سریلانکا و نپال چطور با افزایش مالیات بر دخانیات مصرف سیگار را کاهش دادند

دولت سریلانکا با مالیات هفت دلاری برای یک پاکت سیگار، حدود ۳۲ میلیارد روپیه درآمد مالیاتی به دست آورد

عکس تزئینی -  شخصی از سیگار کشیدن اجتناب می‌کند - Canva

با توجه به اینکه تعداد موارد سرطان ناشی از مصرف دخانیات در سطح جهان به بالاترین حد خود رسیده است، کشورهایی مانند نپال و سریلانکا، که مصرف تنباکو در آنها به شکلی قابل توجه بالا است، به تغییر سیاست و کنترل مصرف سیگار نیازمندند. 

مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا و آژانس توسعه اقتصادی بین‌المللی کیوو (Kivu International) نشان داده‌اند که در این دو کشور وضع مالیات و برچسب‌های خطرات دخانیات روی پاکت‌ سیگار الگوی موثری برای ترک سیگار بوده است. 

براساس پروژه ۲۰۱۹، که در کنگره جهانی سرطان در ژنو به بحث گذاشته شد، بسیاری از شهروندان سریلانکا پس از افزایش مالیات ۶۰ درصدی بر سیگار در سال ۲۰۲۰ مجبور شدند سیگار را کلا کنار بگذارند. بر همین اساس جمعیت ۱۵ درصدی بزرگسال که در سال ۲۰۱۵ یا سیگار می‌کشیدند یا تنباکو مصرف می‌کردند تا سال ۲۰۲۰ به ۹ درصد کاهش یافت. 

با وضع این قانون مالیاتی، دولت سریلانکا با هزینه هفت دلار برای یک پاکت حاوی ۲۰ نخ سیگار، حدود ۳۲ میلیارد روپیه درآمد مالیاتی به دست آورد. نیشا آروناتیلاکه، از موسسه مطالعات سیاست سریلانکا، می‌گوید که در ابتدای اجرای قانون افزایش مالیاتی بازخوردهای متفاوتی وجود داشت و افزایش مالیات بر درآمد تاثیری نداشت، زیرا سریلانکا در آن زمان با بحران اقتصادی مواجه بود. به گفته او اکنون می‌توان پیش‌‌بینی کرد که تغییر سیاست‌های مختلف چگونه هم بر درآمد و هم بر مصرف سیگار تاثیر می‌گذارد. 

او می‌گوید که یکی از چالش‌ها اطلاعات نادرستی بود که صنعت تولید سیگار منتشر می‌کرد. به باور این صنعت، افزایش مالیات باعث می‌شود که قاچاق و استفاده غیر‌قانونی دخانیات بیشتر شود، در حالی که شواهدی که پس از بررسی‌ها به دست آمد نشان می‌دهد چنین چیزی صحت ندارد. 

در حال حاضر پروژه مشابهی در کنیا و اوگاندا برای کاهش مصرف سیگار و خطر ابتلا به سرطان ریه - سرطان پیشرو و عامل مرگ و میر بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان - در دست بررسی است. 

 

در نظر گرفتن دخانیات به‌منزله مسئله سلامت 

اولیا استیونز، مشاور سیاست‌گذاری در «کیوو اینترنشنال»، می‌گوید: «موضوع تنباکو در نپال در دستور کار سیاسی بسیار کمرنگ بود. بر همین اساس، با سازمان‌های غیردولتی و موسسات تحقیقاتی متحد شدیم تا مصرف دخانیات مسئله بهداشت و سلامت و عامل بیماری‌های قلبی و سرطان در نظر گرفته شود. بدین ترتیب برنامه افزایش مالیات بر تنباکو در نپال به اجرا درآمد. افزایش ۲۵ درصدی مالیات بر تنباکو در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین افزایش در دهه گذشته بود و ۱۲ ماه بعد به افزایش بیشتر بودجه دولت کمک شایانی کرد. 

هند بالاترین نرخ سیگار را ثبت کرده است و مصرف تنباکو همچنان چالش مهم بهداشت عمومی در هند به شمار می‌رود، به طوری که ارزان‌‌ترین پاکت حاوی ۲۰ نخ سیگار در این کشور یک و نیم دلار است. نتایج نظرسنجی ملی سلامت جمعیت در سال ۲۰۲۱ نشان داد که حدود ۱۰ درصد بزرگسالان در هند تنباکو و ۲۱ درصد دیگر دخانیات بدون دود مصرف می‌کنند. سالانه بیش از یک میلیون نفر به‌دلیل بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات در هند جانشان را از دست می‌دهند که حدود ۹.۵ درصد از کل مرگ‌ومیرها را شامل می‌شود. 

تغییر در سیاست‌های بهداشت عمومی 

انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) برای کاهش مرگ‌‌و‌میر ناشی از سیگار در آسیا بسیار می‌کوشند و تایلند و سنگاپور ازجمله کشورهایی‌اند که در این زمینه به پیشرفت بسیاری دست یافته‌اند. تایلند با ۷۷ درصد بالاترین امتیاز «اتحاد کنترل تنباکو آسیای جنوب شرقی» (SEATCA) را در سال گذشته به خود اختصاص داد و پس از آن سنگاپور با ۷۵ درصد قرار گرفت. همچنین کشورهایی مانند برونئی، کامبوج، لائوس، سنگاپور و تایلند، به‌دلیل مقررات مربوط به ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی، امتیازهایی دریافت کردند. 

بیشتر از جهان