کاخ سفید: آتش‌بس ۲۱ روزه بین اسرائیل و حزب‌الله نزدیک است؛ نتانیاهو تکذیب کرد

نتانیاهو گفت به این پیشنهاد آتش‌بس موقت پاسخ نداده است و جنگ «با قدرت» علیه حزب‌الله ادامه می‌یابد

حمله اسرائيل به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان‌ــ عکس از  پایگاه خبری تحلیلی پارسینه

مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا در پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای خبر داده‌اند که انتظار می‌رود آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان طی ساعات آینده اجرایی شود.

این آتش‌بس ۲۱ روزه با هدف ایجاد فرصت برای مذاکره درباره آتش‌بس جامع‌تر در مرزهای اسرائیل و لبنان برقرار می‌شود. توافق آتش‌بس موقت پس از آن اعلام شد که آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات و قطر در بیانیه‌ای مشترک، توقف درگیری‌ها به مدت سه هفته‌ را خواستار شدند.

مقام‌های ارشد دولت آمریکا در یک نشست تلفنی دیرهنگام با خبرنگاران اعلام کرده‌اند که دیپلماسی گسترده، فرصت را برای توقف سه‌ هفته‌ای درگیری‌ها در مرز شمالی اسرائیل فراهم کرده و بین دو طرف نیز توافقی در پشت پرده شکل گرفته است.

بنا بر اعلام کاخ سفید، این آتش‌بس امکان بازگشت کسانی را که از خانه‌هایشان گریخته‌اند، فراهم می‌کند و به پیشرفت در توافق آتش‌بس غزه نیز می‌انجامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مقام‌های دولت بایدن گفت که آتش‌بس ۲۱ روزه در امتداد خط آبی برقرار خواهد شد و در این فرصت زمانی، طرفین برای حل‌وفصل درگیری‌ها که از حمله حزب‌الله لبنان به اسرائیل از روز هشتم اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، مذاکره خواهند کرد تا به توافقی جامع در امتداد خط آبی دست پیدا کنند.

این مقام ارشد کاخ سفید تاکید کرد که این پیشنهاد آتش‌بس فقط برای مرز شمالی اسرائیل است و درگیری‌های غزه را شامل نمی‌شود، اما توقف درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند «فضای لازم را برای پیشرفت آتش‌بس در غزه نیز ایجاد کند و چیزی شبیه به توافق آزادی گروگان‌ها در حال بررسی است».

او گفت: «ما معتقدیم صرف‌نظر از اتفاق‌ روزهای اخیر در میدان جنگ، زمان برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک مناسب است و اکنون زمان بازگشت ایمن غیرنظامیان دو طرف به خانه‌هایشان فرارسیده است».

اینکه اسرائیل یا حزب‌الله لبنان با پیشنهاد آتش‌بس موقت موافقت می‌کنند، هنوز مشخص نیست؛ به‌خصوص که اسرائیل بارها اعلام کرده به از بین بردن تهدیدها در جنوب لبنان مصمم است، اما مقام دولت آمریکا گفت که درباره این موضوع با طرفین گفت‌وگو شده است و احتمالا توافق آتش‌بس موقت طی ساعات آینده به نتیجه می‌رسد.

حزب‌الله لبنان یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی است که از اکتبر گذشته در حمایت از شبه‌نظامیان حماس در فلسطین به اسرائیل حمله کرد.

اکنون اقدام اسرائیل برای تضعیف حزب‌الله با ترورهای هدفمند و حملات اخیر، به افزایش سطح درگیری و احتمال درگرفتن جنگی تما‌م‌عیار در منطقه منجر شده است.

ناظران می‌گویند حتی اگر دولت اسرائیل به توقف اهداف نظامی خود متقاعد شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که حزب‌الله نیز چنین کند؛ زیرا حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، گفته است که تا زمانی که اسرائیل به حمله به غزه ادامه دهد، حملات متوقف نخواهد شد.

اکنون ایالات متحده و سایر دیپلمات‌ها در حال مذاکره با دولت رسمی لبنان‌اند و با گروه حزب‌الله که آن را تروریستی شناخته‌اند، مستقیم مذاکره نمی‌کنند. یکی از مقام‌های دولت آمریکا در پیوند با این موضوع، گفت: «ما با دولت روی کار در لبنان مذاکره می‌کنیم. آن‌ها مسئول هر اتفاقی‌اند که آن سوی مرز می‌افتد.»

او ادامه داد: «اینکه آن‌ها با چه کسانی مذاکره می‌کنند و با بازیگران غیردولتی لبنان چه برخوردی دارند، به مسئولیت خودشان بازمی‌گردد؛ بنابراین انتظار ما این است زمانی که دولت لبنان یا دولت اسرائیل این توافق را می‌پذیرند، آتش‌بس در هر دو طرف اجرا شود.»

به گزارش اسکای‌نیوز، مقام‌های آمریکایی پیش از این نیز چندین بار از نزدیک بودن توافق‌ آتش‌بس خبر داده‌ بودند، اما در بیشتر موارد، یکی از طرفین امیدها را نقش بر آب کرد اما این بار وضعیت فرق می‌کند. اسرائیل احتمالا احساس می‌کند که در تضعیف حزب‌الله، با ترورها و انفجار دستگاه‌های پیجر، موفقیت چشمگیری کسب کرده، بنابراین از نظر نظامی و دیپلماتیک منطقی است که در این لحظه توقف کند.

اما آیا حزب‌الله لبنان یا فرماندهان آن در تهران هم همین‌گونه فکر می‌کنند؟ شاید آن‌ها چاره دیگری نداشته باشند. آن‌ها در دو هفته گذشته ضربات بی‌سابقه‌ای خورده‌اند که هزینه‌های زیادی برای غیرنظامیان داشته است.

اگر همان‌طور که آمریکایی‌ها می‌گویند، در ساعات آینده یک آتش‌بس بین لبنان و اسرائیل برقرار شود، قطعا فضای لازم برای بازگشت به حل بحران غزه نیز فراهم خواهد شد.

این آتش‌بس برای سازمان ملل هم که در حال بزرگ‌ترین رویداد سالانه ــ مجمع عمومی‌ــ خود است، اهمیت زیادی دارد و اثبات می‌کند که دیپلماسی کارآمد است.

دولت بنیامین نتانیاهو تحت فشار است تا امنیت را به مرز شمالی خود بازگرداند و افرادی که از این منطقه گریخته‌اند، به خانه‌هایشان برگرداند و هم‌زمان به تلاش برای آزادی گروگان‌ها ادامه می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قرار است روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. باید دید که او چگونه به درخواست‌های آتش‌بس واکنش نشان می‌دهد. هرچند که او اندکی پس از انتشار خبر احتمال برقراری آتش‌بس موقت گفت که به این پیشنهاد پاسخ نداده است و جنگ «با قدرت» علیه حزب‌الله ادامه می‌یابد.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که حملات علیه مواضع حزب‌الله در چندین نقطه لبنان از جمله منطقه کفر شوبا ادامه دارد. پیش از آن نیز یائیر لاپید، رهبر میانه‌رو اپوزیسیون اسرائیل از بنیامین نتانیاهو خواسته بود که با توقف درگیری‌ها با حزب‌الله تنها برای یک هفته موافقت کند. زیرا به زعم او، آتش‌بس سه هفته‌ای در میانه راه نقض می‌شود و اسرائیل مجبور به تشدید حملات به سراسر خاک لبنان خواهد شد.