پرونده «مارکوپولو»؛ احیای تروریسم تحت حمایت جمهوری اسلامی در اروپا

دادگاه پاریس در ماه مه زوجی را به دست داشتن در توطئه‌های جمهوری اسلامی ایران برای کشتن یهودیان در آلمان و فرانسه متهم کرد

تصویر از ChatGPT

بنا به گفته منابع امنیتی در فرانسه، دادگاه پاریس در ماه مه زوجی را به دست داشتن در توطئه‌های جمهوری اسلامی ایران برای کشتن یهودیان در آلمان و فرانسه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالکریم.س ۳۴ ساله و شریک او سابرینا.ب ۳۳ ساله در روز چهارم ماه مه به اتهام همکاری با یک سازمان تروریستی جنایتکار دستگیر شده‌اند.

بر اساس گزارش اداره کل امنیت داخلی فرانسه، این پرونده که به «مارکوپولو» معروف است، از احیای تروریسم تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در اروپا خبر می‌‌دهد. سازمان امنیتی فرانسه در این مورد توضیح داد: «از سال ۲۰۱۵، سرویس‌های (مخفی) جمهوری اسلامی ایران سیاست کشتار هدفمند را از سر گرفتند و این تهدیدها پس از جنگ اسرائیل و حماس شدیدتر شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران متهم است که برای ایجاد رعب و وحشت و هدف قرار دادن یهودیان در اروپا مجرمانی از جمله افراد با سابقه قاچاق مواد مخدر را جذب کرده است.

عبدالکریم.س نیز یکی از مجرمانی است که پیش از این در مارسی به دلیل قتل به ۱۰ سال زندان محکوم و ژوییه ۲۰۲۳ به صورت مشروط آزاد شد. او متهم است که عامل اصلی گروهی تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه است که اقدام‌های خشونت‌آمیز را در فرانسه و آلمان برنامه‌ریزی می‌کند.

به گزارش اداره کل امنیت داخلی فرانسه، گمان می‌رود یکی از زندانیان سابق مظنون را با هماهنگ‌کننده‌ای مرتبط کرده که او نیز یک قاچاقچی عمده مواد مخدر در لیون بوده و احتمالا در ماه مه به ایران سفر کرده است. این گروه قصد داشته است به کارمند سابق یک شرکت امنیتی اسرائیلی مستقر در پاریس و سه نفر از همکارانش که در حومه پاریس زندگی می‌کردند حمله کند. سه شهروند اسرائیلی‌ــ‌آلمانی در مونیخ و برلین نیز جزو اهداف مدنظر بودند.

بازرسان بر این باورند که عبدالکریم.س در دوران آزادی مشروط، برای شناسایی اهداف توطئه مدنظر چندین بار به آلمان رفته است، از جمله سفرهایی به برلین با همسرش اما این زوج اتهامات واردشده را رد کردند و گفتند که تنها قصد خرید داشته‌اند.

یک منبع آگاه در پلیس فرانسه نیز گفت که مقام‌های فرانسوی توطئه‌هایی برای آتش زدن چهار شرکت متعلق به اسرائیل در جنوب فرانسه بین اواخر دسامبر ۲۰۲۳ تا اوایل ژانویه ۲۰۲۴ را نیز به این گروه نسبت می‌دهند. این منبع افزود که عبدالکریم در بازداشت این ادعاها را رد کرد و گفته در واقع به‌عنوان واسطه‌ای در تلگرام عمل کرده و وظیفه‌اش ارتباط برقرار کردن میان مغز متفکر طرح و دیگر افراد تیم یک تقلب بیمه‌ای برنامه‌ریزی‌شده، بوده است.

پیش از این نشریه اشپیگل آلمان در روز جمعه شانزدهم شهریور هم خبر داد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر برای اجرای عملیات‌های تروریستی علیه شهروندان یهودی و مراکز دیپلماتیک اسرائیل در فرانسه و آلمان شبکه‌ای از تبهکاران بین‌المللی را استخدام کرده‌اند.

بر اساس اسنادی که به بیرون درز و خبرنگار اشپیگل آن‌ها را مشاهده کرده است، عبدالکریم ۳۴ ساله که سال ۲۰۱۵ نیز در ارتباط با یک تیراندازی گروهی در مارسی بازداشت شد، حالا متهم شده که عامل جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد وحشت میان یهودیان آلمان و فرانسه است. رئیس این گروه تبهکاران نیز «یک فروشنده بدنام مواد مخدر در لیون» معرفی شده که به گمان نهادهای امنیتی در اروپا، پس از آغاز موج دستگیری افراد گروهش از اروپا به ایران گریخته و همچنان از راه دور در حال هماهنگی حملات تروریستی است.

مقام‌های فرانسوی بر این باورند که این شبکه را می‌توان عامل آتش‌ زدن شرکت‌ها در جنوب فرانسه دانست، زیرا تنها وجه اشتراک این پرونده‌ها این است که همگی این شرکت‌ها را اسرائیلی‌ها اداره می‌کردند.

به نوشته اشپیگل، از دسامبر ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ چهار مکان، یک انبار در نزدیکی مون‌پلیه، یک شرکت تصفیه آب و یک شرکت مهندسی نرم‌افزار که همگی در جنوب فرانسه بوده‌اند، به آتش کشیده شدند که بنا بر اعلام سازمان اطلاعاتی فرانسه این حملات را باید بخشی از برنامه بزرگ‌تر جمهوری اسلامی ایران برای حمله به منافع اسرائیلی‌ها و یهودیان در سراسر اروپا دانست.

این رسانه آلمانی همچنین معتقد است که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر راهبردهای تروریستی‌‌اش را تغییر داده و انتقال ماموران امنیتی ایرانی به اروپا را کنار گذاشته و به استخدام تبهکاران محلی رو آورده‌ است تا اگر بازداشت شدند، بتوانند ارتباط با آن‌ها را به‌آسانی انکار کنند.