسیا در نظر گرفته شد، اما اکنون با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه این مسیر نیز خطرناک‌تر از گذشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین پیش از این، از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، حریم هوایی این کشور به‌دلیل حضور گروه‌های تروریستی در خاک این کشور و نیز خطر حمله موشک‌های زمین به هوا، یکی از مسیرهای ناامن تلقی می‌شد و بیشتر شرکت‌های هوانوردی پروازهایشان بر فراز این کشور را متوقف کرده یا به حداقل رسانده بودند.

یان پتچینگ، سخن‌گوی سازمان ردیابی پروازها (Flightradar24)، به رویترز گفت: «با افزایش درگیری‌ها، محاسبات استفاده از حریم هوایی تغییر کرده است. خطوط هوایی، تا جای ممکن، به دنبال کاهش خطرند و، با توجه به تنش‌های فعلی ایران و اسرائیل، پرواز بر فراز افغانستان را گزینه ایمن‌تری می‌دانند.»

برخی شرکت‌های هوانوردی پروازهای آسیا به مقصد اروپا را اکنون از مسیر افغانستان ترجیح می‌دهند- Flightradar24
 

 براساس تجزیه‌وتحلیل رویترز از داده‌های این سازمان، میزان پروازهای بین‌المللی بر فراز آسمان افغانستان در هفته دوم ماه اوت، بیش از هفت برابر تعداد پروازها در سال گذشته بوده است.

این افزایش از ماه آوریل سال جاری آغاز شد، زمانی که ایران و اسرائیل حملات موشکی و پهپادی را آغاز کردند. اما افزایش اصلی زمانی صورت گرفت که در اواخر ماه ژوئیه اسماعیل هنیه، رهبر گروه شبه‌نظامی حماس، در تهران ترور شد و برخی دیگر از اعضای ارشد حزب‌الله و حماس نیز در نقاط مختلف هدف قرار گرفتند. این اتفاقات نگرانی‌ها از تشدید تنش میان ایران و اسرائیل را افزایش داد.

در این مدت برخی از شرکت‌های هوایی بین‌المللی برای پرواز بر فراز حریم ایران محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند و حریم افغانستان را با اینکه هیچ گونه تضمین امنیتی وجود ندارد، ترجیح می‌دهند.

بیشتر از جهان