قانون امر به معروف طالبان؛ شورای امنیت تبعیض نظام‌مند جنسیتی را محکوم کرد

در این بیانیه ذکر شده است: «طالبان باید به صدای زنان و دختران افغان گوش دهند و به حقوق آن‌ها برای تحصیل و کار و همچنین آزادی‌های بیان  احترام بگذارند.» 

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در هنگام خوانش بیانیه مشترک در مورد قانون امر به معروف طالبان/سازمان ملل متحد

شماری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه ۱۶ شهریور (۶ سپتامبر) در واکنش به انتشار قانون امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان، تبعیض جنسیتی و سرکوب پیوسته زنان و دختران را در افغانستان محکوم کردند. 

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل اکوادور، فرانسه، گویان، مالت، موزامبیک، جمهوری کره، سیرالئون، اسلوونی، سوئیس، بریتانیا، ایالات متحده و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک نگرانی‌شان را درمورد انتشار قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان ابراز کردند و آن را به‌شدت محکوم کردند.  

کازویوکی یامازاکی، نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد، به نمایندگی از این کشورها بیانیه را خواند و گفت که قانون امر به معروف طالبان محدودیت‌های گسترده بر حقوق بشر و آزادی‌‎های اساسی افغان‌ها وضع می‌‎کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «این مسئله (قانون امر به معروف) نگرانی جدی بیشتری را در میان شهروندان افغان ایجاد می‌کند، زیرا بر بسیاری از جنبه‌های زندگی آنها تاثیر منفی خواهد داشت.» 

او هشدار داد که این قانون به بازرسان طالبان اختیارات گسترده‌ای مبنی بر اعمال محدودیت بر آزادی شهروندان افغانستان می‌دهد.  

او گفت: «شورای امنیت از زمان تسلط طالبان تا اینک به بررسی وضعیت وخیم حقوق بشر در افغانستان پرداخته و بارها در این خصوص سخنی واحد گفته است. ازجمله، شورا در آوریل ۲۰۲۳ قطعنامه ۲۶۸۱ را به اتفاق آرا تصویب کرد تا بر مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان و دختران در افغانستان تاکید کند.» 

در این بیانیه بار دیگر از طالبان خواسته شده است که به‌سرعت همه سیاست‌ها و اقدامات محدودکننده حقوق زنان و دختران، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را لغو کند.  

در این بیانیه ذکر شده است: «طالبان باید به صدای زنان و دختران افغان گوش دهند و به حقوق آن‌ها برای تحصیل و کار و همچنین آزادی بیان  احترام بگذارند. این یک پیش‌نیاز برای افغانستانی باثبات، صلح‌آمیز و مرفه است.» 

در این بیانه از کشورها و سازمان‌ها خواسته شده است که از نفوذشان برای لغو فوری سیاست‌های طالبان درمورد زنان و دختران و محدودیت بر آزادی شهروندی استفاده کنند.   

در بیانیه تصریح شده است: «شهروندان افغان، به‌ویژه زنان و دختران، برای مدت طولانی رنج بسیار کشیده‌اند. روز به روز، زنان و دختران افغان فرصت‌ها و امید به آینده را از دست می‌دهند و این پذیرفتنی نیست. ما متعهد به تلاش کافی برای رسیدگی جامع به مشکلات آن‌ها هستیم و به نظارت دقیق بر وضعیت ادامه خواهیم داد.» 

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، «قانون امر به معروف و نهی از منکر» را در یک مقدمه، چهار فصل و ۳۵ ماده امضا کرد. در این قانون آمده است که دوستی با کفار از منکرات است و صدا، صورت و بدن زنان عورت است (یعنی باید پوشیده و پنهان شود). در این قانون همچنین تاکید شده که پخش صدای زنان حتی اگر تلاوت قرآن باشد ممنوع است.  

وزارت عدلیه (دادگستری) رژیم طالبان روز پنج‌شنبه اول شهریور از چاپ و نشر این قانون در نشریه رسمی این وزارتخانه خبر داد و گفت این قانون از زمان امضا قابل اجراست. 

ماده سیزدهم این قانون به مسائل مرتبط با زنان و به‌ویژه حجاب اختصاص دارد که در آن محدودیت‌های جدیدی برای زنان وضع شده است. 

بیشتر از جهان