گسترش اعتراض پرستاران به دست‌کم ۲۱ شهر ایران

وزارت بهداشت و رسانه‌های حکومتی اعتراض پرستاران را به معوقات مالی تقلیل داده‌اند

اعتراض و اعتصاب پرستاران، که از روز یازدهم مرداد در بیمارستان‌های کرج آغاز شد، حالا دست‌کم به ۲۱ شهر ایران گسترش یافته است. در تداوم این اعتراضات، روز جمعه دوم شهریور، تصاویری از تجمع پرستاران شهرکرد در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد.

طی روزهای قبل نیز ویدیوها و تصاویری منتشر شد که اعتصاب گسترده پرستاران در شهرهای مشهد، نیشابور، تبریز، اراک، اصفهان، کرمان، بوشهر، آبادان، اهواز، کاشان، کرمانشاه، همدان، یزد، رشت، مریوان، تهران، فسا، جهرم و شیراز را نشان می‌داد.

پرستاران به حقوق کم، اضافه‌‌کاری‌های اجباری و برخوردهای امنیتی با موضوع بهداشت و درمان اعتراض دارند و در اعتراضات اخیر چندین خواسته مشخص را مطالبه کرده‌اند، ازجمله «تصحیح و تجدیدنظر در مبلغ احکام پرستاری»، «اجرای صحیح قانون تعرفه‌گذاری پرستاری»، «پرداخت کارانه و حق مسکن»، «حذف اضافه‌‌کار اجباری»، «اجرای صحیح قانون مشاغل سخت»، «بازنشستگی پس از ۲۰ سال کار» و «تسویه‌حساب معوقات مالی».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی پس از روزها سکوت معنادار دربرابر اعتراض گسترده پرستاران، مطالبه‌های آنان را به «معوقات مالی» تقلیل دادند و به نقل از مقام‌های دولتی مدعی شدند که به‌زودی این معوقات پرداخت خواهد شد.

روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد مهدی کیایی، سخن‌گوی هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور، وعده داد که «مطالبه‌های پرستاران پرداخت می‌شود و دیوان محاسبات با نظارت دقیق بر روند پرداخت مطالبه‌های پرستاران، در صورت وقوع هرگونه ترک فعل، موضوع را جهت تشکیل پرونده و برخورد به دادسرای این نهاد نظارتی ارجاع می‌دهد».

یک روز پس از آن نیز خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ادعا کرد که پرداخت معوقات مالی پرستاران آغاز شده است. با این حال، تداوم اعتراضات پرستاران و سخنان وزیر بهداشت و درمان جدید نیز نشان می‌دهد که حتی همین یک وعده هم به‌رغم خبرسازی‌های حکومتی محقق نشده است.

محمدرضا ظفرقندی در دومین روز کاری‌اش در دولت چهاردهم گفت که بودجه بدهی پرستاران روز گذشته (چهارشنبه ۳۱ مرداد) در هیئت دولت محاسبه و تصویب شده است و به‌تدریج پرداخت خواهد شد.

ظفرقندی روز جمعه نیز با اذعان بر اینکه آسیب به جامعه پزشکی به کل کشور آسیب می‌زند، گفت که «انتظارات مالی» پرستاران را «در حد توان» پیگیری می‌کند.

با اینکه مسئولان جمهوری اسلامی، اعتراض پرستاران را به معوقات مالی تقلیل داده‌اند، بیانیه‌ها و شعارهای آنان در اعتراضات هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که جامعه پرستاری این بار حل ریشه‌ای تمامی مشکلات را دنبال می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین موارد اعتراض پرستاران اجبار به اضافه‌کار با دستمزد ساعتی ۲۰ هزار تومان است. فعالان صنفی می‌گویند وزارت بهداشت برای پر کردن شیفت‌های خالی به جای استخدام نیروهای بیشتر نیروهای در حال کار را به اضافه‌کار اجباری وامی‌دارد.

علاوه بر اضافه‌کار اجباری، اجرا نشدن قوانین، حقوق پایین، کار سخت، توهین و تهدید به اخراج نیز از دیگر دلایل اعتراض پرستاران است.

اعتصاب پرستاران از روز یازدهم مرداد در بیمارستان‌های امام علی، کوثر، مدنی، شریعتی و شهید رجایی کرج شروع شد و روز پانزدهم مرداد نیز پرستاران مراکز درمانی شیراز دست به اعتصاب گسترده زدند. پس از آن نیز پرستاران دیگر شهرها به اعتصاب گسترده پیوستند. فراگیری این اعتصاب نیز همچنان ادامه دارد.

«حقمون رو نگیریم، شیفت‌هامون رو نمیریم»، «وعده زیاد شنیدیم، جوابی هم ندیدیم»، «پرستار داد بزن حقت رو فریاد بزن»، «وعده وعید کافیه سفره ما خالیه»، «با کرونا جنگیدیم حمایتی ندیدیم»، «نه به اضافه کاری اجباری» و «اضافه کار ۲۰ تومان نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» از شعارهایی است که پرستاران در تجمع اعتراضی‌شان سر می‌دهند.

مسئولان وزارت بهداشت و نهادهای امنیتی نیز برای پایان دادن به اعتراض پرستاران و جلوگیری از گسترش آن به انواع روش‌های تهدیدآمیز متوسل شده‌اند، از تهدید به توبیخ و اخراج گرفته تا دستگیری و سرکوب خشونت‌آمیز.

ماموران سرکوبگر در اراک به معترضان حمله کردند و در مشهد به سوی آنان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در تهران نیز زهرا تمدن، پرستار بیمارستان مسیح دانشوری که همکارانش زحمات او را در دوران همه‌گیری کرونا ستایش می‌کنند، به همراه شماری دیگر از پرستاران این بیمارستان بازداشت شد.

به‌رغم برخوردهای تهدیدآمیز و فقدان تشکل‌ مستقل و سازمان‌دهی‌شده، اعتراض پرستاران ادامه یافته است.

طی چند سال اخیر، فعالان صنفی بارها درمورد مهاجرت پرستاران و کمبود نیروی کار پرستاری در مراکز درمانی هشدار داده‌اند. دبیر‌کل خانه پرستار پیش‌تر از مهاجرت سالانه بالغ‌ بر سه هزار پرستار در سال خبر داده و گفته بود کمبود پرستار در حال حاضر آن‌قدر جدی است که به‌دلیل این کمبود بیماران جانشان را از دست می‌دهند. به گفته فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری، نیز ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار مهاجرت می‌کنند.