گوگل روش جدید جست‌وجو از طریق فیلمبرداری را معرفی می‌کند

این جدیدترین اقدام غول فناوری برای تغییر نحوه جست‌وجوی آنلاین، به کمک هوش مصنوعی است

تصویر تزئینی‌ از فردی در حال فیلمبرداری با موبایل- Canva

گوگل قابلیت جدیدی عرضه کرده که به افراد امکان می‌دهد تا با ویدیو گرفتن در اینترنت جست‌وجو کنند.

با کمک این جست‌وجوی ویدیویی کاربران می‌توانند دوربین گوشی‌شان را به سمت چیزی بگیرند، در مورد آن سوال بپرسند و نتایج جست‌وجو را دریافت کنند.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، تمامی کاربران سیستم‌عامل‌های اندروید و آیفون در سراسر جهان اکنون می‌توانند با فعال‌ کردن گزینه «ای‌آی اورویوز» (AI Overviews/مرور هوش‌ مصنوعی) در اپلیکیشن گوگل خود، به این ویژگی دسترسی پیدا کنند، اما فعلا تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جدیدترین حرکت این شرکت بزرگ فناوری برای تغییر روش جست‌وجو در اینترنت از طریق استفاده از هوش مصنوعی (AI) است.

این ویژگی سه ماه پس از اعلام اوپن ای‌آی (OpenAI)، سازنده چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) مبنی بر آزمایش قابلیت جست‌وجو با پرسیدن سوال از این چت‌بات، ارائه می‌شود.

شرکت گوگل امسال ویژگی جدیدی را معرفی کرد که در آن نتایج جست‌وجوی تولید هوش مصنوعی (AI) بالای برخی جست‌وجوها نمایش داده می‌شوند. در ماه مه، این شرکت به دلیل ارائه برخی پاسخ‌های نادرست با انتقاد‌هایی مواجه شد اما این جست‌وجو به مرور زمان بهتر و دقیق‌تر شده است. 

جست‌وجوی ویدیویی گوگل 

لیز رید، رئیس جست‌وجوی گوگل، می‌گوید که این قابلیت جدید به افراد اجازه می‌دهد به‌راحتی درباره دنیای اطرافشان سوال بپرسند. او برای مثال گفت فردی را هنگام بازدید از آکواریوم‌ تصور کنید که ممکن است بخواهد بداند که چرا برخی ماهی‌ها هماهنگ و باهم شنا می‌کنند. آن شخص به‌جای اینکه مجبور باشد برای یافتن اطلاعات درباره ماهی‌ها جست‌وجو و پرسش را تایپ کند، با ویژگی جدید می‌تواند دوربین گوشی را به سمت آن‌ها بگیرد، یک کلیپ کوتاه ضبط کند و سوالش را با صدای بلند بپرسد.

هوش مصنوعی گوگل ویدیو را تحلیل، ماهی‌ها را شناسایی و سپس سوال را با آن ترکیب می‌کند تا نتایج جست‌وجو ارائه شود.

به‌ عقیده کارشناسان، هوش مصنوعی به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند به صورت واقعی در زندگی روزمره انسان‌ها نقش تعاملی و نوآورانه داشته باشد و با تحلیل الگوها و عادات افراد، به شکل شخصی‌سازی‌شده و منحصربه‌فرد عمل کند.

روش‌های دیگر جست‌وجو در گوگل 

گوگل علاوه بر این جست‌وجوی ویدیویی، چند به‌روزرسانی دیگر هم عرضه کرده است.

از جمله اینکه نتایج جست‌وجوی خرید را بهبود بخشیده است، که اکنون بررسی‌ اطلاعات و قیمت‌گذاری فروشندگان مختلف ممکن خواهد بود.

این شرکت همچنین در حال معرفی رقیبی برای اپلیکیشن شناسایی موسیقی«شازم» (Shazam) اپل است. این ابزار رقیب که از طریق «حلقه جستجو» (Circle to Search) در دستگاه‌های اندرویدی قابل دسترسی است، به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون خروج از اپلیکیشن، آهنگ‌ها را از یک وب‌سایت یا برنامه‌ای که در حال پخش است، شناسایی کنند.

گوگل این ویژگی‌ها را در حالی ارائه می‌‌دهد که همچنان ۹۰ درصد بازار جهانی جست‌وجو را در اختیار دارد اما با رقبای سرسختی چون اوپن ای‌آی مواجه است که در ماه ژوییه اعلام کرد در حال آزمایش ویژگی جست‌وجو در چت‌جی‌پی‌تی است.   

بیشتر از بهداشت و درمان