ناهار سالانه بانوان اول؛ تمرکز بر مد پایدار، توانمندسازی زنان و نیکوکاری

هم‌زمان با هفتادو‌نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد موسسه «مد برای توسعه» میزبان بانوان اول از سراسر جهان بود

نمایش مد در مراسم ناهار سالانه بانوان اول / ایندیپندنت فارسی

دوازدهمین ناهار سالانه بانوان اول ۲۴ سپتامبر در نیویورک برگزار شد. این رویداد که بر محور مد پایدار، توانمندسازی زنان و نیکوکاری استوار است، فرصتی برای تقدیر از همکاری‌های نوآورانه بین دنیای سیاست و صنعت مد محسوب می‌شود و هدف آن ارتقای وضعیت زنان و کودکان در سطح جهان و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی آن‌ها است.

مراسم یادشده هم‌زمان با هفتادو‌نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد و میزبان بانوان اول از سراسر جهان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


از جمله بانوان اول سرشناسی که در این ناهار حضور داشتند، می‌توان به ویوسا عثمانی، رئیس‌جمهوری کوزوو، آرماندا بگای، بانوی اول آلبانی، آن ماری دیویس، بانوی اول باهاما، میرلا بچروویچ، بانوی اول بوسنی، دسیسلاوا رادوا، بانوی اول بلغارستان، سیگنه زیکایته، بانوی اول کاستاریکا، ورونیکا آلکوسر گارسیا، بانوی اول کلمبیا و بسیاری دیگر اشاره کرد.
این مراسم به میزبانی مشترک ایوی اوانجلو، بنیان‌گذار و رئیس «مد برای توسعه» (F4D/ Fashion 4 Development)، و یو‌ــ‌سای کان که از سوی نشریه‌هایی مانند «پیپل» (People)، «آبزرور» (The Observer) و ای‌بی‌سی نیوز (ABC News) به‌عنوان قدرتمندترین زن در چین شناخته‌ شده و به «اپرا وینفری چین» ملقب است، برگزار شد.

«مد برای توسعه» یک پلتفرم خصوصی بین‌المللی است که ایوی اوانجلو ژانویه ۲۰۱۱ آن را با همکاری دفتر دبیرکل وقت سازمان ملل، بان کی‌مون، به منظور حمایت از اهداف توسعه هزاره سوم و طرح «هر زن، هر کودک» (Every Woman Every Child) تاسیس کرد. این سازمان بر اساس چهار اصل بنا شده است: آموزش، توانمندسازی، ارتقا و غنی‌سازی. این سازمان از فعالیت‌هایی در زمینه صنعت مد و نساجی که به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کنند و فرهنگ‌ها را حفظ و زنان را توانمند می‌‌کنند، حمایت می‌کند.

در این مراسم از افرادی که در چارچوب نهاد مد برای توسعه، «عوامل تغییر» (Agents of Change) معرفی می‌شوند، تقدیر به عمل آمد. از جمله این افراد ژولیت گو، بنیان‌گذار خانه مد «سند ریور کشمیر» (Sandriver Cashmere) بود که برنده جایزه مد اخلاق‌مدار شد. محصولات این مارک از دست‌بافته‌های روستاییان منطقه مغولستان داخلی چین و تبت ساخته می‌شوند.

گو هنگام دریافت جایزه گفت: «این افتخاری بزرگ است؛ همه این محصولات را زنان تبت و مغولستان داخلی که زادگاه من است، بافته‌اند. این جایزه به افتخار آن‌ها است.»

جایزه نیکوکاری خانوادگی هم به لورن بوش لورن، مدیرعامل و بنیان‌گذار بنیاد فید (Feed)، و مادرش شارون بوش، خیرخواه مشهور، تعلق گرفت.

شارون بوش در این مراسم گفت: «ماموریت من در طول زندگی این بود که فرزندانم را با روحیه نیکوکاری پرورش دهم.» لورن بوش لورن نیز افزود: «اولین الهام‌بخش من مادرم بود. از او آموختم که چگونه یک کارآفرین اجتماعی و عامل تغییر باشم.» او بنیاد «فید» را اولین فرزندش توصیف کرد.

بنیاد «فید» یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف آن مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه در جهان است و از طریق فروش محصولات مختلف به تامین مالی برنامه‌های غذایی در مدارس و دیگر نهادهای حمایتی کمک می‌کند.

به ایوا اورنر، تهیه‌کننده و کارگردان برنده جایزه اسکار و امی، هم که به‌تازگی مستندی به نام «برندی هلویل و فرقه مد سریع» (Brandy Hellville & the Cult of Fast Fashion) را کارگردانی کرده است، جایزه‌ای تعلق گرفت. او در مورد این جایزه گفت: «من ۲۵ سال است که مستند می‌سازم که بسیاری از آن‌ها افشاگرانه بوده‌اند؛ اما تصاویر سواحل پر از لباس‌های دورریخته‌شده مرا شوکه کرد. مد سریع (Fast Fashion) جدا استثمارکننده است و هیچ نظارت جهانی بر این صنعت وجود ندارد. این ماییم که باید کمتر بخریم.»

در این مراسم ناهار نمایش‌ مد مارک «میرلا نورس کوتور» (Mirella Nors Couture) هم برگزار و چندین لباس ابریشمی چاپی و یک لباس از پارچه کوفیه (Kufiya) یا چفیه به نمایش درآمد. وانگ فنگ، طراح چینی، هم لباس‌های درخشان و پرزرق‌وبرقش را به معرض نمایش گذاشت.

در این مراسم، نمایشگاهی از آثار سهام الهبطی، طراح مد مراکشی، هم برپا شد که نجات معالیه، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور خشونت علیه کودکان، که یک پزشک اطفال مراکشی است، در آن سخنرانی کرد.

در پایان مراسم، امی گرین، روزنامه‌نگار و نویسنده محیط‌زیست و مدیرعامل «گرین‌ویژن» (Greenvision) هنگام دریافت جایزه‌ گفت: «پس از تولد اولین دخترم، قلبم باز شد. من می‌خواستم به جامعه خدمت کنم و جهانی متفاوت ایجاد کنم. ارتباط، همکاری و قلب‌های باز، همه‌چیز برای آینده ما است.»

بیشتر از زندگی