فیلیپ تریسی؛ داستان جادوگری که کلاه می‌دوزد

آشنایی او با الکساندر مک‌کوئین و ایزابلا بلو به خلق قطعات بی‌نظیری در تاریخ مد منجر شد

تصویر ترکیبی از فیلیپ تریسی، لیدی گاگا و ایزابلا بلو /AFP

زمانی که استفانی جرمنوتا بخواهد میان هویت بازیگری خود با شخصیت لیدی گاگا تعادلی برقرار کند، چه چیزی بهتر از ترکیب مد فاخر دیور و هنر فیلیپ تریسی؟

لیدی گاگا در هشتادویکمین جشنواره ونیز کلاهی بر سر گذاشت که داستان یک زن خودساخته دیگر در دنیای مد و همکاری‌ او با تریسی را بازگو می‌کرد. این کلاه نقاب‌دار توری مشکی را اولین بار ایزابلا بلو سال ۲۰۰۲ بر سر گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلیپ تریسی، طراح برجسته بریتانیایی، در دنیای مد مانند «جادوگر کلاه‌دوزی» است که هم می‌تواند ظاهری کلاسیک و شیک برای شاهدخت‌ها بسازد و هم این توانایی را دارد که کلاه‌هایی عجیب و خیالی چون طراحان نوگرا طراحی کند. طراحی‌های او در کنار لباس‌های خاص و افسانه‌ای الکساندر مک‌کوئین درخششی خیره‌کننده دارند و با پیراهن‌های مشکی کلاسیک دیور نیز ترکیب بی‌نقصی می‌سازند.

اما داستان تریسی که پنج بار جایزه بهترین طراح لوازم جانبی بریتانیا را برده و با خانه‌ مد‌های مشهوری همچون شانل، ورساچه، ولنتینو و ژیوانشی همکاری کرده است، از کجا آغاز شد؟

فیلیپ تریسی فرزند یک نانوا، اصالتا اهل شهرستان گالوی ایرلند، در کالج سلطنتی هنر لندن تحصیل کرده است. همچون نابغه‌های دیگری مانند جان گالیانو، تریسی هم با نمایش مجموعه فارغ‌التحصیلی‌اش در سال ۱۹۹۰ توجه زیادی جلب کرد و نگاه‌های تیزبین و استعدادیاب در دنیای مد را به خود دوخت؛ کسانی که کمک کردند تا این نابغه جوان در دنیای مواج مد اواخر قرن بیستم، در جای درستی قرار بگیرد.

 او اولین نمایش انفرادی‌اش را سال ۱۹۹۳ با حضور مدل‌های مشهوری مانند کیت ماس و نائومی کمپبل برگزار کرد.

در سال ۲۰۰۰، تریسی به‌عنوان اولین طراح کلاه به هفته مد فاخر در پاریس دعوت شد تا مجموعه «ارکیده» را به نمایش بگذارد.

آشنایی او با الکساندر مک‌کوئین و ایزابلا بلو به خلق قطعات بی‌نظیری در تاریخ مد منجر شد. کلاهی که لیدی گاگا در ونیز بر سر گذاشت، یکی از آثار نمایشگاه سال ۲۰۰۲ او با موضوع «وقتی فیلیپ با ایزابلا ملاقات کرد»، بود.

ایزابلا بلو، نویسنده و منتقد مد، با اینکه به خانواده‌ای مشهور و ثروتمند تعلق داشت، به نقل از خود، نه از مهر پدری بهره‌ای برد و نه از ثروت او و برای رسیدن به رویاهایش در دنیای مد حتی مدتی نظافتچی بود و فروشندگی کرد. او با کشف الکساندر مک‌کویین، مجموعه فارغ‌التحصیلی او را قسطی با پرداخت ۱۰۰ پوند در هفته به مبلغ پنج‌ هزار پوند خرید.

همکاری مک‌کوئین و تریستی ادامه پیدا کرد و به‌ویژه در مجموعه بهار/تابستان ۲۰۰۸ مک‌کویین به نام «لا دام بلو»، در گرامیداشت ایزابلا بلو که در معرفی هر دو آن‌ها به دنیای مد نقش مهمی داشت، به اوج رسید. ایزابلا بلو سال قبل از آن در پی ابتلا به سرطان تخمدان و افسردگی، به زندگی‌اش پایان داده بود.

تریسی تنها با طراحان نوگرا همکاری نمی‌کند. او برای خانه‌ مد‌های معروفی چون شانل، ورساچه، والنتینو و تییری موگلر هم طراحی کرده و با مشتریان خصوصی از جمله خانواده سلطنتی بریتانیا و افراد مشهور دنیای سرگرمی، سینما و رسانه نیز همکاری دارد.

علاوه بر طراحی کلاه، تریسی به طراحی داخلی هم اشتغال دارد و مدیر طراحی داخلی هتل مونگرام لندن است. او با طراحی «صندلی پرتره» برای مجموعه «محصولات بسیار مهم» هبیتات، در این عرصه نیز درخشیده است.

فیلیپ تریسی با طراحی‌هایش نه‌تنها در دنیای مد جایگاهی ویژه دارد، بلکه به‌عنوان یک هنرمند خلاق و نوآور شناخته می‌شود که مرزهای کلاه‌دوزی را به چالش کشیده و به دنیای جدیدی از طراحی راه‌ یافته است. ملکه الیزابت دوم در سال ۲۰۰۷ به‌ پاس خدمات تریسی به صنعت مد بریتانیا، نشان امپراتوری بریتانیا (OBE) را به او اهدا کرد.

این تنوع و نوآوری در کارهای تریسی باعث شده که او را چون جادوگر کلاه‌دوزی ببینم که هم برای شاهزاده‌ها ظاهر شیک و کلاسیک خلق می‌کند و هم برای دنیای جادویی خیال و قصه‌ها، کلاه‌های عجیب و خارق‌العاده می‌سازد. کلاه‌هایی که هم در کنار شخصیت‌های «آلیس در سرزمین عجایب» می‌درخشند و هم می‌توانند همنشین پیراهن‌های مشکی کوچک در مهمانی‌های فاخر پاریس باشند.

بیشتر از مُد و زیبایی