روایت سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه همزمان با شدید‌ترین حمله‌های اسرائیل به حزب‌الله؛ «نصرالله با آتش‌بس موافقت کرده بود»

روایت موافقت حزب‌الله با آتش‌بس پیش از کشته شدن نصرالله در حالی منتشر می‌شود که پایگاه‌های این گروه در جنوب لبنان تحت شدیدترین حمله‌های اسرائیل است و حزب‌الله بسیاری از فرماندهان، مقامات ارشد و تجهیزات و تسلیحات نظامی خود را از دست داده است

نصرالله و نتانیاهو-با استفاده از خبرگزاری فرانسه

یک هفته پس از اینکه عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان به کریستین امان‌پور، خبرنگار سی‌ان‌ان گفت، «حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله پیش از کشته شدن با آتش‌بس ۲۱ روزه موافقت کرده بود»، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک منبع دولتی نوشت، «حزب‌الله، پیش از مرگ نصرالله به دولت لبنان اطلاع داده بود آتش‌بس با اسرائیل را می‌پذیرد.»

روایت موافقت حزب‌الله با آتش‌بس پیش از کشته شدن نصرالله در حالی در رسانه‌های جریان اصلی منتشر می‌شود که مواضع و پایگاه‌های این گروه شبه‌نظامی در جنوب لبنان در روزهای اخیر تحت شدیدترین حمله‌های اسرائیل بوده و حزب‌الله بسیاری از فرماندهان، مقامات ارشد و تجهیزات و تسلیحات نظامی خود را از دست داده است.

افزون بر روایت‌های سی‌ان‌ان و خبرگزاری فرانسه از موافقت قبلی حزب‌الله با آتش‌بس، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله نیز در سخنرانی اخیر خود از تلاش‌های دولت لبنان برای آتش‌بس حمایت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنگونه که بو حبیب به کریستین امان‌پور گفته بود، «نصرالله با آتش‌بس موافقت کرده بود.» او به سی‌ان‌ان گفت: «ما کاملا موافقت کرده بودیم. لبنان با آتش‌بس موافقت کرده بود و با حزب‌الله مذاکره می‌کرد.»

وزیر خارجه لبنان همچنین مدعی شد که آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها در جریان بودند و قرار بود مشاور ارشد کاخ سفید به این منظور به لبنان سفر کند.

او ادعا کرد، «به ما گفته شد نتانیاهو نیز موافق بود.»

خبرگزاری فرانسه نیز در این زمینه به نقل از یک منبع دولتی روایت می‌کند که حزب‌الله در روزی که نصرالله کشته شد با پیشنهاد آتش‌بس موافقت کرده بود.

پیش‌تر گفته شده بود حزب‌الله تا زمانی که درگیری‌ها در غزه ادامه دارد، با آتش‌بس موافقت نمی‌کند.

این منبع دولتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که حزب‌الله در روز ۲۷ سپتامبر با آتش‌بس موافقت کرده بود و از طریق رئیس پارلمان لبنان این موضوع را به دولت لبنان اطلاع داده بود.

براساس این گزارش، پیشنهاد آتش‌بس سه هفته‌ای در جریان حضور نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در مجمع عمومی سازمان ملل از طرف آمریکا و متحدانش به او ارایه شد و میقاتی نیز پیشنهاد را به حزب‌الله منتقل کرده.

سه هفته آتش‌بس در درگیری‌ها برای حزب‌الله که هدف شدید‌ترین حمله‌ها قرار دارد، می‌تواند فرصتی برای تنفس و تجدید آرایش نیروها در اختیار این گروه شبه‌نظامی قرار دهد.