سریال لغو میزبانی‌ها به‌ دلیل احتمال جنگ؛ پرسپولیس‌ــ‌الغرافه در زمین بی‌طرف

در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد دست‌کم تا پایان سال ۱۴۰۳ میزبانی از هیچ رقابت ورزشی بین‌المللی به ایران واگذار شود

مذاکره افشین پیروانی، مدیر داخلی پرسپولیس، با نماینده ای‌اف‌سی در قطر، ۲۸ مهر ۱۴۰۳‌ــ وب‌سایت پرسپولیس

در ادامه لغو سریالی میزبانی‌ تیم‌های ورزشی ایران از تیم‌های خارجی به دلیل احتمال حمله اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که پرسپولیس تهران نیز ۱۵ روز دیگر باید در زمین بی‌طرف از الغرافه قطر میزبانی کند.

با تشدید سیاست‌های جنگ‌طلبانه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و دو حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به خاک اسرائیل در ماه‌های اخیر، حالا گزارش‌های بین‌المللی و تهدید مقام‌های اسرائیلی نشان می‌دهد که حمله نظامی دولت نتانیاهو به منافع جمهوری اسلامی تا حدودی قطعی شده و تنها زمان و کیفیت آن نامشخص است.

این مسئله‌ موجب لغو بسیاری از پروازها در آسمان ایران و توصیه خروج از ایران برای شهروندان خارجی شده است. همچنین فرصت برگزاری چند جام بین‌المللی و میزبانی از رقابت‌های ورزشی نیز با دستور فدراسیون‌های آسیایی و جهانی، تا زمانی نامعلوم از ایران سلب شده است.

لغو میزبانی پرسپولیس از الغرافه قطر در هفته چهارم لیگ نخبگان آسیا هم اگرچه برای سرخپوشان توفیقی اجباری خواهد بود تا در شرایط نبود زمین چمن هموار در ایران، روی زمین چمن باکیفیت ورزشگاه‌های امارات از رقیبشان پذیرایی کنند، ادامه این شرایط برای پرسپولیس، مانند سه نماینده دیگر ایران در لیگ نخبگان و جام باشگاه‌های آسیا، محروم شدن کامل از امتیاز میزبانی و نبود تماشاگران پرشور را به همراه دارد و می‌تواند مانع بزرگی برای صعود این تیم‌ها از گروهش باشد.

پیش‌تر و پس از حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل، کنفدراسیون فوتبال آسیا امتیاز میزبانی را از تیم ملی فوتبال ایران، استقلال و تراکتور هم گرفته بود و حالا پس از سلب میزبانی سرخپوشان، به نظر می‌رسد که تا دوشنبه، میزبانی باشگاه سپاهان از تیم شارجه امارات در هفته چهارم لیگ درجه دوم آسیایی نیز لغو خواهد شد.

تیم پرسپولیس دوشنبه ۳۰ مهر در دیداری حساس از هفته سوم لیگ نخبگان آسیا، در قطر مهمان السد، رقیب سرسخت خود است و در شرایطی که استون ارونوف و محمدحسین کنعانی‌زادگان، دو ستاره این تیم را نیز در اختیار ندارد، به کسب سه امتیاز این دیدار نیازی مبرم دارد تا پس از دو نتیجه ناامیدکننده، همچنان به صعود امید داشته باشد و انتشار خبر لغو میزبانی‌ها می‌تواند جو روانی اردوی این تیم را دچار تنش کند و برنامه‌ریزی‌های خوان کارلوس گاریدو، سرمربی اسپانیایی پرسپولیس، را به هم بریزد.

ای‌اف‌سی در نامه رسمی به مدیران این تیم محبوب تهرانی، از آن‌ها درخواست کرده است تا محل مدنظر برای میزبانی از این دیدار را معرفی کنند که با توجه به اینکه تیم‌ ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال کشور امارات متحده عربی را برای زمین بی‌طرف برگزیدند، به نظر می‌رسد انتخاب پرسپولیس نیز یکی از ورزشگاه‌های مدرن شهر دبی در امارات باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر با توجه به شرایط فعلی ایران و پس از سلب میزبانی از استقلال تهران برای دیدار با النصر، از حالا باید میزبانی پرسپولیسی‌ها از النصر و ستارگانش مانند کریستیانو رونالدو را هم منتفی دانست و هواداران فوتبال در ایران باز هم از تماشای مستقیم بازی‌ تعدادی از اسطوره‌های فوتبال جهان محروم خواهند ماند.

پیش از این، پژمان ماندگاری، مدیر روابط‌ عمومی باشگاه استقلال تهران، روز ۲۰ مهر در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که به دلیل احتمال حمله نظامی تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران، سفارت فرانسه در تهران با ارسال ایمیلی به گایل کاکوتا، ستاره فرانسوی آبی‌پوشان، از او خواسته است فورا ایران را ترک کند.

خبرنگار ایندیپندنت فارسی نیز مطلع شده که فدراسیون فوتبال کرواسی با ارسال ایمیلی به فدراسیون فوتبال ایران، سفر اعضای تیم ملی فوتسال این کشور به تهران را برای مسابقه دوستانه با تیم ملی فوتسال ایران به دلیل «ترس از وقوع جنگ» لغو کرده است. این سفر در حالی لغو شد که فدراسیون فوتبال ایران تمامی مقدمات مربوط به برگزاری دو دیدار دوستانه مانند اسکان، دعوت از داوران بین‌المللی یا هماهنگی برای صدور روادید را انجام داده بود.

این وضعیت نشان می‌دهد که در شرایط فعلی و با ادامه تهدید درگیری‌ نظامی میان ایران و اسرائیل، دست‌کم تا پایان سال ۱۴۰۳ میزبانی هیچ رقابت ورزشی بین‌المللی به ایران واگذار نخواهد شد.

این در حالی است که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، نیز به‌جای تلاش برای تسهیل شرایط و آماده‌سازی هرچه زودتر ورزشگاه‌های قدیمی ایران برای میزبانی از رقبای خارجی، به آتش این پرونده دمیده و از فیفا درخواست کرده است تا به دلیل حمله اسرائیل به غزه و لبنان، فدراسیون فوتبال این کشور را تعلیق کند.

بیشتر از فوتبال