نشت اطلاعاتی که نشان می‌دهد اسرائیل نمی‌تواند به واشینگتن اعتماد کند

واشینگتن فری بیکن: این نشت اطلاعاتی همچنین سوال‌های جدیدی درباره چند مقام ارشد دولت بایدن‌ـ‌هریس، از جمله آرین طباطبایی، برمی‌انگیزد که از گسترش دیپلماسی با جمهوری اسلامی حمایت علنی می‌کنند

دولت بایدن‌‌‌ـ‌هریس در حال بررسی نقض جدی اطلاعات محرمانه آمریکا است که جزئیات طرح اسرائیل برای حمله به جمهوری اسلامی ایران را فاش می‌کند. آدام کردو در مقاله‌ای که در واشینگتن فری بیکن منتشر شده است به تازه‌ترین مورد این مجموعه نشت‌های اطلاعاتی در دولت آمریکا پرداخته که اسرائیل را نیز نگران کرده است.

در اسناد فوق‌محرمانه‌ پنتاگون که آخر هفته فاش شد، ادعا می‌شود که اسرائیل در تدارک حمله‌ای گسترده به ایران است و به نوع هواپیماها و مهمات مورد استفاده اشاره می‌شود. این دو سند در «میدل‌ایست اسپکتیتر» منتشر شد، نشریه‌ای که معمولا مطالب همسو با موضع جمهوری اسلامی را منتشر می‌کند.

در حالی که قرار بوده است این اسناد با شبکه اطلاعاتی «فایو آیز (پنج چشم)» متشکل از آمریکا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و کانادا به اشتراک گذاشته شود، به نوشته واشینگتن فری بیکن به نقل از یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا، به نظر می‌رسد این اسناد در سیستم محرمانه‌ای قرار گرفته بود که «هزاران هزار» مقام دولتی آمریکا به آن دسترسی دارند.

این اسناد به‌طور دقیق جزئیات مکان‌هایی را که اسرائیل احتمال دارد هدف بگیرد مشخص نمی‌کنند، اما این جدیدترین مورد از مجموعه نشت‌های اطلاعاتی است که سوال‌هایی درباره توانایی دولت بایدن‌ـ‌هریس در حفاظت از اطلاعات در بالاترین سطوح دولتی مطرح می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده مایکل روبین، مشاور سابق پنتاگون، این روند احتمالا اعتماد اسرائیل به آمریکا را تضعیف خواهد کرد. او در ادامه می‌افزاید: «این اولین بار نیست که دولت آمریکا جزئیات فوق‌محرمانه‌ای را فاش کرده است که تلاش‌های اسرائیل برای تضعیف برنامه هسته‌ای ایران را به بیراهه می‌برد.»

روبین در پایان گفت: «طرفی که در نهایت بهای این افشاگری را خواهد پرداخت اسرائیل نیست، بلکه آمریکا است. بهره‌ای که جامعه اطلاعاتی آمریکا از اسرائیل می‌برد بیش از بهره‌ای است که طرف مقابل می‌برد. با ارسال این پیام که اسرائیل نمی‌تواند به واشینگتن اعتماد کند، آمریکا عملا در وضعیت بی‌خبری قرار خواهد گرفت و مانند بقیه جهان، از اقدام‌های اسرائیل پس از انجام و از طریق رسانه‌ها خبردار خواهد شد. در منطقه‌ای که دقایق تعیین‌کننده‌اند، این بهایی واقعا سنگین است.»

یک مقام دفاعی آمریکا تایید کرد که دفتر مدیر اطلاعات ملی «در حال بررسی این گزارش‌ها است» تا مشخص شود چطور مجموعه‌ای از اسناد فوق‌محرمانه با تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر به دست یک رسانه حامی جمهوری اسلامی رسیده که آن‌ها را در تلگرام منتشر کرده است.

نشریه میدل‌ایست اسپکتیتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسناد ابتدا در یک کانال تلگرام منتشر شده که فرد افشاکننده احتمالا در آن فعالیت دارد. این رسانه همچنین فرد افشاکننده را کارمند احتمالی وزارت خارجه آمریکا معرفی کرد که به گزارش‌های فوق‌محرمانه دسترسی دارد.

هفته گذشته نیز مکاتبات خصوصی میان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و لوید آستین، وزیر دفاع، افشا شد و در معرض دید عموم قرار گرفت، که حاکی از تلاش‌های پشت‌پرده برای فشار به اسرائیل بود تا کمک‌ها به نوار غزه افزایش پیدا کند. در این نامه تهدید قطع فروش تسلیحات حیاتی آمریکا به اسرائیل، در صورت بهبود نیافتن شرایط انسانی در غزه، مطرح شده بود. این نشت اطلاعاتی به اتهام‌ها علیه دولت بایدن‌ـ‌هریس دامن زد که در تلاش است اسرائیل را تحقیر کند و به این کشور فشار بیاورد تا به جنگ با حماس و حزب‌الله پایان دهد.

پیش‌تر در سال جاری، سندی از وزارت خارجه درز کرد که به ارزیابی تخلف اسرائیل از قوانین آمریکا در زمینه کمک‌های بشردوستانه در زمان جنگ پرداخته بود. این افشاگری اسرائیل را شوکه کرد و شماری از دموکرات‌ها خواستار قطع فروش تسلیحات به اسرائیل شدند.

این نشت اطلاعاتی همچنین سوال‌های جدیدی درباره چند مقام ارشد دولت بایدن‌ـ‌هریس برمی‌انگیزد که از گسترش دیپلماسی با جمهوری اسلامی حمایت علنی می‌کنند. این گروه آرین طباطبایی، مقام ارشد پنتاگون، را نیز شامل می‌شود که سال گذشته مشخص شد عضو گروهی موسوم به «طرح کارشناسان ایران» است که از جانب جمهوری اسلامی هدایت و مدیریت می‌شود.