آخرین صحنه از تئاتر اسطوره‌ها؛ رقابت نادال و جوکوویچ در رده‌بندی تور ریاض

میزبانی از یک مسترز رسمی و هزار امتیازی در تقویم مسابقات فصل نیز جزو برنامه‌های عربستانی‌ها است

رافائل نادال و نوواک جوکوویچ، ۲ ستاره دنیای تنیس- رویترز

نوواک جوکوویچ و رافائل نادال، دو اسطوره تکرارنشدنی تاریخ تنیس جهان، پس از شکست مقابل رقبای جوانشان، روز شنبه در مرحله نیمه‌نهایی تور «شش پادشاه اسلم» عربستان سعودی، برای آخرین بار با یکدیگر دیدار می‌کنند.

در مرحله نیمه‌نهایی تور ۱۵ میلیون دلاری ریاض، رافائل نادال، که هفته گذشته اعلام کرد به‌زودی از دنیای تنیس خداحافظی می‌کند، از کارلوس آلکاراس، هم‌وطن جوانش، در دو دست با نتایج مشابه ۳-۶ شکست خورد تا به مرحله رده‌بندی برود.

ماتادور کهنه‌کار اسپانیایی، به‌رغم دوری طولانی‌مدت از میادین، در این مسابقه عملکرد قابل دفاعی ارائه داد، اما تلاش‌هایش برای شکست آلکاراس جوان و تازه‌نفس کافی نبود. این مسابقات آخرین حضور نادال در خارج از خاک اسپانیا و قبل از بازنشستگی او در پایان فصل است.

پیش از این مسابقه نیز یانیک سینر، مرد شماره یک تنیس جهان، در ماه‌های اخیر با تکرار پیروزی مقابل نواک جوکوویچ، راهی فینال مسابقات «شش پادشاه اسلم» (The 6 Kings Slam) شد. ستاره ۲۳ ساله ایتالیایی چهار روز بعد از شکست اسطوره صربستانی در فینال مسترز شانگهای، این بار در پایتخت عربستان موفق شد تا مجددا حریف پرآوازه‌اش و پرافتخارترین تنیسور تاریخ را در سه دست با نتایج ۶-۲، ۷-۶ و ۶-۴ شکست بدهد و سومین برد پیاپی مقابل جوکوویچ را ثبت کند.

درنتیجه سینر روز شنبه برای تصاحب جایزه شش میلیون دلاری این تور به مصاف کارلوس آلکاراس اسپانیایی خواهد رفت، اما شاید این تنها فینالی باشد که میزان حساسیت و مخاطبان آن از مسابقه رده‌بندی کمتر خواهد بود. دو دیداری که به نظر می‌رسد به شکلی نمادین از پایان یک عصر و آغاز دورانی نو در دنیای تنیس حکایت دارد.

آخرین صحنه از مهم‌ترین تقابل‌های دو دهه اخیر تنیس جهان با نام «بیگ۳» که اشاره به نادال، جوکوویچ و فدرر دارد، روز شنبه در ریاض رقم خواهد خورد، زیرا راجر فدرر سوییسی پیش از این از دنیای تنیس خداحافظی کرده بود و نادال نیز اعلام کرده است که اوایل آذرماه امسال در پایان جام دیویس اسپانیا برای همیشه راکت‌ها را آویزان خواهد کرد تا جوکوویچ تنها بازمانده «بیگ۳» باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیدار هرچند غیررسمی است، به دلیل آنکه دیگر قرار نیست تکرار شود، باید غنیمت شمرده شود. نادال و جوکوویچ در طول ۱۸ سال رقابت جذاب و نفس‌گیر در مجموع ۶۰ بار دیدار کردند که بیشترین تقابل میان دو بازیکن در تاریخ تنیس است.

«بیگ۳» یا «سه اسطوره»، در دنیای تنیس نام رایجی برای نوواک جوکوویچ، راجر فدرر و رافائل نادال است که سه تنیسور پرافتخار و برتر تاریخ این رشته‌اند. این سه نفر سه دهه تمامی افتخارات و جام‌های تنیس انفرادی مردان جهان را به خانه بردند و مجموعا برنده ۶۶ تورنمنت بزرگ انفرادی شدند: جوکوویچ با رکورد ۲۴ عنوان قهرمانی اسلم‌ها، نادال با ۲۲ قهرمانی و فدرر با ۲۰ جام.

جوکوویچ ۴۲۸ هفته مرد برتر دنیای تنیس جهان بود، سپس فدرر با ۳۱۰ هفته و نادال با ۲۰۹ هفته عنوان اولی در رده‌های دوم و سوم پرافتخارترین‌ها قرار دارند. افتخاراتی که کارلوس آلکاراس جوان معتقد است که به این زودی‌ها هیچ تنیسوری به آن نزدیک هم نخواهد شد.

این هفته شش نفر از بزرگ‌ترین ستاره‌های تنیس جهان به ریاض، پایتخت عربستان سعودی، سفر کردند تا برای تصاحب بزرگ‌ترین جایزه نقدی در تاریخ این ورزش رقابت کنند.  نوواک جوکوویچ و رافائل نادال به همراه کارلوس آلکاراس، دانیل مدودف، یانیک سینر و هولگر رون، دیگر تنیس‌بازان برتر فعلی جهان، درحالی در تور نمایشی شش پادشاه اسلم شرکت کردند که جایزه تنیسور قهرمان آن، تقریبا دو برابر جایزه‌ای است که به یک قهرمان گرنداسلم تعلق می‌گیرد و البته مدودف و رون رتبه‌های پنجم و ششم این تور نیز یک ونیم میلیون دلار جایزه دریافت می‌کنند.

این مسابقات در سالنی با ظرفیت هشت هزار صندلی به نام «محل برگزاری» در ریاض برگزار می‌شود و قرار است در فوریه ۲۰۲۵ نیز یک شب میزبان مبارزه ستاره‌های یواف‌سی و بوکس جهان باشد.

گرنداسلم‌های سنتی تنیس بیش از یک قرن است که پایه‌گذاری شده‌اند و مسابقات اوپن استرالیا، آزاد فرانسه، ویمبلدون، و اوپن آمریکا جزو چهار تور برتر گرنداسلم‌ها محسوب می‌شوند. گنجاندن کلمه «اسلم» در نام تورنمنت جدید عربستانی‌ها نیز مایه تعجب برخی از اهالی دنیای تنیس شده است، اما اسامی حاضران در این تور به‌خوبی ثابت می‌کند که کیفیت آن برابر با رویدادهای رسمی و گرنداسلم‌ها است.

عربستان سعودی با هدف تحقق سریع‌تر جزئیات برنامه ۲۰۳۰ برای تبدیل شدن به قطب ورزش و گردشگری جهان، حالا به دنبال ایفای نقش برجسته‌تری در دنیای تنیس است و به همین دلیل قرار است ماه آینده برای اولین بار میزبان فینال مسابقات تنیس زنان باشد تا بهترین تنیسورهای زن نیز به پادشاهی سعودی سفر کنند.

از سوی دیگر، در بخش مردان هم علاوه بر برگزاری مداوم تورهای نمایشی میان برترین تنیسورها، عربستانی‌ها مدت‌هاست که درحال مذاکره با مدیران تورهای جهانی و اتحادیه‌ها هستند تا میزبانی دائمی یک رویداد مسترز هزار امتیازی را به دست آورند.

بیشتر از تنيس