حمله اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه پنج کشته و ۱۹ زخمی به جا گذاشت

مجموعه حملاتی که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، در منطقه‌ای از سوریه انجام گرفت که تصور می‌شود تهران آنجا در حال ساخت موشک‌های دقیق زمین به زمین است

آتش‌سوزی منطقه مصیاف در مرکز سوریه، شامگاه هشتم سپتامبر ۲۰۲۴‌ــ SANA

رسانه دولتی سوریه (سانا) در گزارشی اعلام کرد اسرائیل اواخر وقت یکشنبه هشتم سپتامبر (۱۸ شهریور) به چندین منطقه در مرکز سوریه حمله کرد که آتش‌سوزی گسترده‌ای به همراه داشت و به کشته شدن دست‌کم پنج نفر و زخمی شدن ۱۹ نفر منجر شد.

 خبرگزاری دولتی سانا افزود که پدافند هوایی سوریه با تهاجمی مواجه شد که چندین نقطه در منطقه مرکزی را هدف قرار داد، به یک بزرگراه آسیب رساند و آتشی را شعله‌ور کرد که تیم‌های آتش‌نشانی تا بامداد دوشنبه همچنان در تلاش برای مهار آن‌اند.

این رسانه به نقل از رئیس بیمارستانی در مصیاف سوریه اعلام کرد که حال برخی از ۱۹ زخمی ناشی از این حملات وخیم است اما در مورد هویت آن‌ها توضیحی نداد.

این خبرگزاری حملات انجام‌گرفته را به اسرائیل نسبت داد اما تل‌آویو هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده است. اسرائیل به‌ندرت اجرای عملیات در سوریه را تایید می‌کند.

به نوشته تایمز اسرائیل، منطقه مصیاف در غرب حماه، پایگاه نیروهای جمهوری اسلامی ایران و شبه‌نظامیان طرفدار آن است. این منطقه در سال‌های اخیر بارها در حملاتی منسوب به اسرائیل هدف قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکانی که در حمله شامگاه یکشنبه هدف قرار گرفت، مرکز مطالعات و تحقیقات علمی موسوم به سی‌ئی‌آر‌اس (CERS) یا اس‌اس‌آر‌سی (SSRC) بود که اسرائیل ادعا می‌کند نیروهای جمهوری اسلامی ایران از آنجا برای ساخت موشک‌های دقیق زمین‌به‌زمین استفاده می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ناظر جنگ مستقر در بریتانیا، نیز گزارش داد که یکی از حملات شامگاه یکشنبه مرکز تحقیقات علمی در مصیاف و سایر مکان‌هایی را هدف قرار داد که «شبه‌نظامیان و کارشناسان ایرانی برای توسعه سلاح در سوریه آنجا مستقر بودند».

رسانه الحدث نیز به نقل از منابع خود نوشت: «اسرائیل در یکسری حملات، مواضع و پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران را در حومه حماه هدف قرار داده است.» این رسانه از «اصابت ۱۵ موشک به مناطقی در دمشق، حمص، حماه و طرطوس» خبر داد.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، حملات هوایی متعددی به سوریه انجام داده است. در این حملات عمدتا عملیات انتقال سلاح به گروه حزب‌الله لبنان تحت حمایت تهران هدف گرفته شده یا قصد آن جلوگیری از حضور جنگنده‌های ایرانی در نزدیکی مرز اسرائیل بوده است.

از زمان حمله حماس در هفتم اکتبر، اسرائیل حملاتش را به اهداف تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه افزایش داد و  به پدافند هوایی ارتش سوریه و برخی نیروهای سوری نیز حمله کرد.

در همین حال، حزب‌الله لبنان تحت حمایت جمهوری اسلامی یک روز پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل که جرقه شروع جنگ غزه را روشن کرد، حمله به خاک اسرائیل از لبنان را آغاز کرد و تقریبا هر روز با اسرائیل تبادل آتش کرده است.

بنی گانتز، عضو سابق کابینه جنگ اسرائیل، روز یکشنبه در سخنانی گفت که اسرائیل باید تمرکزش را به سمت حزب‌الله و سایر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه معطوف کند. گانتز که در کنفرانسی در واشینگتن دی‌سی صحبت می‌کرد، افزود: «ما برای مقابله با غزه نیروهای کافی داریم و اکنون باید روی آنچه در شمال می‌گذرد، تمرکز کنیم.»

او با بیان اینکه «داستان حماس یک خبر قدیمی است»، افزود: «ما می‌توانیم در صورت نیاز به کشور لبنان ضربه بزنیم. داستان جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌ آن در سراسر منطقه و آنچه آن‌ها می‌خواهند انجام دهند، موضوع واقعی است که اکنون باید مد نظر ما باشد.»