تخریب دوباره جنگل الیمالات مازندران، محیط زیست وعده پیگیری داد

احداث پارکینگ پس از تخریب حدود ۸۰ مترمربع از عرصه جنگل متوقف شد

تصویری از روند تخریب جنگل الیمالات مازندران به منظور احداث پارکینگ مجتمع گردشگری-x/znbrahimi

در پی انتشار تصاویری از تخریب دوباره جنگل‌های هیرکانی الیمالات به منظور احداث پارکینگ، مقام‌های دولتی وعده «پیگیری ویژه» و «توقف» این اقدام را دادند و فعالان محیط زیست افشا کردند که موج تازه‌ای از احضار و بازداشت خبرنگاران و کنشگران این حوزه آغاز شده است.

به‌تازگی ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد که نشان می‌داد سرمایه‌گذار طرح گردشگری الیمالات در حال تخریب بخش‌هایی از جنگل است. در این تصاویر شن‌ریزی در محل پاک‌تراشی جنگل، غلتک زدن و فشرده کردن خاک آن و احداث سازه‌های جدید کاملا مشاهده می‌شد و به همین دلیل واکنش‌های زیادی به دنبال داشت.

محمد درویش، استاد دانشگاه و کنشگر محیط زیست با انتشار ویدیویی از قطع درختان الیمالات در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «تا تصاویر را نبینی باور نمی‌کنی که ممکن است یک هم‌وطن برای دریافت چند ریال بیشتر به همین راحتی بگوید که مامور هستم و معذور و چنین درخت تناور و شادابی را در جنگل الیمالات ریشه‌کن کند.»

درویش در ادامه نیز افزود که «حتی قدرت دادستان مازندران هم بر مافیای قدرتمندی که چنین دستوری داده نرسیده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تداوم واکنش‌های انتقادی به تخریب جنگل‌های هیرکانی، شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار پستی در رسانه اجتماعی اکس نوشت که این موضوع را «به‌صورت ویژه» بررسی می‌کند.

او در عین حال، تلویحا از خود سلب مسئولیت کرد و گفت که این جزو مناطق چهارگانه تحت‌ حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست نیست و امیدوار است که سازمان منابع طبیعی این موضوع را بررسی کند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از محمد محمدی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نور ادعا کرد که «اقدام سرمایه‌گذار بلافاصله پس از دریافت گزارش «با ورود به هنگام» نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی متوقف شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نور در حالی ادعای حضور «به‌هنگام» نیروهایش را در منطقه مطرح کرد که طب اذعان موسی مقیمی‌مهر، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، حدود ۸۰ مترمربع از عرصه جنگل برای استقرار سازه‌های پیش‌ساخته تخریب شده بود.

هم‌زمان زینب رحیمی، خبرنگار محیط زیست نیز با انتشار پستی در رسانه اجتماعی اکس نوشت «بگیر و ببند فعالان محیط زیستی که به ساخت غیرقانونی پارکینگ مجتمع الیمالات اعتراض دارند، شروع شده است».

ماجرای قطع درختان هیرکانی در منطقه الیمالات، نخستین‌ بار بهمن‌ماه سال گذشته و پس از آن در کانون توجه قرار گرفت که خبر رسید حدود چهار هزار درخت در جریان احداث پروژه گردشگری قطع و بیش از ۱.۵ هکتار از عرصه جنگلی تخریب شده است.

در همان زمان نیز فعالان محیط زیست افشا کردند که پیمانکار بدون داشتن مجوز قانونی و با استفاده از نفوذ برخی افراد در حاکمیت دست‌کم 200 هکتار از مساحت جنگل را تصرف کرده است.  

طبق ادعای خبرگزاری دولتی ایرنا، «پس از انتشار خبر این تخریب در رسانه‌ها با دستور دادستان پیشین مرکز استان، بخش توقفگاه و باجه غیرقانونی اخذ وجه در مجتمع گردشگری الیمالات مهروموم شد و دستگاه قضایی دستور برخورد با مسببان قطع چهارهزار درخت را صادر کرد. در هفدهم فروردین امسال نیز مدیر مجموعه گردشگری الیمالات نور به دلیل مراجعه‌نکردن به مرجع قضایی بازداشت شد».

پیش‌تر یوسف مرادی، مدیرکل آموزش و ترویج سازمان منابع طبیعی گفته بود که شرکت متخلف در قطع درختان منطقه الیمالات از شرکت آب منطقه‌ای مازندران مجوز گرفته است، در حالی که برای ارائه خدمات گردشکری در منابع طبیعی باید از سازمان منابع طبیعی مجوز می‌گرفت. در اظهار نظری دیگر نیز دادستان ساری گفت که سازمان منابع طبیعی، مسئول تخریب عرصه‌های جنگلی این منطقه است.

اکنون مشخص نیست که سرمایه‌گذار پروژه به پشتوانه چه کسانی دست به تخریب دوباره عرصه‌های جنگلی زده است. آن‌ هم در شرایطی که حتی سازمان منابع طبیعی نیز اذعان کرده است.  

فاز نخست احداث مجتمع گردشگری سد الیمالات شهرستان نور با اعتبار حدود ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار در فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد. ساخت مراکز اقامتی، پذیرایی، پیست دوچرخه سواری کوهستان، زیب لاین، درشکه سواری، حیات وحش، بیشه حیوانات، تیمارگاه پرندگان از بخش‌های این طرح است.

سرمایه‌گذار پروژه در آبان‌ماه ۱۴۰۲ نیز فاز دوم عملیات اجرایی ساخت این مجتمع را نیز کلید زد و ظرف مدت سه ماه دست‌کم چهار هزار درخت این منطقه را قطع کرد.