یک در مقابل سه؛ پرسپولیس حاضر به لغو قانون سقف قراردادها نیست

مدیران سه تیم مدعی دیگر، رقم مجموع قراردادهای‌شان را به اندازه رقم حداکثری سقف قراردادها ثبت کردند و حالا برای خرید بازیکنان جدید مشکل دارند

صحنه‌ای از دیدار تیم‌های پرسپولیس و تراکتور در هفته دوم لیگ برتر ایران، اول مرداد ۱۴۰۳-وب‌سایت پرسپولیس

به‌رغم تلاش‌های فراوان مدیران استقلال تهران، سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز برای افزایش سقف رقم قراردادهای فوتبال ایران، مدیران پرسپولیس همچنان در مقابل این درخواست مقاومت می‌کنند و خواستار حفظ قوانین فعلی‌اند.

در ۴۸ ساعت گذشته تلاش‌ها و اعتراضات رنگ تازه‌ای به خود گرفته است و مهدی آذربایجانی، فرشید سمیعی و سعید مظفری‌زاده، مدیران سپاهان و استقلال و تراکتور با مصاحبه‌های مستقیم علیه رضا درویش، مدیرعامل سرخ‌پوشان، او را به کارشکنی و جلوگیری از افزایش کیفیت فنی باشگاه‌های ایرانی متهم می‌کنند.

پرسپولیسی‌ها، با اینکه به‌طور کلی با این قانون مخالف‌اند، لغو یا افزایش ناگهانی آن را پس از پایان تعطیلات تابستانی و فصل نقل و انتقالات به ضرر پرسپولیس می‌دانند، چراکه علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر، سه ستاره اصلی‌ این تیم، را به‌دلیل وجود قانون سقف قراردادها و ناتوانی در برآورده کردن درخواست‌های هنگفت از دست داده‌اند. درنتیجه رضا درویش می‌گوید تنها وقتی که بیرانوند، ترابی و اسماعیلی‌فر از تراکتور به پرسپولیس بازگردند، با افزایش رقم سقف قراردادها موافقت خواهد کرد.

از سوی دیگر، حسین بادامکی و افشین پیروانی، دو مدیر باشگاه پرسپولیس، نیز شب گذشته پس از پایان مسابقه با تراکتور، ضمن دفاع مجدد از مخالفت باشگاه‌شان با بالا رفتن عدد سقف بودجه، مدعی شدند که باشگاه تراکتور، سپاهان و استقلال از ابتدای فصل نقل و انتقالات و ازطریق پرداخت مبالغ پنهانی، به‌واسطه شرکت‌های زیرمجموعه‌ای که به مالکان این باشگاه‌ها متعلق‌اند، قانون سقف قراردادها را زیرپا گذاشته و به آن پایبند نبوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرایطی که فدراسیون فوتبال ایران مبلغ سقف قراردادهای چهار تیم مطرح ایرانی و حاضر در مسابقات آسیایی را حدود ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است، آتیلا حجازی، سرپرست فصل قبل استقلالی‌ها، به‌تازگی فاش کرد که آبی‌پوشان امسال در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای خرید بازیکن جدید و تمدید قرارداد بازیکنان فصل گذشته هزینه کرده‌اند.

در همین حال یکی از مدیران سازمان لیگ در فدراسیون فوتبال ایران هم به‌تازگی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی فاش کرد که براساس اسناد و شواهد موجود، باشگاه‌های تراکتور و سپاهان در فصل جاری لیگ برتر در حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و سه برابر رقم قانونی سقف قراردادها برای جذب بازیکن و کادرفنی قرارداد امضا کرده‌اند.

بنابراین اکنون اصلی‌ترین دلیل درخواست فرشید سمیعی و مهدی آذربایجانی برای افزایش رقم بودجه ناتوانی این تیم‌ها در ثبت رسمی قرارداد گوستاوو بلانکو و مهدی لیموچی، مهاجم‌های گران‌قیمت این تیم‌ها در سازمان لیگ است و در بازی‌های امروز نیز،  مانند هفته اول، استقلال و سپاهان قادر به استفاده از این دو بازیکن نیستند. از سوی دیگر، مدیران این دو باشگاه به همراه تراکتوری‌های تبریز درصدد جذب بازیکنان خارجی دیگری هم هستند که با سد قانون سقف قراردادها مواجه شده‌اند.

حسین بادامکی، معاون باشگاه پرسپولیس، شب گذشته گفت: «این تیم‌ها نباید هم مشکلی با افزایش سقف داشته باشند، چون این‌ها از روز اول هم چیزی را که فدراسیون و سازمان لیگ قانون گذاشته، رعایت نکرده‌اند و باید هم مشکلی نداشته باشند. من فکر می‌کنم با این حرف‌ها می‌خواهند فشار را روی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بگذارند که سقف افزایش پیدا کند. اصلا روز اول سقف نمی‌گذاشتند که تیم‌ها به مشکل نخورند. ما هم از خدای‌مان بود که سقف وجود نداشته باشد، اما با توجه به قانونی که فوتبال ما دارد باید همه احترام بگذاریم و اگر تیمی رعایت نکرده، مشکل خودشان است.»

همچنین افشین پیروانی، سرپرست و مدیر داخلی پرسپولیس، نیز گفته است: «اگر قانونی می‌گذارند نباید وسط کار عوض کنند. من حق را به مدیرعامل تیم‌مان می‌دهم. تیم‌هایی هستند که خصوصی‌اند و صدتا شرکت زیرمجموعه دارند و هیچ‌کس نمی‌داند. تیم‌هایی هستند که مالک خوب دارند و از خارج از ایران پول می‌دهند. تیمی وجود دارد که بازیکن خارجی آورده و الان باید این‌ها را راضی کنند که این پول از کجا می‌آید. اگر قانونی می‌گذارند، باید پایبند باشند. سقف قرارداد اشتباه است، چون معمولی‌ترین بازیکن در تیم ما می‌گوید من سقف را می‌خواهم. بازیکنی که حقش نیست هم ادعا دارد. قانونی گذاشتند که نمی‌توانند اداره‌اش کنند.»

قانون سقف بودجه یا سقف قراردادهای فوتبال ایران که اولین‌بار محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، با هدف «جلوگیری از ریخت‌‌وپاش‌های افراطی در فوتبال» به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران ابلاغ کرد، حالا به بزرگ‌ترین معضل تیم‌ها بدل شده است. قانونی که از ابتدای تصویبش نیز مشخص بود که اهداف مدنظر مدیران سیاسی و ورزشی را برآورده نمی‌کند و راه‌های فراوانی برای دور زدن آن وجود دارد.

اما حالا در شرایطی که مدیران چند باشگاه مطرح ایرانی به‌دلیل اشتباه محاسباتی عدد مجموع قراردادهای‌شان را به اندازه عدد حداکثری در این قانون تنظیم کرده بودند، با توجه به درخواست‌های جدید مربیانشان برای جذب بازیکنان جدید، به بن‌بستی بزرگ رسیده‌اند که تنها رضایت مدیران تیم قهرمان فصل گذشته می‌تواند این مشکل آنان را حل کند.

بیشتر از فوتبال