ناامیدی از دولت بایدن؛ بستگان یک آمریکایی زندانی در افغانستان می‌خواهند با طالبان گفت‌وگو کنند

خانواده جورج گلزمن که در زندان طالبان است، می‌گویند دولت بایدن‌ــ‌هریس به آنان توجهی نمی‌کند

ترکیبی از عکس زندان پلچرخی کابل و جورج گلزمن‌ــ AFP

خانواده جورج گلزمن ۶۵ ساله که از دسامبر ۲۰۲۲ تاکنون در زندان طالبان است، به کاخ سفید اطلاع داده‌اند که به دلیل ناامیدی از عملکرد دولت بایدن‌ــ‌هریس در آزادی گلیزمن، قصد دارند خود مستقیم با طالبان وارد مذاکره شوند.

بر اساس گزارش نیویورک پست، جورج گلزمن اهل از آتلانتا در ایالت جورجیا، در جریان یک سفر توریستی به افغانستان در دسامبر ۲۰۲۲ دستگیر شد. ۱۰ ماه بعد، وزارت خارجه ایالات متحده او را به‌عنوان شخصی که «ناعادلانه بازداشت شده» معرفی و تایید کرد که جورج در اسارت طالبان است. وقتی دولت به طور رسمی می‌پذیرد که فرد غیرقانونی و نادرست بازداشت شده، منابع بیشتری برای حل‌وفصل و رسیدگی به پرونده او تخصیص داده می‌شود با این حال خانواده گلزمن اصرار دارند که از تلاش‌های انجام‌شده برای آزادی او بی‌اطلاع مانده‌اند و درباره اقدام‌های دولت باید‌ن‌‌ــ‌هریس در این زمینه اطلاعات کافی دریافت نکرده‌اند.

در یک‌ سال و نیمی که از اسارت جورج گلیزمن نزد طالبان می‌گذرد، اتهام او همچنان مشخص نشده و تلاش‌های صورت‌گرفته برای آزادی او نیز نتیجه‌ای نداشته است. حالا خانواده گلزمن پس از افزایش نگرانی‌ها و اخباری مبنی بر وخامت وضعیت سلامتی او، تصمیم گرفته‌اند خود با طالبان گفت‌وگو کنند.

خانواده جورج گلزمن نگرانی سلامتی او در زندان طالبان‌اند-HostageAid/x@
 

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، جورج تیلور، نماینده خانواده گلزمن، در ایمیلی که هفته گذشته به مقام‌های ارشد دولت آمریکا ارسال شد، نوشت: «ما در حال نهایی کردن جلسه‌ای در دوحه [با طالبان] هستیم تا سعی کنیم جورج را پس بگیریم.» 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و راجر کارستنز، فرستاده ویژه وزارت خارجه در امور گروگان‌ها، از جمله افرادی بودند که از جدیدترین تصمیم‌های خانواده گلزمن برای مذاکرات مطلع شدند.

نماینده خانواده گلزمن در پیامش به مقام‌های آمریکایی، دولت هریس‌ــ‌بایدن را متهم کرد برای نجات جورج از افغانستان تلاش کافی به کار نبسته است. در این پیام از مقام‌های آمریکایی خواسته شده است که برای تسهیل آزادی جورج «جسارت و مدیریت لازم» نشان دهند.

به گزارش نیویورک‌‌پست، الکساندرا، همسر جورج گلزمن، هم پیش‌تر در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نوشته و گفته که معتقد است پرونده جورج به دلیل اینکه فرد شناخته‌شده‌ای نیست، نادیده گرفته شده است.

در این نامه که در ژوییه ۲۰۲۴ فرستاده شد، آمده است: «ما افرادی ثروتمند یا مشهور نیستیم، من از شما می‌خواهم که شخصا در پرونده جورج ورود پیدا کنید و برای بازگرداندن او به خانه تمام تلاشتان را به کار برید.»

