گسترش قلمرو تعامل با طالبان؛ سفارتخانه‌های افغانستان در اروپا تعطیل می‌شوند

دولت‌های اروپایی سفارتخانه‌های افغانستان را که از تعامل با طالبان خودداری کنند تعطیل می‌کنند

ساختمان سفارت افغانستان در لندن-Farhang_Aman/X@

توقف فعالیت سفارت افغانستان در لندن و به دنبال آن توقف فعالیت سفارت این کشور در نروژ و آلمان، نگرانی‌ها را از واگذاری این سفارتخانه‌ها به دیپلمات‌های طالبان افزایش داده است.

سفارت افغانستان در اسلو پایتخت نروژ، روز دوشنبه، ۱۹ شهریور اعلام کرد که فعالیت این سفارتخانه از روز پنج‌شنبه، متوقف می‌شود. در اطلاعیه سفارت افغانستان در اسلو آمده است که ساختمان این سفارتخانه که در مالکیت افغانستان است به وزارت خارجه نروژ سپرده می‌شود. یک‌شنبه گذشته، زلمی رسول، سفیر دولت پیشین افغانستان در لندن، از متوقف شدن فعالیت سفارت افغانستان به درخواست کشور میزبان خبر داد. همچنین سفارت افغانستان در برلین و کنسولگری افغانستان در شهر بن به دلیل فشارهای طالبان و تعامل دولت آلمان با رژیم این گروه، در روزهای آینده تعطیل می‌شوند.

هفته گذشته دویچه وله اسنادی را افشا کرد که تماس رسمی میان وزارت خارجه آلمان و وزارت خارجه طالبان را نشان می‌داد. براساس این اسناد، وزارت خارجه آلمان به درخواست طالبان برای غیرقانونی اعلام کردن فعالیت سفارت افغانستان در برلین و کنسولگری‌ این کشور در بن که توسط دیپلمات‌های دولت پیشین اداره می‌شوند و از تعامل با طالبان خودداری کرده‌اند، تمکین کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دیپلمات دولت پیشین افغانستان مقیم در آلمان با شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که کشورهای اروپایی از روش آلمان در تعامل با طالبان پیروی می‌کنند و قرار است در هفته‌های آینده، همه سفارتخانه‌های افغانستان تعطیل شوند.

این دیپلمات افزود که آلمان، بریتانیا و نروژ بیشترین نقش را در بازگشایی و فعال نگهداشتن سفارت اتحادیه اروپا در کابل دارند و از طریق این سفارتخانه در سطوح مختلف با طالبان در تماس بودند، اما در سه سال گذشته و به دلیل نقض گسترده حقوق بشر توسط طالبان، بیشتر این تماس‌ها به صورت علنی نبودند. به باور این دیپلمات، اگر دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان در کشورهای اروپایی حاضر به تعامل با طالبان نشوند، باید محل کار خود را ترک کنند و دیپلمات‌هایی که تعامل می‌کنند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

به باور این دیپلمات دولت پیشین افغانستان، طالبان که پیش از این بیشتر سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان را در کشورهای آسیایی و خاورمیانه تصاحب کرده‌اند، اکنون قلمرو نفوذ و تعامل خود را در اروپا گسترش می‌دهند.

در این میان محمد آصف رحیمی، سفیر افغانستان در هلند، محمد رحیم پیرزاده، سفیر افغانستان در اسپانیا و شماری از مسئولان کنسولگری‌های افغانستان در اروپا به دلیل تعهد به تعامل با رژیم طالبان و پیروی از دستورهای وزارت خارجه این گروه، در مسندهای خود به کار ادامه خواهند داد.

هرچند پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، فعالیت سیاسی بسیاری از سفارتخانه‌های افغانستان در اروپا متوقف شد، اما برخی از سفرا و دیپلمات‌ها به دلیل مخالفت با ایدیولوژی طالبان، هر از گاه نشست‌هایی در سفارتخانه‌ها برگزار می‌کردند و همچنین با حضور در نشست‌های بین‌المللی، در انتقاد از عملکرد رژیم طالبان صحبت می‌‌کردند.

همچنین برخی از سفرای دولت پیشین افغانستان به صورت علنی از فعالیت جبهه مقاومت ملی حمایت می‌کنند و در سه سال گذشته در چندین نشست با حضور احمد مسعود شرکت کردند. زلمی رسول، سفیر پیشین افغانستان در بریتانیا که هفته گذشته از متوقف شدن فعالیت سفارت افغانستان در لندن خبر داد و منیژه باختری، سفیر افغانستان در اتریش، در سه سال گذشته، در چندین نشست با حضور احمد مسعود در وین شرکت کردند.

هرچند هنوز هیچ یک از مقام‌های دولت‌های اروپایی از جمله آلمان در مورد سرنوشت سفارتخانه‌های افغانستان اظهار نظر نکرده‌اند، اما پیش از این وزرای خارجه برخی از این کشورها در واکنش به قوانین و فرامین طالبان علیه زنان گفته‌اند که تا زمان برطرف نشدن محدودیت‌ها بر زنان و رعایت حقوق بشر در افغانستان، رژیم طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند.

در این میان نروژ که سفارت افغانستان در پایتخت آن روز پنج‌شنبه تعطیل می‌شود، روابط دیرینه‌ای با طالبان دارد. وزارت خارجه نروژ از سال ۲۰۰۸ تلاش‌های خود را در زمینه برقراری گفت‌وگو میان طالبان و دولت پیشین افغانستان آغاز و روابط وسیعی با رهبران این گروه برقرار کرد.

در ژانویه ۲۰۲۲، هیئت بلندپایه طالبان شامل مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه و انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی، با هواپیمای اختصاصی از کابل به اسلو پرواز کردند. وزارت خارجه طالبان گفت سفر هیئت طالبان به اسلو به منظور گفت‌‌وگو در باره آینده افغانستان برگزار شده است، اما منتقدان گفتند این نشست تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به سلطه طالبان است. 

همچنین هیئت وزارت خارجه طالبان در ژوئن ۲۰۲۳ در نشستی در اسلو شرکت کردند که وزارت خارجه نروژ به دلیل انتقادها از حضور طالبان در این کشور، حضور این هیئت را علنی نساخت و به آنان اجازه مصاحبه با رسانه‌ها را نداد.

دیپلمات‌های اروپایی در کابل، مارس ۲۰۲۳- X/RaffaellaIodic2
 

همچنین در سه سال گذشته، دیپلمات‌های آلمان، بریتانیا، نروژ و چند کشور دیگر اروپایی، به صورت پیوسته به کابل سفر و با مقام‌های طالبان ملاقات کردند. هرچند طالبان بارها از این کشورها خواستند که سفارتخانه‌های خود را در کابل بازگشایی کنند، اما به دلایل مختلف از جمله نگرانی‌های امنیتی، سفارتخانه‌های آمریکا، کانادا، استرالیا و کشورهای اروپایی در کابل غیرفعال هستند.

بیشتر از جهان