پاییز با بوهوـ‌‌ شیک؛ تلفیق راحتی و اشرافیت مدرن

پاییز امسال موج بازگشت به گذشته پررنگ‌تر از هر زمان دیگری به روی صحنه آمده است

تصویر ترکیبی از سه مدل به ترتیب از راست به چپ مجموعه‌های ویکتوریا بکام، کلوئه و بربری/AFP

نگاه به گذشته و سبک پوشش کولی‌وار دو موج مهم دنیای مد پاییز امسال‌اند که با رویکردی مدرن به کمد لباس ما برگشته‌اند. خانه مدهای معروف مانند کلوئه، رالف لورن، سن لوران، بالمین، زیمرمان و دیور در مجموعه‌های پاییز و زمستانشان بر این موج سوار شدند.

برخی از طراحان مد امسال دو موج «نوستالژی» و «بوهو شیک» (Boho-Chic) را با هم ترکیب و این تلفیق را به شکلی جدید و خلاقانه ارائه کرده‌اند. در این نوع سبک‌ها می‌توان پارچه‌های پرنقش‌ونگار را با بلوزهای بافتنی و پیراهن‌های قلاب‌بافی، یا پارچه هایی با الگوهای هندسی طراحی‌های «رترو» را با سبک آزاد و راحت بوهو ترکیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مد اغلب تمایل دارد که با نگاهی تحسین‌آمیز به گذشته بنگرد و از عناصر آن الهام بگیرد. پاییز امسال موج بازگشت به گذشته پررنگ‌تر از هر زمان دیگری به روی صحنه آمده است. این روند به‌ویژه بر بازگشت به دهه‌های ۷۰، ۸۰ و کمی هم ۹۰ میلادی متمرکز است. عناصری که در این موج دیده می‌شوند عبارت‌اند از:

رگه‌هایی از رنگ‌های گرم و تند درختان خزان‌زده، مانند قرمز تیره، نارنجی سوخته، زرد خردلی و قهوه‌ای شکلاتی که تداعی‌کننده رنگ‌های پاییزی‌اند.

الگوهای قدیمی مانند چاپ‌های هندسی بزرگ تکرارشونده، الگوهای حیوانی، پارچه‌های چهارخانه و اصطلاحا «گل‌درشت».

بافت‌های حجیم و پشمی مانند ژاکت‌های بافتنی، کت‌های آستین پفی و شال‌های بزرگ که یادآور مد زمستانی قدیمی‌اند.

امسال، همان‌طور که انتظار می‌رفت، طراحان در بسیاری از مجموعه‌های بزرگ مد پاییز و زمستان ۲۰۲۴، از این روند الهام گرفته بودند.

سبک بوهوـشیک که ترکیبی از سبک پوشش بوهمی، راحتی و کمی تجمل است، به دهه ۷۰ میلادی بازمی‌گردد و با الهام از فرهنگ کولی‌وار و هنرمندان دهه‌های گذشته شکل گرفته است؛ اما امسال، بوهوـشیک با جزئیات جدید و مدرن‌تر ارائه می‌شود. ویژگی‌های کلیدی این سبک عبارت‌اند از:

پارچه‌های سبک و روان: از شیفون و حریر گرفته تا کتان‌های سبک که به لباس‌ها حرکتی آزاد و بدون محدودیت می‌دهند.

نقوش چاپی برجسته: امسال نقوش چاپی و طرح‌های گل‌دار با جزئیات انتزاعی و پررنگ روی لباس‌ها ظاهر شده‌اند.

لباس‌های چندلایه: یکی از ویژگی‌های اصلی بوهوـشیک در پاییز امسال استفاده هم‌زمان از چندین لایه لباس است. این سبک با کت‌های جین، ژاکت‌های بلند و پالتوهای شتری تکمیل می‌شود و با شال‌ها و لوازم جانبی بزرگ، چشمگیر و پرکار همراه است.

جزئیات سنتی و دست‌دوز: استفاده از تکه‌دوزی، منجوق‌دوزی و گلدوزی‌های ظریف روی پارچه‌ها، از ویژگی‌های بارز این سبک است.

ترکیب مواد متضاد: مهم‌ترین تجلی این ترکیب همراهی پارچه‌های شیفون و حریر با چرم است که حد اعلای آن را در کلوئه پاییز و زمستان ۲۰۲۴ دیدیم.

سبک بوهوـشیک، حس آزادی، سرزندگی و بی‌پیرایگی را تداعی می‌کند، اما درعین‌حال با درآمیختن پارچه‌ها و الگوهای سنتی و مدرن، می‌تواند به شکل بسیار اشرافی و لوکس ارائه شود. این روند به‌ویژه در فصل‌های سردتر، زمانی که لایه‌های متعدد لباس و ترکیب بافت‌های مختلف را با هم ترکیب می‌کنیم بسیار جذاب است.

در کنار موج بوهو، اغلب طراحان برای فصل پاییز به فرمول‌های کلاسیک این فصل که بازار فروش تضمین‌شده‌ای دارد وفادار ماندند. در شرایطی که بالا و پایین رفتن شاخص فروش جایگاه شغلی طراحان ارشد و مدیران خلاق را تعیین می‌کند، مارک‌های بسیاری مانند دولچه و گابانا، و شانل پالتوهای تک‌رنگ با برش‌های کلاسیک، بارانی «ترنچ»، و پالتوهای پشمی بلند را در مرکز توجه‌شان نگه داشتند.

بیشتر از مُد و زیبایی