برنز در اظهاراتی متناقض با گزارش‌ سی‌آی‌ای:‌ مدرکی نیست که برنامه هسته‌ای ایران شتاب گرفته باشد

ویلیام برنز تاکید کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد مواد شکافت‌پذیر کافی برای بمب اتمی را تامین کند، به سرعت می‌تواند این کار را انجام دهد

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا‌ــSaul Loeb-Pool/Getty Images/AFP

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای)، روز دوشنبه هفتم اکتبر (۱۶ مهر) مدعی شد که «هیچ مدرکی وجود ندارد» که نشان دهد جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته باشد «برای ساخت سلاح هسته‌ای شتاب کند».

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، مدیر سیا در یک کنفرانس امنیتی در ایالت جورجیا گفت: «هیچ مدرکی مبنی بر تصمیم تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد. اگر ایران بخواهد این کار را انجام دهد، به احتمال زیاد آمریکا و متحدانش بلافاصله می‌توانند به چنین اقدامی پی ببرند.»

گفته‌های برنز در حالی است که پیش از این، گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا از شواهد دیگری حکایت داشت. در به‌روزرسانی ماه اوت (مرداد ۱۴۰۳) گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا به کنگره در مورد فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، عبارتی کلیدی حذف شده بود که به اعتقاد برخی نشان‌دهنده احتمال شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش‌های پیشین دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا از سال ۲۰۱۹ به این‌سو همواره از این عبارت دیده می‌شد که «ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه تسلیحات هسته‌ای را که برای تولید یک ابزار هسته‌ای قابل‌آزمایش ضروری است انجام نمی‌دهد». در گزارش ۲۰۲۴ این عبارت حذف شده است.

این گزارش به بررسی تلاش‌ها و پیشرفت‌های ایران در برنامه غنی‌سازی هسته‌ای و هرگونه اطلاعات مرتبط با برنامه احتمالی نظامی مرتبط با آن می‌پردازد.

اکنون هم‌زمان با آنکه اسرائیل تاکید کرده به رگبار موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران پاسخ خواهد داد، فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بار دیگر زیر ذره‌بین قرار گرفته و گمانه‌زنی‌ها بر این موضوع متمرکز شده که آیا ممکن است حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران جزو گزینه‌های تلافی‌جویانه بنیامین نتانیاهو باشد.

برنز روز دوشنبه‌ در اظهاراتش درباره تحولات خاورمیانه اشاره کرد که رهبران اسرائيل و جمهوری اسلامی به دنبال جنگ تمام‌عیار نیستند. او در ادامه، درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای‌اش را با ذخیره اورانیوم غنی‌شده تا سطوح نزدیک به درجه تسلیحاتی پیش برده است. در نتیجه، ایران در صورت تمایل می‌تواند به‌سرعت مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت بمب اتم را تامین کند و برای واکنش جهانی زمان کمی وجود خواهد داشت.»

رئیس سازمان سی‌آی‌ای در بخش دیگری از گفته‌هایش مدعی شد: «ما امروز مدرکی نمی‌بینیم که رهبر جمهوری اسلامی تصمیمی را که پایان سال ۲۰۰۳ برای تعلیق برنامه تسلیحاتی گرفته بود، لغو کرده باشد.»

او در عین حال گفت که ایران با گسترش زرادخانه موشکی خود، «تجهیزات حمل» یک سلاح هسته‌ای بالقوه را توسعه داده است.

برنز تاکید کرد: «پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، تهران به تولید یک بمب و سلاح برای حمل آن بسیار نزدیک‌تر شد.»

از زمان خروج آمریکا از برجام جمهوری اسلامی ایران پیوسته محدودیت‌های وضع‌شده برای فعالیت‌های هسته‌ای خود را زیر پا گذاشت و بازرسان بین‌المللی را از دسترسی به برخی سایت‌های هسته‌ای باز داشت.

به گفته ویلیام برنز، زمانی که برجام اجرایی شد، بیش از یک سال طول می‌کشید تا ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب هسته‌ای داشته باشد اما اکنون احتمالا این زمان حدود یک هفته یا کمی بیشتر خواهد بود؛ بنابراین «خطر افزایش یافته است».

رئیس سازمان سی‌آی‌ای همچنین گفت که ایالات متحده برای بررسی هر نشانه‌ای مبنی بر اینکه رژیم ایران به سمت ساخت  بمب هسته‌ای حرکت می‌کند، فعالیت هسته‌ای تهران را از نزدیک زیر نظر دارد.