به این نامه هیچ پاسخی داده نشد و مسئولان دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا هم به همسر جورج گلزمن پاسخ ندادند که آیا بایدن نامه او را خوانده است یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیلور به رسانه‌ها گفت که دولت به جای دادن پاسخی مشخص و شفاف، به بهانه محرمانه بودن اطلاعات، از ارائه جزئیات درباره اقدام‌هایش برای حل مسئله امتناع کرده است. او که یک مامور سابق اجرای قانون فدرال است، می‌افزاید: «من خوب می‌دانم که در بیشتر موارد، این بهانه محرمانه بودن در واقع پوششی برای پنهان کردن ناکامی‌ها یا ناتوانی‌ها است.»

نماینده خانواده جورج گلزمن تاکید کرد به دلیل روابط نزدیک طالبان با گروه‌های تروریستی مانند القاعده، تا زمانی که نمایندگان دولت با طالبان در مورد آزادی جورج گلزمن ملاقات نکنند، آن‌ها در این زمینه اقدامی نمی‌کنند اما اگر مذاکرات رسمی پیشرفت نکند، تیلور قصد دارد به قطر سفر کند تا با تسریع روند مذاکرات، به آزادی گلزمن کمک کند.

الکساندرا گلزمن قرار است ۱۱ سپتامبر با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ملاقات کند. او به نیویورک‌پست گفت که همسرش یک تومور خوش‌خیم دارد که بر بینایی و تنفس او تاثیر گذاشته است.

او در نامه‌ به بایدن نوشت: «دیگر زمان آن است که جورج را به خانه برگردانید.»

خانواده‌ برخی دیگر از شهروندان آمریکا که در کشورهای مختلف گروگان گروه‌ها و دولت‌های دیگرند نیز پیش‌تر انتقادهای مشابهی را از دولت بایدن مطرح کرده بودند. یکی از انتقادها این است که دولت بایدن تنها به افرادی که مشهور و ثروتمندند یا کسانی که رسانه‌ها درباره آن‌ها به‌تناوب مطلب نوشته‌اند، توجه می‌کنند. 

با وجودی که از بازداشت جورج گلزمن حدود ۲۰ ماه می‌گذرد، مقام‌های رژیم طالبان و دولت بایدن در مورد اتهام وارد‌شده به او هیچ اطلاعاتی  ارائه نکرده‌اند. طالبان از زمان بازگشت به قدرت، چندین شهروند آمریکایی، بریتانیایی و شماری از شهروندان کشورهای اروپایی را بازداشت و زندانی کرده‌اند که برخی از آن‌ها پس از مذاکرات دیپلماتیک میان دو طرف که اغلب با پادرمیانی دولت قطر انجام شد، آزاد شدند.

در دو مورد هم شهروندان آمریکایی با اعضای طالبان که در زندان‌ گوانتانامو نگهداری می‌شدند، مبادله شدند. شهریور ۱۴۰۱ مارک فریکس، کهنه‌سرباز آمریکایی اسیر طالبان، با حاجی بشیر نورزی، از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر که از سال ۲۰۰۵ در آمریکا زندانی بود و حکم حبس ابد داشت، مبادله شد.

محمدیوسف مستری، از مقام‌های سازمان زندان‌های رژیم طالبان، روز یکشنبه گفت که ۱۵۰ تن از شهروندان کشورهای مختلف جهان در زندان‌های طالبان نگهداری می‌شوند که به اتهام‌های مختلف از جمله «جعل و کلاهبرداری» بازداشت شده‌اند. 

نام سه شهروند آمریکایی در میان زندانیان طالبان مشخص شده که یکی از آنان جورج گلزمن است. رایان کوربت، یک امدادرسان آمریکایی و محمود حبیبی دوتن دیگر از شهروندان ایالات متحده‌اند که از نزدیک به دوسال پیش در زندان طالبان‌اند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته بود که دولت آمریکا اگر خواستار آزادی شهروندانش است، باید خواسته‌های طالبان را بپذیرد. او مشخص نکرد که خواسته‌های طالبان بابت آزادی آمریکایی‌ها چیست، اما در بیشتر موارد، آزادی اعضای طالبان از زندان‌های این کشور و نیز وارد کردن فشار بیشتر بر مخالفان این گروه، به‌ویژه جبهه‌های مقامت، از خواسته‌های طالبان در مذاکره با دیپلمات‌های آمریکایی بوده است.

بیشتر از جهان