زلنسکی: اعزام ۱۰هزار سرباز کره شمالی به روسیه جنگ جهانی را کلید می‌زند

او گفت اوکراین سزاوار آن است تا سی‌وسومین عضو ناتو شود و دست به هر کاری می‌زند تا این اتفاق بیفتد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید کره شمالی قصد دارد ۱۰هزار سرباز را برای حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین اعزام کند.

او ضمن تاکید بر اینکه اطلاعات رسیده به دولت او نشان می‌دهد ارتش کره شمالی درحال آماده‌سازی ۱۰ هزار سرباز برای انتقال به خاک اوکراین است، هشدار داد که ورود مستقیم کشور سوم به این جنگ، درگیری‌ها را به یک «جنگ جهانی» تبدیل خواهد کرد.

این ادعا یک روز پس از آن مطرح شد که کورت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود واشینگتن و متحدانش از حمایت نظامی کره شمالی از روسیه در جنگ با اوکراین نگران‌اند. اما با این حال ایالات متحده می‌گوید نمی‌تواند ادعاهای زلسنکی مبنی‌بر اعزام قریب‌الوقوع سربازان کره شمالی به مسکو را تایید کند.

زلنسکی در بروکسل بلژیک، به خبرنگاران حاضر در مقر ناتو گفت: «ما اطلاعاتی را دریافت کردیم که نشان می‌دهد کره شمالی، نیروها و افسران تاکتیکی خود را به اوکراین فرستاده است. آن‌ها همچنین در سرزمین خود، درحال آماده کردن ۱۰هزار سربازند که تا پیش از این به اوکراین یا روسیه اعزام نشده بودند. هرگونه دخالت کره شمالی، اولین گام برای آغاز یک جنگ جهانی خواهد بود.»

مارک روته، دبیرکل ناتو هم در واکنش به این سخنان گفت: «متحدان ما هیچ مدرکی دال بر دخالت سربازان کره شمالی در جنگ ندارند، ولی می‌دانیم که کره شمالی در بسیاری از حوزه‌ها مانند تجهیزات تسلیحاتی، تجهیزات تکنولوژیکی یا نوآوری‌های نظامی از روسیه حمایت می‌کند و این اتفاق بسیار نگران‌کننده است.»

به گزارش آسوشیتدپرس، اظهارات رئیس‌جمهوری اوکراین، شرایط را برای متحدان غربی او سخت‌تر کرد، زیرا او در بروکسل و در دیدار با رهبران اتحادیه اروپا و سپس وزرای دفاع ناتو، درباره «طرح پیروزی» خود برای پایان‌دادن به جنگ ویران‌گر این کشور با روسیه به گفت‌وگو پرداخت.

مهم‌ترین نکات این طرح شامل دعوت از اوکراین برای پیوستن به ناتو و اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد غرب برای حمله به اهداف نظامی در عمق روسیه است، اقداماتی که تاکنون از سوی متحدان کی‌یف با بی‌میلی مواجه شده است.

زلنسکی در فراخوان خود در مقر ناتو تاکید کرد: «اوکراین واقعا سزاوار آن است که روزی سی‌وسومین عضو ناتو شود و ما باید هر کاری انجام دهیم تا این اتفاق بیفتد. اوکراینی‌ها نشان داده‌اند که برای دفاع از ارزش‌های مشترک با کشورهای اروپایی آماده‌اند و ما در مقابل روسیه، بزرگ‌ترین تهدید برای اروپا و صلح جهانی، ایستاده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئيس‌جمهوری اوکراین همچنین خطاب به رهبران اتحادیه اروپا افزود که اگر از طرح او حمایت شود، اوکراین خواهد توانست جنگ با روسیه را حداکثر تا سال آینده پایان دهد. او برای خبرنگاران نیز توضیح داد که طرح پیروزی، با هدف تقویت اوکراین و هموار کردن راه برای یک راه‌حل دیپلماتیک جهت پایان‌دادن به درگیری‌ها در شرق اروپا تدوین شده است.

زلنسکی می‌گوید: «این طرح به اراده روسیه بستگی ندارد، بلکه تنها نیاز به تصمیم و اراده شرکای ما دارد.»

رهبران اتحادیه اروپا هم پس از گفت‌وگوها با زلنسکی، در بیانیه‌ای خواستار افزایش سریع پشتیبانی‌های نظامی و تسریع در تحویل آن، به ویژه سامانه‌های دفاع هوایی، مهمات و موشک‌ها برای حفاظت از مردم و زیرساخت‌های انرژی اوکراین شدند.

در این بیانیه تاکید شده است که «روسیه نباید پیروز شود.»

اتحادیه اروپا یکی از حامیان اصلی اوکراین، یکی از کشورهای نامزد عضویت در این بلوک ۲۷ کشوری است و با تهاجم روسیه به این کشور که از بیش از ۲.۵ سال پیش آغاز شد، مبارزه می‌کند. زلنسکی طرح پنج ماده‌ای خود را روز چهارشنبه هفته گذشته، بدون افشای عناصر محرمانه آن که به صورت خصوصی به متحدان کلیدی‌اش، از جمله ایالات متحده ارائه شد، به پارلمان اوکراین ارائه کرده بود.

در همین حال ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که گرم‌ترین روابط را در میان رهبران اتحادیه اروپا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دارد، در یک مطلب فیسبوکی طرح زلنسکی را «بالاتر از ترسناک» خواند و گفت که او از فرانسه و آلمان، قدرت‌های بزرگ اتحادیه اروپا، می‌خواهد «در اسرع وقت مذاکرات را با روس‌ها آغاز کنند تا راهی برای خروج از این وضعیت بیابند.»

از سوی دیگر مارک روته، دبیرکل ناتو گفت کی‌یف می‌تواند کاملا مطمئن باشد که ۳۲ عضو ناتو متحدند تا هر کمک لازم برای پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه را ارائه دهند و مانع موفقیت پوتین شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، زلنسکی این هفته از رهبران اتحادیه اروپا خواسته است تا با افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین، «جنگ را به روسیه بازگردانند تا مردم این کشور هم متوجه شوند که تبعات جنگ چیست و بیش از قبل از پوتین متنفر شوند».

جلسات روز پنجشنبه در بروکسل در حالی برگزار شد که سربازان اوکراینی در حال تلاش برای مهار حملات نیروهای مجهز روسیه، به‌ویژه در منطقه دونتسک شرقی بوده‌اند، جایی که اوکراینی‌ها به‌تدریج به عقب رانده شده‌اند. کی‌یف با کمک غرب همچنان در حال دفاع از خاک خود است، اما آن‌ها می‌گویند که این دفاع بسیار کند پیش می‌رود.

گیتاناس ناوسدا، رئیس‌جمهور لیتوانی نیز از تعلل غرب در حمایت از اوکراین انتقاد کرد و گفت: «اشتباه بزرگی است، اگر فکر کنیم که تردید ما بهترین راه برای کاهش تنش‌ها خواهد بود.»

ایالات متحده و آلمان به‌شدت از احتمال کشیده شدن جنگ اوکراین و روسیه به یک جنگ گسترده‌تر و جهانی و استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای نگران‌اند و گروهی از کشورها را رهبری می‌کنند که با اجازه‌دادن به اوکراین برای پیوستن به ناتو تا پایان درگیری‌ها مخالف‌اند.

بیشتر از جهان