نقش پهپادها در جنگ میان حزب‌الله و اسرائيل

پهپادها می‌توانند مفاهیم و اصول جنگ متعارف را به شکل چشمگیری تغییر دهند

پهپادهای شاهد ۱۳۶ ساخت ایران‌ــ عکس از  irdiplomacy.ir

در طول بیش از ۱۰ ماه رویارویی بین اسرائيل و حزب‌الله لبنان و درگیری غیرمستقیم میان اسرائيل و جمهوری اسلامی ایران، پهپادها در تشدید تنش بین طرف‌های متخاصم نقش مهمی ایفا کردند. اکنون با توجه به تشدید نگرانی‌ها از احتمال گسترش دامنه جنگ و تبدیل درگیری کنونی به یک جنگ منطقه‌ای فراگیر، اهمیت پهپادها و نقش برجسته آن‌ها در دستیابی به اهداف نظامی در حال افزایش است؛ به‌ویژه اینکه پهپادها می‌توانند مفاهیم و اصول جنگ متعارف را به شکل چشمگیری تغییر دهند و در حال حاضر هم حزب‌الله لبنان و هم اسرائیل برای دستیابی به اهداف متعدد از شناسایی و نظارت گرفته تا حمله و ترور، از این نوع سلاح استفاده می‌کنند.

کارشناسان نظامی به اسکای‌نیوز عربی گفتند که با توجه به پیشرفت‌های عمده در حوزه فناوری اطلاعات و بهره‌جویی از هوش مصنوعی، این اواخر پهپادها به خطرناک‌ترین سلاح در میدان نبرد تبدیل شده‌اند.

آمار پهپادهای حزب‌الله لبنان

در همین راستا، هشام جابر، تحلیلگر مسائل نظامی و راهبردی منطقه و رئیس مرکز مطالعات و روابط عمومی خاورمیانه، در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی گفت: «حزب‌الله زرادخانه متنوعی از این سلاح پیشرفته در اختیار دارد و شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران با پیشگامی در عرصه ساخت پهپادهای جنگی، در توسعه توانمندی‌های حزب‌الله نقش محوری ایفا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جابر افزود: «چهارشنبه گذشته، حزب‌الله ده‌ها پهپاد را به‌طور هم‌زمان به سمت اهدافی در جولان و طبریه پرتاب کرد. این بدان معنا است که این حزب باید دست‌کم ده‌ها هزار پهپاد در اختیار داشته باشد.» و در ادامه گفت: «ما جنگ پهپادی اسرائیل و حزب‌الله را شاهدیم. البته صرف‌نظر از مسئله برتری نظامی، هدف پهپادهایی که اسرائیل استفاده می‌کند، اغلب ترور افرادی مشخص است.»

این تحلیلگر مسائل نظامی افزود: «پهپاد با توجه به نوع، برد و قیمت، انواع مختلفی دارد. به‌عنوان مثال، قیمت برخی از پهپادها ۱۰ هزار دلار و قیمت برخی دیگر تا به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد.»

جابر خاطرنشان کرد که حزب‌الله از پهپادهای گران‌قیمت استفاده نمی‌کند، اما از تمامی پهپادهایی را که جمهوری اسلامی ایران و شبه‌نظامیان حوثی استفاده می‌کنند، نمونه‌‌هایی در اختیار دارد.

او افزود: «حزب‌الله در پرده‌برداری از توانمند‌ی‌های پهپادی و پدافندهوایی‌اش همواره راهبرد آشکارسازی تدریجی را دنبال می‌کند. این امر باعث می‌شود به‌رغم تلاش‌هایی پیوسته اسرائيل برای کشف قدرت نظامی حزب‌الله، میزان توانمندی‌های جنگی این حزب همیشه پنهان بماند.»

جابر گفت: «بر اساس اطلاعاتی که هم‌اکنون در دست داریم، در صورت وقوع جنگ همه‌جانبه، حزب‌الله می‌تواند بیش از یک سال در داخل تونل‌ها و از طریق پهپادها به مقاومت علیه اسرائيل ادامه دهد.»

از سوی دیگر، مصطفی علوش، نماینده سابق پارلمان لبنان، در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی، گفت: «پرتاب هم‌زمان شمار زیادی از پهپادهای حزب‌الله می‌تواند به اسرائيل آسیب برساند، زیرا در این صورت، پدافند هوایی قادر به خنثی کردن هم‌زمان پهپادهای شلیک‌شده نیست و در صورت وقوع جنگ علنی و شلیک موشک‌های مختلف نیز به دلیل ناتوانی در رهگیری آن‌ها، خسارت زیادی وارد خواهد شد.»

علوش افزود: «این بدان معنا است که اگر جنگی گسترده به وقوع بپیوندد، برای اسرائیل دردسر خواهد بود و ممکن است برای جلو‌گیری از این خطر، به حمله پیشگیرانه به انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله رو بیاورد. با این حال، حزب‌الله برای اجتناب از حملات پیشگیرانه اسرائيل، تسلیحات مهم از جمله پهپادها و موشک‌ها را در انبارهایی که در نقاط مختلف ایجاد شده‌اند، نگهداری می‌کند تا اسرائیل به‌آسانی نتواند آن‌ها را تخریب کند.»

علوش خاطرنشان کرد: «در صورت وقوع یک جنگ علنی بین اسرائيل و حزب‌الله، منطقه به چرخه‌ای ویرانگر وارد خواهد شد و لبنان از نظر تلفات انسانی و مادی بیشترین هزینه را خواهد پرداخت. به همین دلیل، ممکن است نگرانی از وحشت جنگ، دو طرف متخاصم را به خودداری از عبور از خط قرمز‌های حاکم بر خط آبی بین لبنان و سرزمین‌های اشغالی وادارد. با این حال، بعید نیست که وضعیت از کنترل خارج شود و منطقه را به سمت یک جنگ بزرگ و ویرانگر سوق دهد.»

برگرفته از اسکای‌نیوز عربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه