وزارت بهداشت ابتلای مسافران اربعین به آبله میمونی را تکذیب کرد

برخی متخصصان درمورد احتمال ورود این بیماری به کشور از طریق مسافران اربعین هشدار داده‌اند

مسافران پیاده‌روی اربعین با پرچم‌هایی در دست به سمت عراق حرکت می‌کنند-خبرگزاری برنا

پس از انتشار تصویری در فضای مجازی که ابتلای یکی از مسافران اربعین به بیماری آبله میمونی را نشان می‌داد، وزارت بهداشت ادعا کرد به‌تازگی مواردی از این بیماری در کشور شناسایی نشده است.

بابک عشرتی، معاون فنی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با طرح این ادعا که تصویر منتشر‌شده در فضای مجازی متعلق به ایران نیست، گفت که تشخیص بیماری آبله میمونی از روی عکس امکان‌پذیر نیست و اگر فردی مشکوک به این بیماری باشد تنها راه تشخیص آن آزمایش مایع تاول‌های بیمار در آزمایشگاه تخصصی است.

طی روزهای اخیر برخی حساب‌های کاربری در رسانه‌های اجتماعی، تصویری از بدن تاول‌زده یکی از مسافران اربعین را منتشر کردند که نشان می‌داد به بیماری آبله میمونی مبتلا شده است.

انتشار این تصویر واکنش‌های زیادی در پی داشت و برخی متخصصان درمورد احتمال ورود این بیماری به کشور از طریق مسافران اربعین هشدار دادند. اما معاون فنی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در واکنش به انتشار این عکس گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد از دو سال گذشته تاکنون تنها یک مورد ابتلا به بیماری آبله میمونی در کشور شناسایی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان برخی رسانه‌های حکومتی، ازجمله خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از مسئولان موکب‌های پیاده‌روی اربعین، ورود این بیماری به کشور را تکذیب کردند.

علی عبدالرزاق‌نژاد، دبیر کمیته بهداشت و درمان اربعین استان سیستان و بلوچستان، هم مدعی شد که ورود زائران پاکستانی مبتلا به آبله میمونی به ایران صحت ندارد و تنها سه نفر مشکوک به این بیماری بوده‌‌اند که اجازه ورود به آنها داده نشده است.

کیانوش جهانپور، سخن‌گوی سابق وزارت بهداشت، نیز در گفت‌وگویی با صداوسیما گفت که این بیماری به ایران وارد نشده است اما احتمالا به‌زودی ایران هم درگیر این بیماری می‌شود، هرچند که مانند ویروس کرونا فراگیر نخواهد بود.

در ادعایی دیگر، سید محمد جمالیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان، با بیان اینکه هیچ موردی از آبله میمونی در کشور شناسایی و ثبت نشده است گفت که انتقال این ویروس از طریق تنفس بسیار ضعیف است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان سازمان جهانی بهداشت هم تایید کرده‌اند نوع جدید بیماری آبله میمونی، که در آفریقا شناسایی شده است، از طریق تماس نزدیک هم منتقل می‌شود.

احتمال ورود بیماری به ایران به این دلیل بعید نیست که در کشورهای همسایه ازجمله پاکستان، افغانستان، ترکیه و عراق مواردی از ابتلا شناسایی شده‌اند. در جریان راهپیمایی اربعین نیز مختصصان هشدار دادند که احتمال ابتلای زائران و ورود این بیماری و دیگر بیماری‌های واگیردار بالا است. حتی حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت که این کمیسیون درباره بازگشت زائران اربعین با احتمال ابتلا به بیماری‌های آبله میمونی و تب دنگی نگرانی‌هایی دارد.

مراسم اربعین برای مقام‌های جمهوری اسلامی کارکرد سیاسی دارد و به همین دلیل هر موضوع دیگری ازجمله شیوع بیماری‌های واگیردار در جریان این مراسم را پنهان نگه می‌دارند.

در دوران همه‌گیری کرونا نیز، به‌رغم شیوع بیماری و مرگ‌ روزانه ده‌ها شهروند، این مراسم را با تبلیغات وسیع حکومتی برگزار کردند.

امسال نیز درحالی‌که درمورد شیوع بیماری‌هایی مانند سرخک، تب دنگی و آبله میمونی هشدار داده شده بود، مراسم پیاده‌روی اربعین را با صرف میلیاردها تومان از بودجه عمومی برگزار کردند و با انداختن توپ در زمین مردم آن‌ها را به مراقبت توصیه کردند.

درحالی‌که به قول مصطفی نوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد، «راه‌های پیشگیری از سرایت این بیماری به دست مردم عادی انجام نمی‌شود و باید سیستم بهداشتی برای کنترل مرزهای ورودی برنامه‌ریزی کند».

سویه بی. شاخه جدید ویروس ام‌پاکس یا همان بیماری آبله میمونی در سطح جهان نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

سازمان جهانی بهداشت کمتر از یک ماه قبل، پس از صدور بالاترین سطح هشدار، شیوع بیماری آبله میمونی را در وضعیت اضطراری دانست اما در عین حال اعلام کرد که امکان کنترل آن وجود دارد.

این بیماری ویروسی هر فردی را فارغ از سن، جنسیت یا سبک زندگی مبتلا می‌کند و علائمی مانند ضایعات پوستی، گلودرد، تب، کاهش انرژی، سردرد و دردهای عضلانی دارد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که بیشتر افراد پس از ابتلا به این بیماری بهبود می‌یابند اما شدت آن در برخی ممکن است زیاد باشد. متخصصان توصیه کرده‌اند که افراد به محض مشاهده نشانه‌های این بیماری به پزشک مراجعه کنند.

بیشتر از بهداشت و درمان