کارشناسان افکارسنجی: شور و شوق کارزار کامالا هریس از بین رفته است

کارشناسانی که نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ آمریکا را درست پیش‌بینی کردند، می‌گویند رقابت کنونی تحت‌تاثیر مناظره هفته آینده خواهد بود

کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه‌ــ عکس از AFP

نشریه نیویورک پست روز چهارشنبه چهارم سپتامبر (۱۴ شهریور) با انتشار گزارشی نوشت که اگرچه اغلب نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد کامالا هریس از دونالد ترامپ پیشی گرفته، اما این همه ماجرا نیست و نتیجه نهایی انتخابات تحت تاثیر عوامل مختلفی است که تا روز رای‌گیری رخ می‌دهد.

به نوشته این نشریه، پس از ورود کامالا هریس به رقابت انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، ناگهان حمایت از دموکرات‌ها افزایش چشمگیری یافت و نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهند که معاون جو بایدن در ایالت‌های نوسانی که در سرنوشت انتخابات تاثیرگذارند، پیشتاز است.

با این حال، دو نظرسنجی در ایالت‌های جنوبی بیانگر حمایت بیشتر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است؛ دو نظرسنجی که به دلیل دقتشان از اهمیت زیادی برخوردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظرسنجی‌هایی انجام‌شده از سوی «اینسایدر ادونتیج» InsiderAdvantage و «ترافالگار» Trafalgar در هفت ایالت میدان نبرد، ترامپ را در مسیر کسب ۲۹۶ رای الکترال نشان می‌دهند و به این معنی‌اند که هریس قدرت خود را از دست داده است.

مت تاوری کارشناس اینسایدر ادونتیج مستقر در جورجیا می‌گوید که ترامپ در آریزونا، نوادا و کارولینای شمالی در موقعیت برتر نسبت به کامالا هریس است و در جورجیا نیز تنها ۰.۴ درصد با رقیبش فاصله دارد.

این کارشناس نظرسنجی انتخاباتی خاطرنشان کرد که هم او و هم رابرت کالاهی از ترافالگار در سه نظرسنجی برتر در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ شرکت داشتند زیرا روش‌شناسی‌شان به آن‌ها اجازه می‌دهد مقداری از رای ترامپ را حساب کنند که برخی از سایر نظرسنجی‌ها ممکن است نتوانند آن را در نظر بگیرند.

به گفته این دو، تمام نظرسنجی‌ها محدوده خطا دارند به این معنی که ایالت‌ها همچنان ممکن است در روز انتخابات به هر سمتی پیش بروند؛ اما آنچه دیده می‌شود این است که با گذشت زمان، استقبال از کامالا هریس رو به کاهش است.

مت تاوری در این زمینه تاکید کرد: «شور و شوقی که بعد از کنوانسیون ملی دمکرات‌ها شاهد بودیم به نوعی به پایان رسیده است. تحرکی که پس از ورود کامالا هریس به نظرسنجی‌های انتخاباتی ایجاد شده بود، اکنون کاهش یافته و رقابت نامزد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به برابری نزدیک می‌شود.»

او معتقد است که میزان آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات پیش‌روی ایالات متحده به شدت تحت تاثیر مناظره ریاست‌جمهوری خواهد بود که هفته آینده میان دونالد ترامپ و کامالا هریس شکل می‌گیرد.

تاوری پیش‌بینی کرد که اگر ترامپ یک نسخه «واقع‌بینانه» از خود ارائه کند، «این مناظره می‌تواند تبدیل به یک نقطه‌عطف واقعی برای او شود.»

رابرت کالاهی نیز بر اهمیت این مناظره تاکید کرد و گفت که ممکن است رئیس جمهوری سابق چیزی بگوید که انتخابات ماه نوامبر را تحت‌الشعاع قرار دهد اما هریس با احتمال زیادی در این مناظره چیزی به دست نمی‌آورد و حتی ممکن است با ریزش آرا مواجه شود.

کالاهی پیش‌بینی کرد که با گذشت زمان «دموکرات‌های محافظه‌کار» بیشتری در کنار ترامپ قرار بگیرند. او همچنین افزود که بی‌علاقگی هریس به گفتگو با رسانه‌ها باعث شده پایگاه‌های خبری و گزارشگران احساس نادیده‌گرفته شدن و خشم کنند.

این کارشناس انتخاباتی به‌رغم پیش‌بینی این که نظرسنجی‌ها ممکن است پس از مناظره به نفع ترامپ رقم بخورد، هشدار داد که یک برتری جزئی در ماه سپتامبر ممکن است نتیجه نهایی نباشد.

بیشتر از جهان