نخستین سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی؛ نمایش چهره «صلح‌طلب» از جمهوری اسلامی همزمان با «وحشی» خواندن اسرائیل

پزشکیان برای فلسطینیان برگزاری همه‌پرسی را پیشنهاد داد

مسعود پزشکیان در حال سخنرانی در سازمان ملل-پخش زنده سازمان ملل

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر روز سه‌شنبه (به‌وقت نیویورک) در نخستین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، تلاش کرد هم از نظام چهره‌ای «صلح‌طلب» و آماده گفت‌و‌گو به نمایش بگذارد و هم به نوعی روی اظهارات روز دوشنبه خود در زمینه تنش‌زدایی با اسرائیل و زمین گذاشتن سلاح که در تهران مورد انتقاد قرار گرفته بود، سرپوش بگذارد. او در همین راستا اسرائیل را به «جنایت و وحشی‌گری دیوانه‌وار در لبنان» متهم کرد و گفت، جمهوری اسلامی از جنبش‌های آزادی‌بخش حمایت می‌کند.

این سخنرانی در حالی انجام شد که گروهی از ایرانیان مقابل سازمان ملل در نیویورک تجمع کرده و علیه جمهوری اسلامی و مقاماتش شعار سر دادند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز که صبح سه‌شنبه سخنرانی کرد، تاکید کرد که باید جلوی جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش ایستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکیان در آغاز سخنرانی، حمله‌های اسرائیل به فلسطینیان را «جنایت» خواند و موضع پیش‌تر مطرح شده برگزاری همه‌پرسی در سرزمین‌های فلسطینی برای تعیین آینده فلسطینیان را به عنوان پیشنهاد خود اعلام کرد. پزشکیان یک روز قبل گفته بود اگر اسرائیل سلاح را زمین بگذارد ایران هم آماده اقدام مشابه است و می‌توان در جهت تنش‌زدایی حرکت کرد.

اما پزشکیان در سخنرانی روز سه‌شنبه تلاش کرد انتقادهای بیشتری را متوجه اسرائیل کند و در این زمینه به اقدامات اسرائیل در ترور آنچه که او «دیپلمات‌ها، دانشمندان و مهمانان» جمهوری اسلامی خواند، اشاره کرد.

اسرائیل تا کنون این اتهامات را نپذیرفته است.

او همچنین گفت: «آمریکا عزیزترین سردار ما (قاسم سلیمانی) را ترور کرد.»

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود با ادعای اینکه «جمهوری اسلامی به دنبال صلح است و با کسی سر جنگ ندارد»، مدعی شد، برنامه‌های تسلیحاتی و نظامی جمهوری اسلامی هم «دفاعی و در جهت حفظ صلح» است.

او در زمینه جنگ اوکراین بدون اشاره به حمایت‌های نظامی جمهوری اسلامی از روسیه گفت که تهران معتقد است، گفت‌و‌گو راه‌حل این بحران است.

پزشکیان برای چندمین بار در روزهای اخیر تاکید کرد که تهران آماده احیای برجام است. او گفت در صورتی که برجام احیا شود، جمهوری اسلای برای گفت‌و‌گو در موارد دیگر هم آمادگی دارد.

پزشکیان گفت که جمهوری اسلامی آماده تعامل با همه اعضای برجام است. باتوجه به خروج آمریکا از برجام، در حال حاضر بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در برجام باقی مانده‌اند. عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیش‌تر با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا گفته بود، هیچ دولتی در فصل انتخابات وارد مذاکره جدی نمی‌شود و ما آماده‌ایم با اروپاییان مذاکرات را دنبال کنیم.

این اعلام آمادگی در حالی مطرح می‌شود که دولت بایدن می‌گوید، معیار آن در ارتباط با جمهوری اسلامی عمل و نه حرف است و اگر تهران به دنبال تعامل است، نخست باید حمایت از شبه‌نظامیان در منطقه، پشتیبانی از روسیه در جنگ با اوکراین و سرکوب زنان را متوقف کند.