بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد

تحریم‌های تجاری جدید علیه ایران کالاها و فناوری‌هایی را که از نظر بریتانیا راهبردی است هدف قرار می‌دهد

تصویر پرچم بریتانیا‌ــ Canva

دولت بریتانیا با انتشار اطلاعیه‌ای، از آغاز تحریم‌های تجاری جدید علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه، دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که از ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۴ به اجرا گذاشته شده، مقررات پیشین درباره تحریم‌های سال ۲۰۲۳ را اصلاح کرده و آن را گسترش داده است.

این تحریم‌ها کالاها و فناوری‌هایی را که از نظر بریتانیا اهمیت راهبردی دارند، هدف قرار می‌دهند. صادرات، تامین، تحویل و در دسترس قرار دادن این اقلام به ایران یا برای استفاده در ایران ممنوع است. همچنین، ارائه کمک‌های فنی، خدمات واسطه‌گری، خدمات مالی یا تامین بودجه مرتبط با این اقلام نیز ممنوع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اطلاعیه اشاره شده است که این اقدام‌ها «تولید و عرضه هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های جمهوری اسلامی را مختل و فشار بر صنایع دفاعی ایران را بیشتر می‌کند». همچنین تاکید می‌شود که این تدابیر «با اقدام‌های مشابهی که شرکای بین‌المللی بریتانیا انجام می‌دهند، به‌طور گسترده همخوانی دارد».

در این ممنوعیت‌های جدید، استثناهایی هم وجود دارد که در آیین‌نامه به‌تفصیل بیان شده‌اند و ممکن است در شرایط بسیار خاص و محدود و بر اساس آنچه در دستورالعمل قانونی ذکر شده است، مجوزهایی صادر شوند.

در این اطلاعیه اعلام شده که اطلاعات بیشتر درمورد دامنه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، از جمله شرایطی که در آن می‌تواند مجوز اعطا شود، به‌زودی به‌روزرسانی می‌شوند.

این تحریم‌ها پس از آن اعلام می‌شوند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، در دیدار روز جمعه در کاخ سفید، درباره تعمیق روابط روسیه و جمهوری اسلامی گفت‌وگو کردند. در جریان گفت‌و‌گوی روز سه‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز موضوع وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به‌ دلیل مسئله‌ نگران‌کننده ارسال موشک به روسیه مطرح شد.

آلمان، فرانسه و بریتانیا (تروییکای اروپا) نیز اخیرا با صدور بیانیه‌ای، اقدام تهران به تحویل موشک‌های بالیستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را «اقدامی برای تشدید تنش» توصیف کردند و هشدار دادند که این تحول «تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا» است.

اخبار مربوط به انتقال موشک‌های بالیستیک از ایران به روسیه آخر هفته گذشته و پس از آن منتشر شد که واشینگتن و متحدانش ماه‌ها به تهران هشدار داده بودند این تسلیحات را به مسکو تحویل ندهد.

بر اساس گزارشی که روز شنبه ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور)‌، به نقل از منابع آگاه، منتشر شد، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا نگران‌اند که روسیه در ازای دریافت موشک‌های بالیستیک از تهران اخیرا برای استفاده در جنگ با اوکراین، به جمهوری اسلامی در توسعه برنامه هسته‌ای‌ تسلیحاتی‌اش کمک کند.

تهران ارسال هرگونه سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد و تاکید کرده است که به آخرین تحریم‌های غرب پاسخ می‌دهد؛ تحریم‌هایی که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، آن‌ها را «ابزاری شکست‌خورده» برای تاثیرگذاری بر سیاست تهران نامیده است.