ارزش برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی به بیش از یک تریلیون دلار رسید

جمهوری اسلامی ایران به اندازه ارزش برنامه چشم‌انداز عربستان از تحریم‌ها دچار ضرر شد

بخشی از طراحی برنامه لاین در پروژه نئوم عربستان سعودی‌ــ وب‌سایت نئوم

پادشاهی عربستان سعودی با سرمایه‌گذاری هنگفت روی پروژه جاه‌طلبانه شهر نئوم در دل بیابان‌های این کشور ارزش کل برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را به بیش از یک تریلیون دلار رسانده است.

به گزارش بیزینش اینسایدر، عربستان سعودی هشت سال پس از آغاز برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ برای تبدیل این کشور به قطب گردشگری و تفریحی جهان و کاهش وابستگی اقتصادی به درآمد نفت، تاکنون ۱.۳ تریلیون دلار در پروژه‌های زیرساختی و املاک سرمایه‌گذاری کرده و حجم این پروژه‌ها نسبت به سال گذشته هم چهار درصد افزایش یافته است.

گفته می‌شود بیشتر این سرمایه‌‌گذاری به پروژه اصلی یعنی نئوم اختصاص یافته؛ پروژه‌ای که برای توسعه‌ ابعاد مختلف آن، از جمله شهر خطی آینده‌نگر معروف به «لاین» (The Line) تاکنون ۲۸.۷ میلیارد دلار بودجه گرفته شده است.

این در حالی است که بنا به اعتراف محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی، نظام ایران فقط از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، به دلیل تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده و اصرار علی خامنه‌ای بر تداوم برنامه‌های موشکی و هسته‌ای، بیش از یک تریلیون دلار‌ــ معادل سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در پروژه چشم‌انداز ۲۰۳۰ـــ متحمل ضرر شده است.

براورد‌های رسمی برای هزینه ساخت شهر آینده‌نگر نئوم ۵۰۰ میلیارد دلار است، اما برنامه‌ریزها این رقم را یک براورد حداقلی می‌دانند و می‌گویند سایر ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن موارد پیش‌بینی‌نشده، هزینه اتمام پروژه نئوم در چشم‌انداز ۲۰۳۰ تا ۱.۵ تریلیون دلار هم خواهد رسید. به همین دلیل عربستان سعودی در ماه‌های اخیر برای تامین بودجه اهداف بلندپروازانه‌اش به جذب سرمایه‌گذارهای خارجی روی آورده است.

در شرایطی که ورایتی گزارش داده که مرکز تولید نوآورانه در پروژه نئوم، ساخت مجموعه تلویزیونی «سرآشپز برتر خاورمیانه» را با اقتباس از مجموعه تلویزیونی پرطرفدار «براوو» برعهده گرفته، دولت عربستان سعودی به‌تازگی از طرح گردشگری الانان در نئوم نیز رونمایی کرده است.

بر اساس این طرح، یک آبادی (واحه) بسیار مجلل و سرسبز در دل کویر برای پذیرایی از مهمانان ثروتمند آماده می‌شود. الانان را معماران «مارک فاستر گیج» طراحی کرده‌اند و در خط ساحلی خلیج عقبه واقع است؛ همان منطقه‌ای که طرح‌های عظیم زینور، سیرانا و زاردون آنجا اجرا می‌شوند تا کل منطقه به قطب سلامت خاورمیانه با امکانات مجلل تبدیل شود.

این مرکز تفریحی روی یک چشمه طبیعی ساخته می‌شود و تصویری از باغ مخفی با فضای سبز فراوان، از جمله باغ‌های متعدد را که با صخره‌های طبیعی در تقابل‌اند خلق می‌کند. علاوه بر این، مجموعه‌ای مجلل از بناهای طلایی را می‌توان آنجا مشاهده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صندوق بین‌المللی پول دو روز قبل، در گزارشی جدید اعلام کرده بود که عربستان سعودی از هدف گردشگری چشم‌انداز ۲۰۳۰ برای جذب ۱۰۰ میلیون گردشگر سالانه فراتر رفته و با برنامه‌های متعددی که اجرا کرده، توانسته است تا سال ۲۰۲۳، یعنی هفت سال زودتر از موعد مقرر، به هدف جذب سالی ۱۰۰ میلیون گردشگر دست یابد.

در سال ۲۰۲۳، درآمد پادشاهی سعودی از گردشگری به ۳۶ میلیارد دلار رسید و درآمد خالص گردشگری نیز ۳۸ درصد افزایش یافت. سهم مستقیم و غیرمستقیم گردشگری در تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ هم به ۱۱.۵ درصد رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۴ به ۱۶ درصد افزایش یابد.

بیشتر از جهان