بازرسی خانه‌ها در کابل؛ آزار بی‌پایان مردم توسط نهادهای امنیتی طالبان

طالبان پس از حمله جبهه آزادی به بخش نظامی فرودگاه کابل، بازرسی خانه‌ها را در شمال این شهر از سر گرفت

شهر کابل-khinjpanjshir/X@

طالبان از نیمه شب دوشنبه، ۳۰ مهرماه، بازرسی خانه‌های مردم را در مناطق مختلف کابل از جمله در خیرخانه، سرکوتل، قصبه و شهرک آریا از سر گرفتند و این روند ادامه دارد. براساس گزارش‌های منابع مردمی در کابل، ماموران حوزه یازدهم امنیتی و افرادی از اداراه استخبارات (اطلاعات) طالبان، با ایجاد ایست‌های بازرسی در کوچه‌های این مناطق، به خانه‌های مردم هجوم بردند و به بازرسی اتاق‌های خواب، انبارها و دیگر بخش‌های خانه‌ها پرداختند.

یک ساکن منطقه خیرخانه که عمدتا شهروندان تاجیک در آن زندگی می‌کنند، با شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که بازرسی خانه‌های مردم در این منطقه حدود ساعت ۳ بامداد دوشنبه، ۲۹ مهرماه آغاز شد و این روند تا روز چهارشنبه نیز ادامه داشت. به گفته این منبع، اقدام طالبان اینبار عمومی نیست و خانه‌ها را به صورت گزینشی بازرسی می‌کنند. این شهروند گفت طالبان بیشتر خانه‌های متعلق به تاجیک‌ها را بازرسی می‌کنند و دنبال اسلحه و افراد جبهه مقاومت ملی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهادهای امنیتی طالبان از زمان بازگشت این گروه به قدرت تا کنون چند بار بازرسی عمومی در شهرهای بزرگ افغانستان از جمله در کابل راه‌اندازی کردند. این شهروند گفت بازرسی خانه‌ها و هجوم طالبان به اماکن مسکونی باعث وحشت و آزار مردم شده است.

پیش از این نیز تمرکز بازرسی خانه‌ها توسط طالبان روی مناطقی بوده است که بیشتر ساکنان آنان اقوام غیر پشتون هستند. با این حال روند جدید بازرسی خانه‌ها در کابل پس از آن آغاز شد که جبهه آزادی افغانستان، یک‌شنبه شب بخش نظامی فرودگاه کابل را با موشک هدف قرار داد. جبهه آزادی در اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد در این حمله هدفمند، به بخش نظامی فرودگاه کابل که در آن هواپیماها و هلیکوپترهای طالبان قرار دارد آسیب وارد کرده و همچنین چندین عضو طالبان را کشته است. سخنگویان نهادهای امنیتی طالبان به تماس‌های رسانه‌ها در مورد این حمله پاسخ ندادند و همچنین از دسترسی رسانه‌های داخلی به محل حادثه جلوگیری کردند.

یکی از ساکنان منطقه قصبه به ایندیپندنت فارسی گفت که موشک‌های شلیک شده به فرودگاه کابل، از این منطقه صورت گرفت و به همین دلیل ساعاتی پس از وقوع حمله، طالبان به بازرسی خانه‌های این منطقه آغاز کردند. در برخی مناطق از جمله در خیرخانه هیچ زنی در میان نیروهای طالبان برای بازرسی خانه‌ها حضور نداشته است، اما یکی از ساکنان شهرک آریا گفت که زنان کارمند در وزارت داخله طالبان در میان نیروهای این گروه به هدف بازرسی خانه‌ها در این شهرک حضور یافتند. 

برخی از ساکنان کابل، با انتشار تصاویری از خانه‌های خود در رسانه‌های اجتماعی نوشتند که طالبان خصوصی‌ترین بخش‌های خانه‌ها را که تخت خواب و جعبه لباس‌های زنان است را به هدف بازرسی بهم ریختند.

یک شهروند ساکن کابل این عکس را پس از بازرسی خانه‌اش توسط طالبان در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار داد
 

در حالی که ماموران طالبان در جریان بازرسی خانه‌ها، از صحبت با مردم در مورد هدف بازرسی خودداری کردند، تلویزیون آمو به نقل از نصیراحمد احمدی، فرمانده حوزه یازدهم پلیس طالبان در کابل گفت که هدف از بازرسی خانه‌ها، ردیابی و تلاش برای بازداشت اعضای جبهه مقاومت ملی و اعضای گروه داعش است.

با وجود اینکه که طالبان مدعی‌اند داعش در افغانستان مهار شده است و اعضای این گروه به پاکستان و در منطقه بلوچستان مستقرند، اما به صورت پیوسته افرادی را به نام اعضای داعش بازداشت می‌کنند و یا به قتل می‌رسانند. روز دوشنبه، سخنگوی طالبان خبر داد که چهار عضو طالبان در استان‌های غور و کنر در درگیری با این گروه کشته شدند. پس از آنکه فشارهای دولت پاکستان بر طالبان در زمینه خودداری از حمایت از تحریک طالبان پاکستان افزایش یافت، سخنگویان طالبان افغان ادعا می‌کنند که اعضای داعش خراسان از پاکستان به افغانستان می‌آیند.

طالبان ضمن اینکه حضور داعش خراسان را در افغانستان رد می‌کنند، با فعالیت جبهه‌های نظامی مخالف خود از جمله جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان که در بخش‌های مختلف افغانستان با این گروه درگیرند مخالفت می‌کنند.

بیشتر از جهان