سوروس در آستانه انتخابات چندین ایستگاه رادیویی خرید؛ کنگره تحقیق می‌کند

منتقدان می‌گویند خرید بزرگ این میلیاردر حامی دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است با هدف اثرگذاری بر افکار ۱۶۵ میلیون مخاطب این ایستگاه‌های رادیویی باشد

جورج سوروس، سرمایه‌گذار آمریکایی در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس (۲۴ مه ۲۰۲۲) - Fabrice COFFRINI / AFP

کمیته نظارت مجلس آمریکا در حال تحقیق است که چرا کمیسیون ارتباطات فدرال روند تایید معامله‌ای را تایید کرده است که به جورج سوروس، میلیاردر حامی مالی دموکرات‌ها، اجازه داده است در شرایطی که چند هفته بیشتر تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی نمانده است، مجموعه وسیعی از ایستگاه‌های رادیویی آمریکا را خریداری کند.

به گزارش نیویورک پست، شرکت بزرگ رادیویی ادسی (Audacy Inc.) با مشکلات مالی مواجه شده است، اما جورج سوروس از طریق یک معامله تجاری پیچیده کنترل این مجموعه ایستگاه‌های رادیویی را به دست گرفته است. معاملاتی در این ابعاد نیازمند تایید کمیسیون ارتباطات فدرال است، اما در این مورد کمیسیون ارتباطات فدرال روند کار را تسریع کرده و به نظر می‌رسد میانبری جدید ایجاد شده است.

جیمز کومر، نماینده جمهوری‌خواه کنتاکی و رئیس کمیته نظارت مجلس، و نیک لنگ‌ورثی، نماینده جمهوری‌خواه نیویورک، نامه‌ای به جسیکا روزنوورسل، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال، ارسال و در مورد این معامله ابراز نگرانی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ایستگاه‌های رادیویی در ۴۰ بازار رسانه‌ای قرار دارند و بیش از ۱۶۵ میلیون مخاطب آمریکایی دارند. در این نامه آمده است: «به نظر می‌رسد کمیسیون ارتباطات فدرال نه تنها روند تایید را تسریع کرده، بلکه فرایندی مشخص را دور زده است تا به نفع جورج سوروس عمل کند و نفوذ او بر صدها ایستگاه رادیویی را پیش از انتخابات نوامبر تسهیل کند.»

منتقدان می‌گویند این معامله در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قدرت زیادی به این میلیاردر لیبرال و به‌شدت سیاسی می‌دهد.

مایک گونسالس، عضو سابق دولت جورج دبلیو بوش و عضو فعلی بنیاد هریتج، گفت: «نمی‌دانم چرا سوروس می‌خواهد چنین کاری کند جز اینکه برای دستکاری افکار آمریکایی‌ها و اطلاعاتی است که می‌شنوند.»

منتقدان همچنین می‌گویند که بخش قابل‌توجهی از مبلغ این معامله از شرکای تجاری خارجی سوروس تامین شده است و ادسی تا حدی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل افراد یا نهادهای خارجی قرار می‌گیرد که بیش از یک‌چهارم سهام سرمایه را در اختیار دارند.

دیگر مالکان ثروتمند رسانه نیز به‌دلیل احتمال سوءاستفاده از قدرت مالکیتشان زیر ذره‌بین تحقیق قرار گرفته‌اند، از جمله جف بیزوس وقتی واشینگتن پست را خرید. با این حال، نفوذ سوروس بر این تعداد ایستگاه رادیویی در مقایسه با یک روزنامه بزرگ با گرایش سیاسی خاص ممکن است تاثیر بیشتری بر کشور داشته باشد.

جورج سوروس یکی از فعال‌ترین حامیان مالی سازمان‌های لیبرال در آمریکا است. گونسالس می‌گوید: «نمی‌دانم چرا باید چنین مبلغ هنگفتی سرمایه‌گذاری کند، مگر اینکه بخواهد روی افکار آمریکایی‌ها تاثیر بگذارد. این فرد به اهداف جناح چپ متعهد است.»