تشکیلات خودگردان فلسطینی به‌دنبال جلوگیری از تکرار فاجعه غزه در کرانه باختری

به‌رغم تنش‌های روزافزون در کرانه باختری، تشکیلات خودگردان فلسطینی مقاومت مسالمت‌آمیز را همچنان به‌عنوان بهترین گزینه برای مقابله با اقدام اسرائيل می‌داند

ارتش اسرائيل در شهر طوباس، شمال کرانه باختری‌ــ عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

در پی آغاز عملیات اخیر نیروهای ارتش اسرائيل در شمال کرانه باختری، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، با ابراز نگرانی از تکرار فاجعه نوار غزه در کرانه باختری، سفرش به عربستان سعودی را نیمه‌تمام گذاشت و به رام‌الله بازگشت. این در حالی است که جنگ فراموش‌شده اسرائیل در کرانه غربی رود اردن که به دنبال عملیات هفتم اکتبر حماس آغاز شد، تاکنون به کشته شدن بیش از ۷۰۰ فلسطینی و بازداشت بیش از ۱۰ هزار شهروند فلسطینی منجر شده است.

با این حال شمار فلسطینی‌های کشته‌شده در کرانه باختری در مقایسه با کشته‌ها که در نوار غزه، اندک است. از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه تا امروز بیش از ۴۱ هزار فلسطینی جانشان را از دست داده‌اند و اکثر ساکنان نوار غزه در آوارگی و محرومیت به‌ سر می‌برند.

زیاد هب‌الریح، وزیر کشور تشکیلات خودگردان فلسطین، پس از پایان محاصره یک‌ هفته‌ای ارتش اسرائيل در استان الخلیل در جنوب کرانه باختری و حملات فلسطینی‌های اخراج‌شده به شهرک‌نشین‌ها، پایان هفته گذشته به استان خلیل رفت. او در این سفر با تاکید بر نقش تشکیلات امنیتی فلسطین در حفظ امنیت و قانون، اعلام کرد که اجازه نمی‌دهند گروه‌هایی از خارج، مقاومت مسلحانه را که تاثیر منفی بر زندگی مردم فلسطین و آینده آن‌ها می‌گذارد، به ساکنان کرانه باختری تحمیل کنند.

تاکید بر اصول ثابت ملی

هب‌الریح گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین با استفاده از تمام گزینه‌ها تلاش خواهد کرد انگیزه‌ها و بهانه‌هایی را که به کشتار جوانان فلسطینی، تخریب زیرساخت‌ها و انتقال فاجعه نوار غزه به کرانه باختری منجر می‌شود، از میان بردارد.»

او در دیدار با سران عشایر استان الخلیل و فعالان محلی تاکید کرد که جلوگیری از انتقال فاجعه غزه به کرانه باختری به هیچ‌وجه اقدامی غیرمیهنی تلقی نمی‌شود، بلکه تلاشی برای حفظ اصول ثابت ملی است.

هب‌الریح خاطرنشان کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین از انتقال طرح اسرائیل به بقیه شهرهای کرانه باختری که با تخریب زیرساخت‌ها در شمال کرانه باختری آغاز شد و هدف از آن گسترش دامنه درگیری به سراسر کرانه باختری است، جلوگیری خواهد کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین با توجه به شرایط حساس کنونی و روی کار بودن دولت راست افراطی در اسرائیل، با هرگونه رویارویی مسلحانه مخالف است و تاکید می‌کند که بهترین گزینه برای مقابله با وضعیت فعلی، مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز و فشار وارد کردن به اسرائيل از طریق نهادهای بین‌المللی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، خالد دودین، فرماندار استان الخلیل، در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت عربی، گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین معتقد است که مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل اشکال مختلفی دارد. جنگ به سود مردم فلسطین نیست و اگر جنگ دیگری به‌وقوع بپیوندد، ساکنان کرانه باختری هم مانند ساکنان نوار غزه قربانی جنگ خواهند شد. بنابراین، تشکیلات خودگردان فلسطین به هیچ طرف خارجی اجازه نمی‌دهد که مقاومت مسلحانه را به مردم تحمیل کند؛ به‌ویژه اینکه درگیری مسلحانه همان چیزی است که دولت راست افراطی اسرائیل به دنبال شروع آن است تا آرمان فلسطین را نابود و کرانه باختری را به سرنوشت نوار غزه دچار کند.»

