خداحافظی پادشاه خاک رس از دنیای تنیس

رصدخانه مایورکا نام شهاب‌سنگی که در سال ۲۰۰۳ میان مشتری و مریخ کشف کرد را رافائل نادال گذاشت

رافائل نادال، تنیسور اسپانیایی- MARTIN BUREAU / AFP

رافائل نادال، اسطوره اسپانیایی دنیای تنیس و دومین تنیسور پرافتخار تاریخ روز پنجشنبه ۱۹ مهر با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که برای همیشه راکت‌هایش را آویزان خواهد کرد.

پادشاه ۳۸ ساله خاک رس گفت آخرین تورنمنت دوران حرفه‌ای او، جام دیویس ۲۰۲۴ خواهد بود که از ۲۹ آبان تا ۴ آذر برگزار می‌شود و پس از آن دوران بازنشستگی‌اش آغاز می‌شود.

سفیر تنیس عربستان سعودی گفت: «من بازنشسته می‌شوم و البته بسیار هیجان زده‌ام که آخرین تورنمنت من به میزبانی کشورم برگزار می‌شود.»

رافائل نادال موفق شده است در دوران قهرمانی‌اش ۱۴ بار جام قهرمانی رولان گاروس و در مجموع،  ۲۲ بار قهرمانی گرند اسلم را در کارنامه پرافتخارش ثبت کند تا پس از نوواک جوکوویچ و البته بالاتر از راجر فدرر، دومین تنیسور پرافتخار تاریخ این رشته و یکی اسطوره‌های علاقه‌مندان به تنیس شود.

او در بخشی از ویدیوی امروز خود به این اشاره کرد که در ۲ سال اخیر به دلیل مصدومیت‌های پیاپی در پا و کمر خود، دوران سختی را پشت سر گذاشت و حالا در ۳۸ سالگی اعلام بازنشستگی را بهترین تصمیم برای خود می‌داند.

رافائل نادال از سن ۱۵ سالگی تاکنون، علاوه بر قهرمانی‌های پیاپی در گرند اسلم‌ها، به ۳۶ عنوان قهرمانی در مسابقات مسترز هزار امتیازی دست یافته است و همچنین با ۱۴ قهرمانی در بازی‌های رولان گاروس، تنیس آزاد فرانسه، رکورددار بلامنازع این تور بزرگ است.

نادال در کنار گرنداسلم‌ها و مسترزها، مدال طلای المپیک ۲۰۰۸ در بخش تک‌نفره و قهرمانی جاو دیویس برای تیم ملی اسپانیا را در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ کسب کرد. تنیسوری که از تاریخ ۱۸ اوت ۲۰۰۸ تا ۵ ژوئیه ۲۰۰۹ مرد شماره یک تنیس دنیا بود.

پدر او سباستین نادال، یک تاجر اسپانیایی و مالک رستوران است. رافائل نادال در یک خانواده کاملا ورزشی به دنیا آمد. میگل آنخل نادال، عمومی او سال‌ها در تیم ملی فوتبال اسپانیا و باشگاه‌هایی همچون بارسلونا و مایورکا بازی کرد و تونی نادال، عمودی دیگر او هم از تنیسورهای حرفه‌ای اسپانیا محسوب می‌شد تا رافائل از ۳ سالگی به تنیس علاقه‌مند شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که هوادار سرسخت تیم فوتبال رئال مادرید است، در سن ۸ سالگی قهرمان مسابقات تنیس کمتر از ۱۲ سال اسپانیا شد، در ۱۲ سالگی همزمان قهرمان مسابقات زیر ۱۲ سال اسپانیا و قهرمان مسابقات تنیس کمتر از ۱۲ سال اروپا شد و البته فوتبال را هم در کنار تنیس ادامه می‌داد. تا آن‌که پس از قهرمانی در مسابقات نوجوانان اروپا تمرکز کاملش را روی تنیس گذاشتن و در ۱۵ سالگی هم وارد دنیای حرفه‌ای تنیس بزرگسالان شد.

رافائل نادال تنها ۱۸ سال داشت که در جام معتبر دیویس مقام دومی را به دست آورد و سپس در سن ۱۹ سالگی هم برای اولین بار در مسابقات آزاد فرانسه شرکت کرد تا به اولین قهرمانی خود در تورهای بزرگ و گرنداسلم دست یابد.

رصدخانه مایورکا در اسپانیا نام رافائل نادال را بر روی شهاب سنگی با قطر ۴ کیلومتر، میان سیارات مشتری و مریخ که در سال ۲۰۰۳ از سوی این رصدخانه کشف شد را برگزید تا از اسطوره اسپانیایی‌ها که در جزایر بالئاری متولد شد تقدیر کند.

همچنین بنیاد رافائل نادال که در فوریه ۲۰۰۸ در باشگاه تنیس ماناکور در مایورکا اسپانیا تاسیس شد، همچنان بر روی فعالیت‌های خیریه و اجتماعی، کمک برای توسعه زندگی کودکان معلول، فقیر و ایجاد فرصت‌های ورزشی برای اقشار کم‌درآمد تمرکز دارد.

بیشتر از تنيس