صندوق بین‌المللی پول: عربستان سعودی از هدف جذب ۱۰۰ میلیون گردشگر فراتر رفت

عربستان سعودی که قصد داشت تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده جذب کند، اکنون آن را به جذب ۱۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ تغییر داده است

تصویری از منطقه العلای عربستان سعودی‌ــ SPA

صندوق بین‌المللی پول در گزارش سال ۲۰۲۴ خود اعلام کرد که عربستان سعودی از هدف گردشگری چشم‌انداز ۲۰۳۰ برای جذب ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده سالانه فراتر رفته است.

به گزارش این صندوق، عربستان سعودی با برنامه‌های متعددی که اجرا کرده، توانسته است تا سال ۲۰۲۳، یعنی هفت سال زودتر از موعد مقرر، به هدف جذب سالی ۱۰۰ میلیون گردشگر دست یابد.

 خبرگزاری العربیه با استناد به گزارش صندوق بین‌المللی پول نوشت که در سال ۲۰۲۳، درآمد پادشاهی سعودی از گردشگری به ۳۶ میلیارد دلار رسید و درآمد خالص گردشگری نیز ۳۸ درصد افزایش یافت. سهم مستقیم و غیرمستقیم گردشگری در تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ هم به ۱۱.۵ درصد رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۴ به ۱۶ درصد افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دلایل این رشد ترکیبی از تقاضای داخلی بالا و افزایش ورودی‌های بین‌المللی اعلام شده است. در سال‌های گذشته، گردشگری غیرمذهبی نیز در عربستان سعودی افزایش یافته و این کشور توانسته است بسیاری از گردشگران را با هدف سفرهای تفریحی جلب کند. میزبانی از رویدادهای بین‌المللی مهم مانند مسابقات فرمول ۱، جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ و نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰ نیز از هدف‌گذاری‌های ریاض برای جذب بیشتر گردشگر است.

افزایش تولید و معرفی صنایع مختلف عربستان سعودی و فرهنگ این کشور به همراه پروژه‌های عظیمی مانند دریای سرخ و دروازه دیریه به رونق گردشگری این کشور کمک کرده است.

از سوی دیگر ابتکارات کلیدی دولت و کارزارهای بازاریابی بین‌المللی قوی و مشارکت با پلتفرم‌های جهانی نیز در تسهیل رشد گردشگری عربستان سعودی نقش مهمی داشته است.

تسهیل در ارائه ویزای الکترونیکی و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ روی ایجاد زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی جدید و گسترش شبکه‌ جاده‌ای و ریلی از دلایل دیگر گسترش صنعت گردشگری در پادشاهی سعودی دانسته می‌شود.

عربستان سعودی در ابتدا به‌عنوان بخشی از طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ قصد داشت تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده جذب کند اما اینک با دستیابی به این هدف، هفت سال زودتر از برنامه، اکنون هدف این پادشاهی به جذب ۱۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۳۰ تغییر کرده است که بلندپروازی این کشور را برای تبدیل شدن به یکی از مقاصد گردشگری برتر جهان نشان می‌دهد.

در عین حال در گزارش شرکت بریتانیایی ساویلز (Savills) که در حوزه املاک و مستغلات فعال است،‌ پیش‌بینی شده است که ریاض، پایتخت عربستان سعودی، تا سال ۲۰۳۳ در میان ۱۵ شهر برتر با سریع‌ترین رشد قرار گیرد. بنا بر گزارش این شرکت، چنین رشدی ناشی از افزایش ۲۶ درصدی جمعیت ریاض و تلاش‌های پادشاهی سعودی برای توسعه زیرساخت‌ها در پایتخت این کشور است.

بر اساس گزارش ساویلز، ریاض تنها شهر غیرآسیایی است که در این فهرست قرار دارد. این گزارش اشاره می‌کند که پیش‌بینی می‌شود جمعیت ریاض در ۱۰ سال آینده از ۵.۹ میلیون به ۹.۲ میلیون افزایش یابد و این موضوع سبب شده است به امکانات و خدمات بیشتری در این شهر نیاز باشد و اشتغال در شرایط رو به توسعه قرار گیرد.

این میزان رشد با برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی که هدف آن تبدیل ریاض به یک مرکز مهم مسکونی و تجاری در جهان و در عین حال تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان سعودی و کاهش وابستگی آن به نفت است، مطابقت دارد.

بیشتر از سفر