مقاومت مسالمت‌آمیز

دودین با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها نمی‌خواهند خود را در تنگنایی که اسرائيل می‌خواهد قرار دهند، افزود: «همه تاکید دارند که استان الخلیل باید از تلاش‌های خارجی برای تحمیل مقاومت مسلحانه که به باور ما بر این استان و زندگی ساکنان آن تاثیر منفی می‌گذارد و همه چیز را به نابودی می‌کشاند، دور نگه داشته شود.»

فرماندار استان الخلیل هرگونه تلاش نیروهای امنیتی فلسطین برای حفاظت از شهرک‌نشینان اسرائیلی را رد کرد و افزود که کار آن‌ها حمایت از اشغالگری نیست و هیچ منفعت مشترکی در این زمینه با اسرائیلی‌ها وجود ندارد. دودین خاطرنشان کرد که مسئولیت تشکیلات خودگردان حفظ امنیت و ثبات فلسطینی‌ها و تقویت جبهه داخلی و وحدت آن‌ها است که اشغالگران سعی می‌کنند آن را هدف قرار دهند. او با اشاره به اظهارات وزیر کشور تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر تلاش برای جلوگیری از تکرار فاجعه غزه در کرانه باختری، افزود: «هدف از این اقدام خودداری از تنش و درگیری و تمرکز بر مقاومت مسالمت‌آمیز است.»

ژوییه گذشته بین نیروهای امنیتی فلسطین و افراد مسلح درگیری‌های مسلحانه در استان‌های طوباس و جنین در شمال کرانه باختری رخ داد. سپس بر اساس گزارش‌های اسرائیل، در چند هفته‌ گذشته نیروهای امنیتی فلسطین ده‌ها بمب آماده انفجار را در استان جنین در شمال کرانه باختری خنثی کردند.

در همین زمینه، رائد دبعی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه النجاح در نابلس، گفت: «اظهارات وزیر کشور تشکیلات خودگردان فلسطین کاملا درست است. باید رهبری فلسطین به رویکردی غیر پوپولیستی مبتنی بر محدود کردن آسیب‌ها بیندیشد.»

دبعی افزود: «راست افراطی از هر فرصتی برای خدمت به اندیشه صهیونیسم که بر لزوم کنترل اراضی بیشتر برای یهودیان و سرزمین‌های کمتر برای اعراب استوار است، بهره‌جویی می‌کند.»

به باور دبعی، اسرائيل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، دکترین ضاحیه را که به معنای تخریب زیرساخت‌های مهم است، پیش گرفته است.

دبعی معتقد است که تشکیلات خودگردان فلسطین با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ناتوانی واشینگتن در توقف جنگ غزه، سکوت اعراب و توطئه جهانی، باید با عقلانیت و دوراندیشی بیشتری عمل کند. او افزود: «مقاومت در همه اشکال آن حق فلسطینی‌ها است، اما زمان و شکل آن را مردم فلسطین و با توجه به شرایط پیش رو تعیین می‌کنند.»

سلیمان بشارات، تحلیلگر سیاسی، هم معتقد است که هدف از اظهارات وزیر کشور تشکیلات خودگردان تلاش برای جلوگیری از اقدام‌هایی است که ارتش اسرائیل درصدد بهره‌جویی از آن‌ها برای راه‌اندازی عملیات گسترده در کرانه باختری است. او خاطرنشان کرد که اسرائيل از مدت‌ها قبل و حتی پیش از وقوع عملیات هفتم اکتبر حماس، به دنبال آن بود که تشکیلات خودگردان فلسطین را از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی تضعیف کند.

به گفته بشارات، در حالی که فلسطینی‌ها از نبود حمایت عربی و وحدت ملی به‌شدت آسیب می‌بینند، تشکیلات خودگردان فلسطین در تلاش برای دفاع از موضعش در قبال مسئله فلسطین است و برای آشکار کردن واقعیت و دفاع از حق ملت فلسطین، سعی می‌کند به‌ جای عملیات مسلحانه به گزینه‌های دیپلماتیک متوسل شود و جهان را از آنچه در فلسطین می‌گذرد، آگاه کند.

برگرفته از ایندیپندنت عربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه