عربستان سعودی سلطه ۶۰۰۰ هزار ساله مدیترانه بر تولید روغن زیتون را به چالش می‌کشد

شرکت توسعه کشاورزی الجوف با ۵ میلیون درخت زیتون در ۷۷۳۰ هکتار زمین، بزرگ‌ترین مزرعه مدرن زیتون جهان با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن روغن زیتون را دارد

مزارع زیتون عربستان سعودی‌- AFP

جدا از دریای مدیترانه، هیچ چیز بیش از درختان زیتون فرهنگ و میراث مدیترانه‌ای را تعریف نمی‌کند. اما عربستان سعودی در حال به چالش کشیدن سلطه ۶۰۰۰ ساله منطقه مدیترانه بر تولید گسترده روغن زیتون است.

بر اساس گزارش AGSIW، در حالی که اسپانیا بیشترین تعداد درخت‌های زیتون در جهان را دارد، عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ درخواست کرد که مزرعه الجوف به‌عنوان «بزرگ‌ترین کلان‌کشت مدرن زیتون جهان‌» در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود. شرکت توسعه کشاورزی الجوف با ۵ میلیون درخت زیتون در ۷۷۳۰ هکتار زمین، بزرگ‌ترین مزرعه مدرن زیتون جهان با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن روغن زیتون را دارد.

مزرعه دولتی الجوف، که همنام استانی است که در آن قرار دارد، در مرز عربستان سعودی و اردن واقع شده است. تولید روغن زیتون در اردن قدمتی هزاران ساله دارد اما این کشور فقط ۱۱ میلیون درخت زیتون دارد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد العلی، مستندساز اهل الجوف که در حال ساخت دومین مستندش در مورد درختان زیتون است، می‌گوید: «در ۳۰ سال گذشته، دولت سعودی با ارائه کمک مالی و فنی به کشاورزان، حمایت قابل‌ملاحظه‌ای از کشت زیتون کرده است. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در عربستان سعودی پژوهش‌های گسترده‌ای برای بهبود روش‌های کشت زیتون و افزایش بهره‌وری انجام داده‌اند. این پژوهش‌ها بهبود خاک، استفاده از کودهای مناسب، و توسعه روش‌های برداشت را شامل می‌شود.»

استان الجوف مزارع خصوصی زیتون نیز دارد. خانواده ابراهیم سعد الحمد در سال ۱۹۹۲ کاشت درخت زیتون را آغاز کردند و اکنون ۲ میلیون درخت دارند و به‌طور متوسط سالانه بین ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ تن روغن زیتون تولید می‌کنند.

الجوف بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم در کشور نیز محسوب می‌شود و به آن لقب «سبد نان» عربستان سعودی را داده‌اند. بر اساس نقوش سنگی کشف‌شده در سال ۲۰۱۸، قدمت سکونت در این منطقه به شش هزاره قبل بازمی‌گردد. این منطقه از توقفگاه‌‌های مهم در مسیر تجاری کاروان‌ها بود که حجاز را به شرق مدیترانه و از آن‌جا، به اروپا متصل می‌کرد.

عربستان سعودی سرمایه‌گذاری هنگفتی روی سیستم کشت با تراکم فوق‌العاده بالا کرده است، که درختان بسیار نزدیک به هم کاشته می‌شوند و در این سیستم بسیار زودتر به بار می‌نشینند.

ابراهیم سعد الحمد می‌گوید کشاورزان کوچک هنوز نمی‌توانند روغن زیتون تولیدی‌شان را صادر کنند، گرچه در نمایشگاه‌های منطقه‌ای به‌ویژه در امارات متحده عربی شرکت می‌کنند. در واقع، میزان مصرف روغن زیتون عربستان سعودی هنوز بیش از میزان تولیدش است.

اما الحمد بسیار خوش‌بین است. او می‌گوید: «تولید روغن زیتون در خدمت سلامت و همین‌طور سود اقتصادی است، و در عین حال از امنیت غذایی کشور حمایت می‌کند.»

بیشتر از جهان